کم شنوایی انتقالی چیست؛ علل، علائم و درمان

کم شنوایی انتقالی زمانی رخ می دهد که انرژی صوتی به خوبی توسط مجرای گوش، پرده صماخ و یا استخوانچه های گوش میانی به گوش داخلی منتقل نشود. در این موارد، صدا با شدت کمتری شنیده می شود. کم شنوایی انتقالی معمولا به وسیله دارو یا جراحی درمان می شود که نوع درمان به علت به وجود آورنده ی کم شنوایی انتقالی بستگی دارد.

کم شنوایی انتقالی چیست؟

کم شنوایی انتقالی کاهش توانایی شنیدن در اثر آسیب یا کاهش در انتقال اصوات از طریق گوش خارجی و میانی است. امواج صوتی از مجرای گوش عبور می کنند و منجر به ارتعاش پرده ی صماخ گوش می شوند. این ارتعاش از طریق سه استخوانچه ی کوچک در گوش میانی به حلزون گوش داخلی منتقل می شود. این تحریک حلزون توسط اعصاب متصل به حلزون به قسمت های مرکزی تر در مغز انتقال می یابند. آسیب در هر قسمت از این پروسه (تا قبل از حلزون) منجر به کم شنوایی انتقالی می گردد. این مشکل می تواند موقت یا دائمی باشد و در یک گوش یا هر دو گوش رخ دهد. استراتژی درمانی نیز کاملا بستگی به علت آن دارد.

با انواع کم شنوایی آشنا شوید :  انواع کم شنوایی

علل کم شنوایی انتقالی چیست؟

کم شنوایی انتقالی را می توان بر اساس علت به وجود آورنده ی آن به دو نوع اصلی کم شنوایی انتقالی "اکتسابی" و "مادرزادی" تقسیم بندی کرد. در افرادی با کم شنوایی انتقالی مادرزادی، جهش ژنتیکی رخ می دهد که دفورمیتی و بدشکلی هایی در گوش خارجی مثل لاله و مجرای گوش رخ می دهد که منجر به کم شنوایی انتقالی زودهنگام می شود. کم شنوایی انتقالی اکتسابی غیر ژنتیکی است و در اثر عوامل محیطی و یا بیماری ها به وجود می آید. عفونت های گوش خارجی و میانی، آسیب های مکانیکی به گوش خارجی و میانی و ضربات به گوش و سر می توانند از عوامل به وجود آورنده کم شنوایی انتقالی اکتسابی باشد. در ادامه این عوامل ژنتیکی و اکتسابی لیست شده اند:

  • مایع در گوش میانی به دلایل آلرژیک، عفونت های گوش میانی (اوتیت مدیا)، سوراخ شده پرده صماخ، تومورهای خوش خیم، ضربات به سر و عوامل دیگر.
  • اتواسکروز: در بیماری اتواسکروز، سومین استخوانچه گوش (رکابی) به خوبی مرتعش نمی شود و قادر به انتقال ارتعاش صوتی به حلزون گوش نیست. کم شنوایی انتقالی ناشی از اتواسکلروز با درمان جراحی و سمعک مرتفع می گردد.
  • بدشکلی های ژنتیکی در گوش خارجی و میانی
  • مشکلات لوله استاش: لوله استاش وظیفه تهویه گوش میانی را بر عهده دارد. درعفونت های دستگاه تنفس فوقانی، امکان بسته شدن لوله استاش وجود دارد که سبب عدم تهویه گوش میانی می شود. دیگر علت های بسته شدن لوله استاش، تومورها، آلرژی و سینوزیت مزمن است.
  • نبود استخوان در کانال های نیم دایره ای گوش داخلی.
  • بیماری های متابولیسمی ژنتیکی مثل بیماری Paget.
  • جسم خارجی در مجرای گوش.
  • سرومن، جرم یا وکس فشرده شده در مجرای گوش.

میزان کم شنوایی انتقالی

کم شنوایی انتقالی ممکن است در حد ملایم (26 تا 40 دسی بل) تا شدید (71 تا 90 دسی بل) باشد که اغلب فرکانس های بالا یا صداهای زیر را درگیر می کند. این میزان کم شنوایی به صورت فاصله یا گپ بین آستانه های شنوایی از راه هوایی و راه استخوانی نشان داده می شود که توسط ارزیابی های شنوایی یا شنوایی سنجی مشخص می گردد.

علائم کم شنوایی انتقالی

کم شنوایی انتقالی در نتیجه اختلال در گوش خارجی یا میانی به وجود می آید، که در این نوع کم شنوایی در رسیدن صدا از محیط خارج به گوش داخلی اختلال به وجود می آید. صداها ممکن است ضعیف، اعوجاج یافته و یا ترکیبی از هر دو شنیده شود .

درمان کم شنوایی انتقالی

درمان کم شنوایی انتقالی کاملا به علت به وجود آورنده ی آن بستگی دارد. درمان می تواند دارویی، جراحی یا استفاده از وسایل کمک شنیداری مانند سمعک باشد. در برخی از موارد درمان به صورت جراحی است مثل اتواسکروز و پارگی پرده صماخ. در مواردی نیز مثل عفونت گوش درمان دارویی وجود دارد. سمعک نیز در استراتژی های درمانی کم شنوایی انتقالی وجود دارد. سمعک های مدرن استخوانی معمولا در این موارد استفاده می شوند که صداها را از طریق استخوان جمجمه به گوش داخلی منتقل می کنند. برخی از این سمعک ها توسط جراح در استخوان کاشته می شوند (BAHA) و برخی دیگر به صورت تل یا هدباند روی استخوان قرار می گیرند.

راهنمای انتخاب سمعک مناسب   /  راهنمای خرید سمعک  /  لیست قیمت انواع سمعک

همچنین بخوانید
چگونه با کمک نرم افزار صدای سمعک خود را تنظیم کنیم؟ با مطالعه این مقاله از سایت نیک‌اوا، با بهترین روش تنظیم صدای سمعک با نرم افزار به طور کامل آشنا خواهید شد.
تست ECOG یا الکتروکوگئوگرافی چیست؟ هزینه آن چقدر است، چقدر زمان نیاز دارد و عوارض آن کدام است. برای پاسخ به تمام سؤالات خود، این مطلب را در نیک آوا بخوانید.
در این مطلب نیک آوا، تست OAE را خواهیم شناخت، با انواع و کاربردهای این آزمون آشنا خواهیم شد و نحوه انجام تست شنوایی OAE و دقت نتایج آن را بررسی می کنیم.
کم شنوایی یک طرفه چیست، اگر می خواهید اطلاعات کاملی از علت، علائم، تشخیص و درمان بیماری کم شنوایی یک گوش به دست آورید این مطلب را در نیک آوا از دست ندهید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
مختاری
ارسال شده در : دوشنبه 29 آبان 1402

سلام.وقت شما بخیر..من از کودکی با مشکل کم شنوایی درگیر بودم..خانواده همچنان تاکید دارند که که این مشکل از چهارسالگی بوجود اومد وتا قبل از این سن بشدت قوی بوده..خانواده شنوایی بسیار قوی دارند.به چندین پزشک متخصص مراجعه کردیم، که اکثرا میگفتند در دوران کودکی دارویی تزریق شده که مستقیما روی شنوایی تاثیر گذاشته..الان که بیست وپنج سالم هست و حدود پنج شش سال هست که از سمعک استفاده میکنم طبق تحقیقات در وب باتوجه به مطالب و علائم فهمیدم که مشکل من حسی‌و عصبی نیست و از نوع انتقالی هست..و جدیدا هم مشکلاتی مثل سرگیجه گهگاهی..که خیلی آزاردهنده هست و باید با قرص کنترل کرد..و بیشتر از اون صداهایی در سرم میپیچه که خیلی کلافه کننده‌ست مثل صدای روشن بودن یخچال یا دستگاهی که متصل روشن هست. این علائم جدید نشان از ضعیفتر شدن شنوایی هست؟.حتی با سمعک هم صداهای زیر رو نمیگیرم مثل صدای تلفن همراه در مکان شلوغ یا چند متر دورتر.اما صداهایی مثل افتادن سکه،کلید بر روی زمین یا صدای ترمز خودروها، خیلی عذاب‌آور بوده برام که هیچکس زمانی که من با شنیدن این صداها اذیت میشدم واکنشی نشان نمیدادند!..ممنون میشم از راهنماییتون.

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 03 آذر 1402

سلام، برای تشخیص دقیقتر مشکل شما، بهتر است به یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی و ادیولوژیست مراجعه کنید و از او در خصوص تست‌های لازم برای تشخیص مشکل شنوایی خود، سوال کنید. همچنین، باید از سمعک مناسب استفاده کنید و در صورت نیاز، با ادیولوژیست خود در مورد تغییر سمعک صحبت کنید. در مورد صداهای زیر، بهتر است با متخصص شنوایی خود در مورد راه‌حل‌های مناسب برای کاهش آن‌ها و تغییر تنظیم سمعک صحبت کنید.

گفتار درمانی در ارومیه
ارسال شده در : دوشنبه 02 آبان 1401

سلام ممنون از مطالب ارزشمند و مفیدتون.قسمتی از این مقاله رو ر وبسایتمون قرار میدیم.