کم شنوایی آمیخته چیست و چگونه درمان می شود؟

کم شنوایی آمیخته چیست؟

کم شنوایی آمیخته به ترکیب هر دو کم شنوایی حسی-عصبی و کم شنوایی انتقالی گفته می شود. در این موارد، به گوش خارجی، میانی، داخلی و حتی اعصاب گوش آسیب وارد شده است. مثلا یک جزء کم شنوایی انتقالی به علت عفونت گوش همراه با پیرگوشی یا کم شنوایی ناشی از نویز وجود دارد. در اغلب موارد کم شنوایی آمیخته به علت ضربه به سر و گوش یا عفونت های مزمن گوش خارجی رخ می دهد. کم شنوایی می تواند در یک گوش یا دو گوش وجود داشته باشد. همچنین، این نوع کم شنوایی می تواند ناگهانی یا تدریجی رخ دهد. در مواردی که کم شنوایی آمیخته ناگهانی است بایستی تا 72 ساعت بیمار به پزشک متخصص مراجعه کند. تاثیر و درجات کم شنوایی آمیخته در محدوده ی ملایم تا شدید است. 

علت کم شنوایی آمیخته

علل به وجود آورنده ی کم شنوایی آمیخته بسیار مختلف است. یعنی به تعداد علت های کم شنوایی انتقالی و کم شنوایی حسی-عصبی، احتمال وجود دارد. مثلا مشکلات مادرزادی یا اکتسابی در گوش خارجی و میانی مثل بدشکلی های گوش، عفونت گوش، پارگی پرده گوش و غیره همراه با کم شنوایی حسی-عصبی مثل تومور گوش، پیرگوشی، کم شنوایی ناشی از نویز و موارد دیگر. 
مثال یک: شخصی که معمولا در معرض سر و صدای بلند قرار دارد و کم شنوایی حسی-عصبی ناشی از نویز در این فرد رخ داده است مبتلا به عفونت گوش می شود. مثال دو: در فرد سالمندی که مبتلا به پیرگوشی است، در اثر ضربه به گوش دچار پارگی پرده صماخ گوش می شود. در هر دو مثال کم شنوایی آمیخته که ترکیب کم شنوایی حسی-عصبی و انتقالی است وجود دارد.

با انواع کم شنوایی آشنا شوید :  انواع کم شنوایی

کم شنوایی آمیخته تا چه میزان شنوایی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

بستگی به عوامل متعددی دارد. مثلا اینکه در یک گوش یا هر دو گوش رخ داده است فرد درجاتی از نقص شنوایی در محدوده ی خفیف تا عمیق را تجربه خواهد کرد. اگر جزء انتقالی آن بیشتر باشد فرد مبتلا صداها را آهسته می شنود و درک گفتار آهسته یا در حضور سر و صدا مختل می شود. اگر جزء حسی-عصبی آن بیشتر باشد، صداهای گفتاری اعوجاج یافته می شوند و درک گفتار بسیار آسیب می بیند.

درمان کم شنوایی آمیخته

برای جزء کم شنوایی انتقالی معمولا درمان دارویی یا جراحی وجود دارد. مثلا پرده گوش ترمیم شود و یا چسبندگی استخوانچه های گوش با جراحی درمان شوند یا عفونت گوش با درمان دارویی رفع شود. برای جزء کم شنوایی حسی-عصبی بهترین و شاید تنها راهکار ممکن استفاده از سمعک است و می تواند راه حلی کاملا موثر باشد. در مواردی که کم شنوایی آمیخته شدید است، سمعک های استخوانی کاشتنی می توانند موثر باشند. همچنین، در مواردی نیز کاشت حلزون توصیه می شود.

اگر به کم شنوایی آمیخته مشکوک بودیم چه کاری باید انجام داده شود؟

اگر شخصی علائم کم شنوایی را نشان بدهد، برای ارزیابی شنوایی و معاینه گوش بایستی به پزشک متخصص و ادیولوژیست مراجعه کند تا ارزیابی های دقیق در این افراد انجام شود. خوشبختانه، در کلینیک نیک آوا، با استفاده از تجهیزات پیشرفته و متخصصین شنوایی مجرب معاینات کامل شنوایی و راهکارهای درمانی لازم ارائه می گردد.  

راهنمای انتخاب سمعک مناسب   /  راهنمای خرید سمعک  /  لیست قیمت انواع سمعک

همچنین بخوانید
چگونه با کمک نرم افزار صدای سمعک خود را تنظیم کنیم؟ با مطالعه این مقاله از سایت نیک‌اوا، با بهترین روش تنظیم صدای سمعک با نرم افزار به طور کامل آشنا خواهید شد.
تست ECOG یا الکتروکوگئوگرافی چیست؟ هزینه آن چقدر است، چقدر زمان نیاز دارد و عوارض آن کدام است. برای پاسخ به تمام سؤالات خود، این مطلب را در نیک آوا بخوانید.
در این مطلب نیک آوا، تست OAE را خواهیم شناخت، با انواع و کاربردهای این آزمون آشنا خواهیم شد و نحوه انجام تست شنوایی OAE و دقت نتایج آن را بررسی می کنیم.
کم شنوایی یک طرفه چیست، اگر می خواهید اطلاعات کاملی از علت، علائم، تشخیص و درمان بیماری کم شنوایی یک گوش به دست آورید این مطلب را در نیک آوا از دست ندهید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha