بیماری منییر چیست؟

بیماری منییر چیست؟

بیماری منییر نوعی اختلال در گوش میانی است که می‌تواند منجر به سرگیجه و کاهش شنوایی شود. در اکثر موارد این بیماری تنها یک گوش را درگیر می‌کند، اما در برخی موارد نیز هر دو گوش متأسفانه عوارض بیماری را نشان داده‌اند. بیماری منییر محدودیت سنی ندارد و در هر سنی ممکن است علائم آن ظاهر شود، اما معمولا در سنین جوانی و میان‌سالی بیشتر دیده می‌شود و در میان زنان شایع‌تر است. منییر یک بیماری مزمن به‌ شمار می‌رود با این حال درمان‌های مختلف می‌تواند به تسکین علائم و به حداقل رساندن عوارض طولانی مدت آن بر زندگی شما کمک کند.

علائم بیماری منییر

نشانه‌های این بیماری عبارتند از :

  • سرگیجه‌های ناگهانی: بیمار سرگیجه‌هایی را احساس می‌کند که خود به خود شروع و متوقف می‌شود. این سرگیجه‌ها هیچ هشدار قبلی ندارند و معمولا بین بیست دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشند، اما بیشتر از ۲۴ ساعت نخواهد بود. این سرگیجه‌ها ممکن است باعث حالت تهوع شوند.
  • کاهش شنوایی: از دست دادن شنوایی در اوایل بیماری به صورت موقتی است اما در نهایت بیشتر افراد دچار کاهش شنوایی دائمی خواهند شد.
  • زنگ زدن گوش (وزوز): بیماران دائما صدای وزوز یا زنگ زدن می‌شنوند.
  • گرفتگی گوش: افراد مبتلا به بیماری منییر  اغلب احساس می‌کنند گوش‌هایشان از هوا پر شده است.
  • علائم این بیماری به صورتی دوره‌ای ظاهر می‌شود و پس از مدتی ممکن است کاملا از بین برود، اما با گذشت زمان فاصله بین هر دوره کاهش می‌یابد.

بیماری منییر

علت منییر 

علت این بیماری هنوز مشخص نیست. به نظر می‌رسد علائم آن در پی بالا رفتن میزان مایع گوش میانی ظاهر می‌شوند اما هنوز معلوم نیست علت این افزایش چیست. عواملی که بر میزان مایع گوش اثر می‌گذارند و ممکن است باعث این بیماری شوند، عبارتند از : 

  • تخلیه نامناسب مایع، که ممکن است دلیل آن انسداد یا ناهنجاری آناتومیک باشد.
  • واکنش‌های آلرژيک غیرطبیعی
  • عفونت ویروسی
  • عوامل ژنتیکی
  • تغییرات هورمونی
  • بیماری‌های خودایمنی
  • دیابت

از آنجا که هیچ علت خاصی مشخص نشده، به احتمال زیاد بیماری منییر ناشی از ترکیبی از این عوامل است.

درمان بیماری منییر

متأسفانه هیچ درمان قطعی برای بیماری منییر وجود ندارد، اما اکثر بیماران با کنترل‌های دارویی می‌توانند عوارض بیماری را کنترل کنند. احتمالا پزشک داروهایی برای کاهش سرگیجه و حالت تهوع تجویز خواهد کرد. برای برخی بیماران تجویز داروهایی برای کاهش مایع درون گوش در کنار کاهش مصرف نمک می‌تواند به کنترل عوارض  بیماری کمک کند. درمان‌های توانبخشی نیز به کنترل سرگیجه و استفاده از سمعک به بهبود شنوایی کمک خواهد کرد. در برخی موارد داروهایی به داخل گوش میانی تزریق می‌شود که به کنترل حملات سرگیجه کمک می‌کنند، اما برخی از این داروها متأسفانه افت شنوایی را تا ۳۰ درصد افزایش خواهد داد.  اگر حملات سرگیجه به قدری شدید باشد که فرد قادر به انجام کارهای روزانه خود نباشد، جراحی نیز یکی از گزینه‌های پیشنهادی خواهد بود.  بسته به قسمتی که دچار آسیب شده، جراحی به صورت سرپایی بوده یا نیاز به بستری شدن خواهد داشت.  به طور کلی کاهش مصرف نمک، نیکوتین و کافئین در بهبورد علائم موثر خواهد بود. 

همچنین بخوانید
بررسی کامل بیماری وزوز گوش ضربانی را در نیک آوا بخوانید. از دلایل، علائم، عوارض و تشخیص آن گرفته تا نحوه درمان وزوز ضربانی گوش در مطلب توضیح داده شده است.
اتواسکلروز یا اتواسپونژیوزیس بیماری است که در اثر ترمیم غیرطبیعی استخوان گوش میانی اتفاق می‌افتد که زنان میانسال بیشتر در معرض این بیماری هستند.
خارش گوش علل متفاوتی دارد مانند خشکی گوش، عفونت گوش خارجی، درماتیت کانال گوش، ... که در صورت وجود این علائم بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.
تومور گوش یک عارضه غیر سرطانی است که در صورت رشد بیش از حد می‌تواند با فشار به عصب‌های گوش موجب کم شنوایی و یا از دست رفتن شنوایی شود.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
اصغر جیهانی
ارسال شده در : یکشنبه 21 آبان 1402

گوش چپ من صدا زیاد میکند وتزریق یکبار کردم خوب نشده آیا این بیماری می‌تواند از مزوتراپی مو می باشد؟

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 03 آذر 1402

تحقیقاتی در رابطه با وزوز گوش و مزوتراپی مو وجود ندارد و باید توجه داشت که علت وزوز گوش ممکن است به دلیل عوامل دیگری باشد. برای تشخیص دقیق علت وزوز گوش بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

زهرا تقوی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 18 مهر 1402

سلام من دو ساله درگیرشم جدیدا خیلی بدتر شده هر چند وقت یه بار میاد سراغم سرگیجه هام طولانیه جوری نیست که بیافتم زمین ولی اذیتم میکنه همش کلافم صدای ادما حالمو بد می‌کنه اصلا انگار خودم نیستم بهم گفتن بتاهیستین بخورم ولی اون بدتر گیج و منگم میکنه حتی بعضی وقتا چشمامم‌ حس میکنم واضح نمی بینه معمولا هم یه ماه درگیرم تا کامل خوب بشم.جدیدا هر وقت سرما میخورم پشت بندش این علایم شروع میشه چیکارش کنم پیش دکتر گوش رفتم منو فرستاد پیش مغز و اعصاب ولی اونم همین قرصو داد یعنی واقعا درمان نداره؟

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 28 مهر 1402

سلام، ممکن است این علایم شما ناشی از اختلالات اضطراب و یا مشکلات دیگر در سیستم عصبی باشد. بهتر است با دکتر خودتان مشورت کنید و در صورت لزوم به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا تشخیص دقیق تری برای مشکل شما بگیرید و درمان مناسب را شروع کنید. همچنین ممکن است رعایت یک سبک زندگی سالم و مصرف مواد غذایی سالم و مناسب نیز به بهبود وضعیت شما کمک کند.

زهرا ک
ارسال شده در : یکشنبه 12 شهریور 1402

سلام من ۲۰ سالمه و نزدیک دوساله که گاهی گوش سمت چپم‌ سوت میکشه تعادلمو از دست میدم و سرم سنگین میشه و چشام درست نمیبینه این حالت برای کمتر از بیست ثانیه طول میکشه اما بعدش همه حالت هام بهتر میشن جز سوت کشیدن گوش تا چند دقیقه

فاطمه چگینی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 23 خرداد 1402

سلام من دوهفته گوشم درد می‌کرد ‌احساس پری داشتم به چند دکتر مراجعه کردم دردش بهتر شد ولی همچنان احساس گرفتی و کم شنوایی دارم تست شنوایی سنجی انجام دادم همه اوکی بود گوشم بدون جرم بود ولی کلافه شدم همش گوشم احساس میکنم ملتهبه.

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 25 خرداد 1402

سلام. گاهی اوقات احساس پری در گوش به علت عدم عملکرد مناسب در شیپور استاش که وظیفه تخلیه فشار و توازن فشار گوش میانی را بر عهده دارد، رخ می‌دهد. احتمالا به صورت خودبخود بهبود می یابد. اگر مشکل شما ادامه دار بود و یا بدتر شد مجدد به پزشک متخصص گوش مراجعه کنید.

زهرا
ارسال شده در : پنجشنبه 04 خرداد 1402

سلام من اوایل حالت تهوع با سرگیجه های شدید داشتم ولی کمی بهتر از قبل شدم حالت تهوع قطع شده گوش هام هم مشکلی ندارن ولی ۲ماهه فقط سرگیجه دارم. این سرگیجه ها موقعی که بلند میشم اتفاق میافته کوتاه مدت در حدود ۱۰ دقیقه بنظرتون عادیه یا علائم بیماری هست؟

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 05 خرداد 1402

سلام. این ممکن است به دلیل عوامل مختلفی مانند فشار خون پایین، کم بودن اکسیژن خون، اختلال در سیستم گوش و تعادل، اضطراب، استرس یا بیماری‌های دیگر باشد. برای تشخیص دقیق و درمان مناسب بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

ستاره
ارسال شده در : جمعه 22 اردیبهشت 1402

سلام من گوش راستم چند ساعتی میشه کیپ شده و شنواییش کم شده ولی سرگیجه و سردرد هم ندارم و چنین اتفاقی هم تا حالا نیفتاده بود احساس می کنم گوشم پرشده چیز جدی هست؟ باید به دکتر مراجعه کنم؟

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 22 اردیبهشت 1402

بله، به توضیحات بیشتری نیاز است تا بتوانیم بهتر راهنمایی کنیم ولی بهتر است به دکتر مراجعه کنید. این ممکن است نشانه یک عفونت یا جرم گوش باشد. همچنین، به علت احساس کم شنوایی، بررسی شنوایی و انجام آزمایش‌های لازم می‌تواند به تشخیص دقیق‌تر و درمان مناسب کمک کند.

محسن
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 12 اردیبهشت 1402

سلام یک ماه سرگیجه دارم مخصوصا موقعی که شبها دراز می کشم ممنون میشم راهنمایی کنید چه دکتری برم

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 12 اردیبهشت 1402

سلام، بهتر است به یک پزشک عمومی مراجعه کنید تا بررسی کاملی از شرایط سلامتی شما انجام دهد و در صورت لزوم شما را به متخصصین مرتبط ارجاع دهد. سرگیجه می‌تواند ناشی از مشکلات مختلفی مانند بیماری‌های گوش، سر، گردن، عصبی و حتی بیماری‌های داخلی باشد. لذا برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

امیرگلی
ارسال شده در : پنجشنبه 07 اردیبهشت 1402

سلام چند سالی هست که سرگیجه فقط تو خواب برام اتفاق می افته میخوام ببینم دلیلش چیه باتشکر

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 07 اردیبهشت 1402

سلام، سرگیجه در خواب ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله اضطراب، تغییرات هورمونی، خواب نامنظم، خستگی و یا مشکلات عصبی و روانی اتفاق بیافتد. همچنین فشار خون نیز می‌تواند یکی از علل سرگیجه در خواب باشد. افزایش فشار خون می‌تواند باعث ایجاد سرگیجه و تعریق در خواب شود. برای تشخیص دقیق دلیل سرگیجه در خواب، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

توران شادفر
ارسال شده در : یکشنبه 20 فروردین 1402

سلام چندین ساله که هر از گاهی دچارسرگیجه میشم و با قرص بتاهیستین به تجویز پزشک درمان میشم ولی به تازگی اضطراب و دلهره ناگهانی و شدیدم باهیچ داروی اعصابی آروم نمیشه و به طوراتفاقی قرص آمیبت (بتاهیستین) مصرف کردم و بسیار موثر بوده . آیا دلهره و اضطرابم به دلیل گوش میانی میتونه باشه؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 20 فروردین 1402

سلام. نمی‌توان به طور قطعی گفت که دلهره و اضطراب به گوش میانی مربوط است، زیرا این علائم ممکن است به علت عوامل مختلفی از جمله اضطراب و استرس، اختلالات خواب، عوارض دارویی و... رخ دهد. بنابراین، برای تشخیص درست و درمان مناسب بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. ضمن اینکه مصرف خودسرانه دارو توصیه نمی‌شود.

مازیار اعظمی
ارسال شده در : پنجشنبه 03 فروردین 1402

سلام. سال نو مبارک .حدود 15 سال هستش که گوش سمت راستم نسبت به تغییر دما و باد خنک حساس هستش. اوایل، هر 2 ماه یکبار باعث گوش درد و سردرد میشد، بطوریکه گویا ماهیچه های صورتم منقبض میشه. ولی متاسفانه دوره عود کردن این درد، حتی به 2بار در روز هم رسیده.... تنها درمان موقتش سشوار گرفتن روی گوشم یا استفاده از نوافن هستش که بعد از عطسه ها متعدد، گو درد و سردردم کامل خوب میشه... به پزشک مراجعه کردم که کمکی نکردن. mri کردم و سینوزیت ندارم. حتی جرم متراکم داخل گوش هم ندارم... لطفا راهنمایی بفرمایید

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 03 فروردین 1402

سلام. اگر مشکل عفونت گوش و سینوزیت مطرح نیست درد در مفصل فک و گوش یا TMJ بررسی شود.

آذر ساجدی
ارسال شده در : دوشنبه 03 بهمن 1401

آیا گوش دادن موسیقی با هدفون‌هایی که داخل گوش قرار می گیرند ، برای چند ساعت متوالی می تونه باعث بروز یا تشدید علایم بیماری منییر مثل تشدید وز‌وز گوش و سرگیجه بشه ؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 02 فروردین 1402

استفاده از هدفون باعث بروز وزوز گوش نمیشه ولی میتونه باعث ایجاد کم شنوایی و متعاقب اون بروز وزوز شود. در افرادی هم که وزوز گوش دارند موجب تشدید وزوز میشه. در مورد سرگیجه و تشدید علائم منییر هم گزارش هایی وجود داره.

محمدکریمی
ارسال شده در : جمعه 02 دی 1401

آیا تصادف در ایجاد مینیر تاثیر دارد؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 02 فروردین 1402

بله ممکنه. Post-traumatic Meniere's disease

خرسند
ارسال شده در : چهارشنبه 06 اسفند 1399

سلام من هر روز عصرها سرگیجه دارم و ازمایش خون هم دادم ولی مشکلی نداشت گاهی حس میکنم گوش هام پر از باد شده این نشونه برای داشتن بیماری منییر کافیه؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 14 آبان 1402

سلام، نه، این نشانه‌ای برای بیماری خاصی نیست. اما بهتر است به پزشک مراجعه کنید و در مورد سرگیجه‌های خود صحبت کنید. او ممکن است برای شما تست‌های دیگری انجام دهد تا علت سرگیجه‌ها را تشخیص دهد. همچنین گوش پر شدن ممکن است به دلیل عفونت گوش یا بیماری دیگر باشد که نیاز به درمان دارد. منییر (Meniere) یک بیماری درون گوشی است که با سه علامت اصلی کم شنوایی، سرگیجه و احساس پری گوش همراه است. علاوه بر این، بیماران ممکن است احساس تعریق، تهوع و استفراغ داشته باشند. علت منییر هنوز مشخص نیست، اما ممکن است به علل مختلفی مانند اختلال در فشار خون، عفونت‌های گوش، تغییرات در سطح مایعات بدن و یا اختلال در عملکرد سیستم عصبی مربوط باشد. درمان منییر شامل تغییر در رژیم غذایی، داروهای ضد سرگیجه و فیزیوتراپی می‌باشد.

مرتضی رحمانی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 28 مرداد 1399

سلام من ۱۶ سالمه والیبال بازی میکنم وقتی که توپ به سرم میخوره یا ضربه ای به سرم میخوره گوش سمت چپم میگیره بعد سرگیجه و حالت تهوع میگیرم بعد اینکه دارو بتاهیستین رو میخورم خوب میشم فقط وقتی ضربه به سرم میخوره این حالت برام پیش میاد تو حالت عادی اینجوری نمیشم چکار کنم که دیگه این حالت برام پیش نیاد؟ ممنون میشم جواب بدید❤

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 04 مهر 1399

سلام، احتمالاً این علائم به دنبال ضربه به سرتان رخ می‌دهد. در صورتی که این علائم بعد از ضربه به سرتان اتفاق می‌افتد، بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید تا بررسی و درمان دقیق تری صورت گیرد. همچنین، در حین بازی والیبال، از کلاه والیبال استفاده کنید تا سرتان در برابر ضربات محافظت شود. همچنین، در صورتی که بعد از ضربه به سرتان علائم شدیدی مانند سردرد شدید، تهوع شدید، اختلال در بینایی و یا مشکل در حرکت دست‌ها و پاهایتان دارید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

mobina
ارسال شده در : چهارشنبه 14 خرداد 1399

سلام سرگیجه و حالت تهوع دارم مایع از درون گوشم کمی بیرون می آید میتونه علتش همین بیماریه منیر باشه؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 18 خرداد 1399

سلام. باید معاینه بشید ولی در بیماری منییر مایع از گوش خارج نمیشه و در عفونت گوش معمولا این مشکل مشاهده میشه.

انصاری
ارسال شده در : شنبه 13 اردیبهشت 1399

با سلام و احترام، سالهای زیادی است مبتلا به منی یر هستم. ابتدا گوش چپ بود و حدود سه سال است که گوش راست هم در گیر شده است. به پزشکان متعدد مراجعه کرده ام. داروی سیناریزین استفاده می کردم. از زمانی که دو طرفه و تشدید شده است پزشک متخصص اکتوسرک را پیشنهاد کرده که حدود دو سال است استفاده می کنم ولی صدای گوش گاهی بدون علت، بسیار شدید و آزار دهنده می شود و گاهی هم سرگیجه های کلافه کننده. قبلاً در فاصله های طولانی تر رخ می داد ولی مدتی است با فاصله های کم اتفاق می افتد. گاهی دوز بالای اکتوسرک یعنی ۱۶ سه بار در روز استفاده می کنم ولی تأثیر نمی کند. لطفا راهنمائی فرمائید. پیشاپیش از لطف شما سپاسگزارم.

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 19 اردیبهشت 1399

با سلام. مصرف مرتب داروها، تحرک و ورزش، رژیم غذایی سالم با محدودیت در مصرف نمک، کافئین، شکلات و الکل توصیه می‌شود.

مهدی درگاهی
ارسال شده در : دوشنبه 11 فروردین 1399

سلام یک ماهه سرگیجه دارم ..ازمایش خون و ..و نوار کوش و تست منییر گرفتم..گفت مال گوش چپته هنوز با خوردن خوب نشدم چکار باید کرد؟سیتی اسکنم انداختم

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 12 فروردین 1399

سلام. اگر علائم بیماری اصلا تغییری نکرده و بهتر نشده احتمالا دوز دارو باید تغییر کنه. با پزشکتان مشورت کنید.