کم شنوایی حسی عصبی چیست؛ علل و علائم و درمان

اطلاعات در مورد علت و درمان کم شنوایی برای افراد کم شنوا و یا عزیزان آنها بسیار مهم است. در این مقاله در مورد دلایل کم شنوایی حسی عصبی و راهکارهای درمانی آن توضیحاتی به زبان ساده ارائه می شود.

کم شنوایی حسی عصبی چیست؟

به طور کلی، سه نوع کم شنوایی وجود دارد: حسی-عصبی، انتقالی و آمیخته. کم شنوایی انتقالی در نتیجه آسیب به کانال گوش، پرده صماخ یا استخوانچه های گوش میانی به وجود می آید. کم شنوایی حسی-عصبی، رایج ترین نوع کم شنوایی در بزرگسالان است و به دلیل آسیب به سلول ها و یا اعصاب گوش داخلی می باشد. کم شنوایی آمیخته، ترکیبی از این دو کم شنوایی است.

علت های کم شنوایی حسی عصبی

کم شنوایی حسی-عصبی نتیجه ی آسیب به گوش داخلی است. همچنین، زمانی که اعصاب و راههای عصبی مرکزی شنوایی نیز دچار مشکل بشوند این نوع کم شنوایی مشاهده می شود. معمولا کم شنوایی حسی-عصبی دائمی است و علت های بسیار مختلفی دارد. بیماری ها، عوامل ژنتیکی و ارث، صداهای بلند، ضربه به گوش و سر و غیره از عوامل به وجود آورنده ی کم شنوایی حسی-عصبی به شمار می آیند.

بیماری ها

بیماری هایی که معمولا با کم شنوایی حسی-عصبی همراه هستند شامل بیماری خود ایمنی، ویروس ها، تومورها، بیماری منییر و دیگر بیماری ها می باشد. اولین قدم در درمان کم شنوایی حسی-عصبی کشف بیماری بوجود آورنده ی آن است. در این موارد با درمان دارویی، مشکل کم شنوایی حسی-عصبی ممکن است تا حدودی رفع شود.

سن

در افراد 65 تا 74 ساله یکی از هر سه نفر به درجاتی از کم شنوایی حسی-عصبی مبتلا هستند. به علاوه، بعد از سن 75 سالگی، تقریبا نیمی از افراد کم شنوایی حسی-عصبی دارند. خوشبختانه، در این موارد سمعک راهکار بسیار خوب و کمک کننده ای می‌‌باشد.

تاریخچه خانوادگی

فاکتورهای ژنتیکی که از والدین به ارث می رسد یکی از عوامل مهم کم شنوایی حسی-عصبی است. کم شنوایی حسی-عصبی ارثی می تواند در هنگام تولد و یا با تاخیر ظهور پیدا کند. درمان این نوع کم شنوایی حسی-عصبی با سمعک یا وسایل کمک شنیداری کاشتنی است.

مواجهه با صدای بلند

یکی از علت های کم شنوایی حسی-عصبی مواجهه با سر و صدای بلند است. در اینگونه موارد بهترین کار، پیشگیری و کاهش یا حذف صدای بلند است. معمولا کم شنوایی های ناشی از سر و صدای بلند دائمی هستند و بیماران برای بهتر شنیدن به سمعک مناسب نیاز دارند.

ضربه به سر و گوش

در ضربات به سر و گوش احتمال آسیب به گوش داخلی و اعصاب گوش بسیار زیاد است. در اینگونه موارد، تغییر در فشار گوش و نشت مایع گوش مشاهده می شود. در بعضی از موارد عصب گوش آسیب می بیند و یا قطع می شود. درمان این نوع کم شنوایی حسی-عصبی بر عهده ی پزشک متخصص گوش است و در صورت آسیب دائمی به شنوایی، ادیولوژیست سمعک مناسب را تجویز می کند.

با انواع کم شنوایی آشنا شوید :  انواع کم شنوایی

علائم کم شنوایی حسی عصبی

کم شنوایی حسی عصبی هنگامی رخ می دهد که سلول های حسی حلزون گوش و یا اعصاب گوش داخلی آسیب ببینند و به درستی سیگنال های صوتی را به مغز منتقل نکنند. در چنین شرایطی، بیماران از عدم وضوح گفتار شکایت دارند. به عبارتی دیگر، اصوات را می شنوند ولی قادر به درک صحیح گفتار نمی باشند. در چنین حالتی اصوات اعوجاج یافته شنیده خواهد شد. روند پیری شایعترین علت کم شنوایی حسی عصبی است. همانطور که ما مسن تر می شویم، اعصاب گوش داخلی و سلولهای حسی به تدریج از بین می روند.

کم شنوایی حسی عصبی می تواند توسط عوامل زیر نیز به وجود آید:

  • افزایش سن
  • قرار گرفتن در معرض سر و صدا بیش از حد
  • عفونت های ویروسی (مانند سرخک و اوریون)
  • داروهای اتوتوکسیک (سمی برای گوش)
  • مننژیت
  • دیابت
  • سکته
  • ضربه های شدید به گوش
  • تب بالا
  • بیماری منییر
  • تومور آکوستیک
  • وراثت

درمان کم شنوایی حسی-عصبی

همان طور که گفته شد در اکثر موارد کم شنوایی حسی-عصبی دائمی است و راهکارهای درمانی تنها کمک کننده هستند و راهی برای برگشتن شنوایی آسیب دیده وجود ندارد. در 90 درصد موارد تنها راه درمان استفاده از سمعک و وسایل کمک شنیداری کاشتنی مانند BAHA و کاشت حلزون است. خواشبختانه، کلینیک شنوایی نیک‌آوا با استفاده از کادر درمانی مجرب و ادیولوژیست های با دانش، در این موارد با ارزیابی، تشخیص و درمان کم شنوایی حسی-عصبی به افراد کم شنوا کمک می کند.

راهنمای انتخاب سمعک مناسب   /  راهنمای خرید سمعک  /  لیست قیمت انواع سمعک

همچنین بخوانید
چگونه با کمک نرم افزار صدای سمعک خود را تنظیم کنیم؟ با مطالعه این مقاله از سایت نیک‌اوا، با بهترین روش تنظیم صدای سمعک با نرم افزار به طور کامل آشنا خواهید شد.
تست ECOG یا الکتروکوگئوگرافی چیست؟ هزینه آن چقدر است، چقدر زمان نیاز دارد و عوارض آن کدام است. برای پاسخ به تمام سؤالات خود، این مطلب را در نیک آوا بخوانید.
در این مطلب نیک آوا، تست OAE را خواهیم شناخت، با انواع و کاربردهای این آزمون آشنا خواهیم شد و نحوه انجام تست شنوایی OAE و دقت نتایج آن را بررسی می کنیم.
کم شنوایی یک طرفه چیست، اگر می خواهید اطلاعات کاملی از علت، علائم، تشخیص و درمان بیماری کم شنوایی یک گوش به دست آورید این مطلب را در نیک آوا از دست ندهید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
حسین
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 14 فروردین 1403

سلام لطفاً جواب بدین گوش من بر اثر ضربه به گوش چند وقت درد میکرد و وزوز داشت بعد ۱۰ روز رفتم دکتر و مشکلمو بهشون گفتم ایشون هم نوار گوش گفتن وقتی که نوار دادم دکتر گفت گوشت نرماله و مشکلی ندارم ولی من هرشب مخصوصا موقع خواب صدای وزوز میشنوم چیکار کنم؟

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 14 فروردین 1403

سلام. معمولا اگر بعد از ضربه به گوش مشکلی برای شنوایی و گوش به وجود نیاید انتظار می‌رود که وزوز گوش ایجاد شده در طول زمان بهبود یابد. با آرزوی بهبودی

پویا
ارسال شده در : چهارشنبه 04 بهمن 1402

سلام من تو دوران کودکی تصادف کردم و گوشم چند روزی وزوز کرد و بعدش شنواییم خیلی کم شد گفتند عصبش اسیب دیده میخواستم بدونم ایا درمانی داره یا نه

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 06 بهمن 1402

سلام. بسته به شدت و نوع آسیب، برخی از آسیب‌های عصبی گوش قابل برگشت هستند و برخی دیگر نیستند. در صورتی که آسیب به خارج از گوش (مانند آسیب به پوست و گوش‌ بیرونی) باشد، ممکن است بهبود پذیر باشد. همچنین در صورتی که آسیب به علت عفونت یا التهابات باشد، با درمان این عفونت یا التهاب، آسیب نیز بهبود پذیر است. اما در صورتی که آسیب به علت صدمات فیزیکی (مانند صدمات ناشی از صدای شدید یا ضربه) باشد، ممکن است آسیب برگشت پذیر نباشد و موجبات بروز مشکلات شنوایی دائمی را فراهم کند. در هر صورت، برای تشخیص و درمان آسیب عصب گوش، بهتر است به یک متخصص گوش، حلق و بینی (ENT) مراجعه کنید.

وحید حسینی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 03 بهمن 1402

سلام وقتتون بخیر ببخشید من چند روز پیش برای گزینش تست پزشکی ارتش به تهران رفتم تمام مراحل را با موفقعیت طی کردم تا اینکه آخرین پزشک که پزشک شنوایی سنج بود ازم تست که گرفت گفت شنوایی گوش سمت راستت خیلی خوبه ولی گفت گوش سمت راستت نسبت به گوش سمت چپت درصد شنوایی ات کمتر است حدودا ۳۰ درصد بهم گفتن برو یه دو ماه دیگه باز دوباره بیا تا ازت تست بگیریم. الان پیش دکتر متخصص گوش حلق و بینی هم که رفتم گفت درسته یه ذره کوچولو سیگنال گوش سمت راستت نسبت به گوش سمت چپت کم است بعد برام نامه نوشت که مشکلی نداره . ممنون میشم راهنمایی کنید.

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 06 بهمن 1402

سلام. باید گزارش شنوایی شما را ببینم تا بتوانم نظر بدهم. در صورتی که پزشک متخصص گوش تاییدیه سلامت داده اند مشکلی نیست احتمالا کم شنوایی خفیفی فقط در یکی از گوش ها دارید. توصیه میشود که هر شش ماه تا یک سال ارزیابی شنوایی انجام دهید.

فاطمه قاسمی
ارسال شده در : دوشنبه 02 بهمن 1402

سلام وقتتون بخیر.من دختر جوان ۲۳سالم هردو گوش پرده گوش سالمه،ولی بانوار گوش گوش چپ یک فرکانس تا۶۰درصد کاهش شنوایی داره و تشخیص دادن حس عصبی گوشه و هیچ راه درمان نداره،باید فقط از صدای شدید دور باشی.توروخدا کمک کنید چ راه حلی برم؟؟میخوام شنوایی گوش چپم ۱۰۰شه

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 03 بهمن 1402

سلام، کم شنوایی حسی عصبی به دلیل آسیب به سلول های شنوایی در گوش داخلی اتفاق می افتد و معمولاً برگشت پذیر نیست. با این حال، برای حفظ شنوایی و جلوگیری از کم شنوایی، می توانید از راه های زیر استفاده کنید: استفاده از محافظ گوش: در مواقعی که با صدای بلند و نویز روبرو هستید، استفاده از محافظ گوش برای کاهش صدای بلند و نویز می تواند به حفظ شنوایی کمک کند. رعایت سلامت عمومی: رعایت سلامت عمومی، مانند خواب کافی، تغذیه سالم و ورزش منظم، می تواند به حفظ شنوایی کمک کند. از صداهای زیاد در هنگام گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم خودداری کنید. برای تمیز کردن گوش های خود از ابزارهایی استفاده نکنید که ممکن است باعث آسیب به گوش شوند، بهتر است از پنبه نرم استفاده کنید. به پزشک متخصص گوش و کلینیک شنوایی برای بررسی دوره ای شنوایی خود مراجعه کنید.

س.ا
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 12 دی 1402

سلام من دو ماه پیش گوش راستم به یکباره کیپ شد و دکتر رفتم و با داروهایی که تجویز کردن خیلی بهتر شدم ولی آخرین بار که رفتم و گفتم که گوشم سنگین نوار گوش دادم و گفتن که سالم هست و این سنگینی بخاطر فشار ویروس به اعصاب گوش و به مرور خوب میشه. الان شنوایی خیلی بهتر شده ولی تو هر دو گوشم از وقتی که کیپیش باز شد صدای ترکیدن حباب میده. آیا به مرور ممکنه که باز بهتر بشه یا نه؟

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 12 دی 1402

سلام. ویروس‌ها ممکن است باعث عفونت در گوش داخلی و سایر قسمت‌های گوش شوند و باعث کم شنوایی شوند. بسته به نوع ویروس، علائم مختلفی مانند التهاب گوش، التهاب حلق و بینی، عفونت مجاری تنفسی، و غیره را می‌تواند ایجاد کند. این عفونت‌ها ممکن است باعث تورم و التهاب در گوش داخلی شود که باعث کاهش شنوایی می‌شود. همچنین، برخی ویروس‌ها ممکن است باعث تخریب سلول‌های حسی گوش شده و در نتیجه کم شنوایی دائمی را ایجاد کنند. در هر صورت، برای درمان کم شنوایی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.