انتخاب سمعک مناسب

اول از همه، شما باید بدانید که تنها نیستید. در واقع، در حدود  5 درصد جمعیت کل دنیا یا حدود 466 میلیون فرد کم شنوا در سراسر دنیا وجود دارد که به درجاتی از کم شنوایی مبتلا هستند. کم شنوایی می تواند عواقب منفی روحی، اجتماعی و حتی اقتصادی عدیده ای را برای افراد کم شنوا و یا حتی خانواده های آنان به وجود آورد. برای خیلی از این افراد، سمعک بهترین انتخاب درمانی بشمار می آید که منجر به بهبود قابل توجه کیفیت زندگی فرد کم شنوا می شود. 

راهنمای انتخاب سمعک مناسب

امروزه سمعک ها از تکنولوژی بالا و بسیار قابل قبولی برخوردار هستند و انتخاب های بسیاری برای فرد کم شنوا وجود دارد. (برای آشنایی با انواع تکنولوژی سمعک کلیک کنید) با این وجود، بایستی در نظر گرفته شود که تنها منبع مجاز و صحیح تجویز و تنظیم سمعک متخصصان شنوایی یا ادیولوژیست ها هستند. خوشبختانه در کشورمان ایران رشته ادیولوژی یا شنوایی شناسی تا مقطع دکترا در بهترین دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران تدریس می شود. یکی از مراکز شنوایی و سمعک که از متخصصان شنوایی شناس با مدرک دکترای تخصصی بهره می گیرد کلینیک نیک آوا می باشد.

بایستی همیشه مدنظر داشت که کم شنوایی پیچیده است. میزان و انواع کم شنوایی در افراد مختلف بسیار گوناگون است و هیچ دو فرد کم شنوایی کاملا شبیه به هم نمی باشند. بنابراین، در پروسه ی تجویز سمعک به ادیولوژیست خود اعتماد کنید. ادیولوژیست بادانش و مجرب با در نظر گرفتن موارد و فاکتورهای بسیاری مانند نوع و میزان کم شنوایی، وضعیت گوش خارجی و میانی، سن فرد، موقعیت اجتماعی، مهارت های فیزیکی و شناختی، تجارب قبلی استفاده از سمعک، نیازهای خاص فرد کم شنوا و حتی شرایط اقتصادی بهترین و مناسب ترین سمعک را توصیه می کند.

هنگام تحقیق در مورد سمعک مناسب برای خود به این نکات مهم توجه کنید :

بر اساس قوانین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی تنها مرجع مجاز برای تجویز و تنظیم سمعک متخصصان شنوایی شناسی با مدرک دانشگاهی می باشند. تجویز و تنظیم سمعک به دست افراد غیر متخصص سبب می شود که با صرف هزینه ی زیاد سمعک غیر قابل استفاده باشد و در صورت استفاده از سمعک منجر به آسیب دستگاه شنوایی شود. توجه داشته باشید که حتی پزشکان محترم متخصص گوش و حلق و بینی نیز مجاز به تجویز و تنظیم سمعک نمی باشند. سمعک خود را از یک شرکت خاص یا کلینیکی که تنها با یک مارک خاص کار می کند تهیه نفرمایید، مطمئنا این افراد تمام انتخاب های مناسب را برای شما در اختیار نخواهند داشت. بنابراین به مراکزی که مارک های متنوعی از سمعک را در اختیار دارند مراجعه فرمایید. در هنگام انتخاب کلینیک به مواردی مانند دانش و مهارت ادیولوژیست توجه فرمایید زیرا سمعک وسیله ی پزشکی ای می باشد که باید به درستی تجویز و تنظیم گردد، در غیر این صورت به جز صرف پول شما و آسیب به سیستم شنوایی نتیجه ای در بر نخواهد داشت. سمعک در تمام دنیا وسیله ی پزشکیِ گران قیمتی می باشد. موارد تاثیرگذار بر قیمت سمعک، فن آوری و مدل آن، گارانتی و خدمات پس از فروش می باشد. بنابراین به تهیه سمعک به عنوان بهبود کیفیت زندگی و سرمایه گذاری در زمینه سلامت بنگرید.

بهترین راه های انتخاب سمعک مناسب

ابتدا باید گفت درکنار جمع آوری اطلاعات در خصوص خرید سمعک مناسب و پرداخت هزینه ای نچندان پایین برای دستگاهی که مستقیما با سلامت و زندگی شما در ارتباط است. داشتن معاینه و جلسه حضوری با یک متخصص ایدئولوژیست یا تماس با مشاورین موجود در کلینیک های مختلف میتواند بهترین راه باشد. البته باید گفت داشتن اطلاعات ابتدایی و شاید تخصصی را شاید لازم ندانید و کاملا بخواهید انتخاب را به متخصص خود بسپارید اما این راه نیز به تنهایی درست نیست . بلکه باید برای خرید و استفاده از محصولی که تقریبا تمام روز یا شاید تمام عمر با آن در ارتباط باشید داشتن اطلاعات حتی برای سپردن انتخاب به متخصص و بحث و تبادل نظر با مشاورین می تواند بسیا مفید باشد. تا با اطلاعات پیش زمینه و مطرح کردن آن با متخصص خود و شناخت نسبی قبل ار برندها و قابلیت های سمعک متخصص را از اخلاقیات نوع کار و محیط و سلیقه خود با خبر کنید.

همانطور که گفته شد انتخاب سمعک کاملا با سلیقه نوع محیط اطراف شما و قابلیت ها و حتی میزانی که برای هزینه سمعک در نظر گرفته اید در ارتباط است:

بدین روش که اگر محدوده کاری شما با آب در ارتباط است در نظر گرفتن ضد آب یا ضد گرد و غبار بودن و در حالت کلی نوع پوشش شما بسیار مهم است -سمعک های ضد آب  و یا اگر سن یا ترجیح شما برین است که از سمعک هایی استفاده کنید که کسی در اطراف شما متوجه موضوع کم شنوایی شما نشود کافیست انتخاب های خود را محدود به انواع سمعک های نامرئی با برندها و قابلیت های مختلف کنید.

پس داشتن دانشی پایه ای در مورد مشکلتان و راه حل های آن - و همچنین مراجعه یا مشاوره با متخصصین ایدئولوژیست در کنار هم کامل کننده بهترین انتخاب خواهند بود.

قطعات داخل سمعک

  1. میکروفن ( جمع آوری کننده اصوات محیطی و گفتاراطراف )
  2. تقویت‌کننده‌ی صدا (که بخش پردازش اطلاعات جمع آوری شده میزان درجه ای باید این اصوات افزایش یابند و دارای زیر مجموعه های ارسال و دریافت نیز هست )
  3. بلندگو (وظیفه رساندن اطلاعات و پخش اصواتی که پردازش شدن به عصب های شنیداری بیمار است را دارد)

مشکلاتی در استفاده از سمعک ،که باید به آنها توجه کنید

1- صدای سوت سمعک

سمعک را به خوبی و کاملا در  گوش قرار دهید چون در غیر اینصورت صدای سوت از آن منتشر می‌شود که این صدا آزار دهنده خواهد بود .پس سمعک متناسب با ابعاد گوش بخرید و آن را کاملا در گوش قرار دهید تا این صدای سوت مشکل ساز نشود. در برخی از سمعک ها این صدای سوت بیشتر است.  پس بهتر است چند نوع مختلف سمعک را امتحان کنید و ببینید کدام مناسب تر کار می‌کند.

2- مشکل در استفاده از سمعک

مانند هر دستگاه یا قطعه ای حتی استفاده از یک گوشی موبایل استفاده از سمعک نیز مدتی طول می کشد تا به آن عادت کنید. پس سمعکی انتخاب کنید که از خرید آن راضی و مطمئن باشید و با خیالی آسوده از آن استفاده کنید و قلب از برخورد با مشکلات آن همه موارد و نکات را در مورد آن بدانید.

3- تنظیم صدا و تعویض باتری سمعک

هنگام خرید سمعک طریقه تنظیم صدای آن را یاد بگیرید تا بدون نیاز به متخصص و مشاوره بتوانید برای هر محیطی خودتان میزان آن را کم و زیاد کنید و یا باتری آن را تعویض کنید.

برای سنجش شنوایی خود به کلینیک شنوایی سنجی و سمعک نیک آوا مراجعه کنید.

همچنین بخوانید
ساکشن گوش یکی از راه های جرم گیری گوش است که روند انجام آن در اینجا گفته شده است. آیا ساکشن گوش دردناک است؟ مراقبت های بعد از انجام ساکشن گوش چیست
اصلا نگران نباشید این سمعک- این سمعک به معنای استفاده از دو گوش مانند کار یکه از ابتدا میکردیم است.باید بگوییم سمعک دوگوشی به جز هزینه خرید دو سمعک خیلی بهتر از تجویز یک سمعک است.
فن آوری Tinnitus SoundSupport: این تکنولوژی با امکان ارائه ی انواع اصوات پهن باند، باریک باند و اصوات پوشاننده با تم صدای اقیانوس امروزه در رده ی برترین تکنولوژی های سرکوب وزوز در دنیا قرار دارد.
مایکان زیمنس در فیلتر کردن نویزهای ناخواسته و ارائه ی صدایی طبیعی و با کیفیت سرآمد است. این فن آوری گفتار و سر و صدای زمینه را پردازش و از هم جدا می کند و وضوح گفتار را به حداکثر می رساند.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
غلامحسن مرادی
ارسال شده در : جمعه 04 اسفند 1402

سلام ، بیش از کم شنوایی ، صدای سوت موجود در گوش مرا آزار میدهد ، آیا سمعکی وجود دارد که علاوه بر جبران کم شنوایی صدای سوت گوش را کاهش دهد ، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 24 اسفند 1402

سلام. سمعک‌های دارای پوشاننده وزوز گوش به عنوان سمعک‌های ترکیبی یا هیبریدی شناخته می‌شوند. این نوع سمعک‌ها دارای ترکیبی از ویژگی‌های سمعک معمولی و ویژگی‌های سمعک‌های ماسکر هستند. سمعک‌های دارای پوشاننده وزوز گوش به طور عمده برای کسانی که مشکلات شنوایی و همچنین مشکلات خاص دیگری مانند تینیتوس (پوشاننده وزوز گوش) دارند، طراحی شده‌اند. این سمعک‌ها از طراحی خاصی برخوردار هستند که به کاهش وزوز گوش کمک می‌کند و همچنین افزایش قابلیت شنوایی فرد را فراهم می‌کند. پوشاننده‌های وزوز گوش در سمعک‌های ترکیبی معمولاً با استفاده از فناوری‌های پیشرفته صوتی و الکترونیکی کار می‌کنند تا صداهای زائد را کاهش داده و صداهای مورد نظر را بهتر منتقل کنند. این نوع سمعک‌ها ممکن است نیاز به تنظیمات خاص و تنظیمات شخصی داشته باشند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن به نیازهای شنوایی شما پاسخ دهند. قبل از خرید و استفاده از سمعک‌های دارای پوشاننده وزوز گوش، بایستی با یک ادیولوژیست مشورت کرده و نظرات آن‌ها را در نظر بگیرید.