بیماری های گوش خارجی

بدشکلی گوش خارجی؛ علل و درمان
بدشکلی گوش خارجی؛ علل و درمان
بدشکلی های گوش ممکن است پس از سانحه به وجود آید و یا مادرزادی باشد. در این مطلب انواع بدشکلی گوش خارجی، علل و روش های درمان هر یک توضیح داده شده است.

انواع بیماری‌های گوش خارجی

می توان این بیماری ها را بدین شکل دسته بندی کرد :

  • ناهنجاری های مادرزادی و ژنتیک
  • صدمات فیزیکی
  • التهاب ها و عفونت ها
  • بیماری های پوستی
  • تومورها

بیماری لاله گوش

کیست های مادرزادی گوش که دارای تمایل خانوادگی است و بر شنوایی بدون تاثیر است و در صورت لزوم با جراحی برداشته می شود. آترزی یا ناهنجاری گوش که یک در ده هزار تا بیست هزار در نوزادان و با تمایل مختصر به شیوع بیشتر در نوزادان مذکر و اکثرا یکطرفه دیده می شود و تمایل ارثی دارد . در این عارضه گوش خارجی و گاه گوش میانی دچار اختلال رشد هستند . میزان اختلال ساختمان گوش میانی بر اساس وضع گوش خارجی قابل پیشبینی نیست و باید به دقت بررسی شود .

گوش برجسته

گوش از نظر شنوایی فاقد عارضه است ولی لاله ی گوش رو به جلو برجسته و بخصوص ممکن است در کودکی از نظر ظاهر ایجاد اشکال اجتماعی کند . گاه در این مورد تریم جراحی لازم می شود .ضربات لاله گوش : شامل ضربات برنده ، له کننده ( شایع در بین ورزشکاران ) و .. می باشد . اگر درمان مناسب صورت نگیرد می تواند موجب ماندگاری برجتگی های متعددی برحسب میزان ضربه شود .

بیماریهای گوش |  بیماری لاله گوش

سرمازدگی گوش

هنگامی که گوش در معرض سرمای بسیار شدید قرار میگیرد میتواند موجب مردن و سیاه شدن قسمت هایی از لاله گوش شود . نکته مهم این است که از ماساژ گوش جلوگیری شود . و درمان در شرایط استریل انجام شود .دانه های دردناک لاله گوش : این بیماری بصورت دانه هایی دردناک بویژه در بالای لاله گوش رخ داده و درمان آن جراحی است .

زونای گوش

التهاب ویروسی است که در مسیر عصب رخ میدهد . تاول هایی در مجرای گوش خارجی و لاله گوش ظاهر میشود و توام با درد شدید و گاه فلج عصب صورتی است .

باد سرخ لاله گوش

نوعی عفونت باکتریایی است که لاله گوش قرمز ، متورم و دردناک میشود و درمان آن پنی سلین تزریقی است.

بیماری سرومن فشرده

سرومن یا واکس گوش که توسط سلول های کانال گوش تولید می شود و وظیفه ی آن حفاظت از گوش میباشد گاه فشرده می شود و موجب احساس پری و کیپی گوش ، احساس درد ، وزوز گوش و احساس کم شنوایی می شود. استفاده از گوش پاک کن و سایر ابزارهای پاک کننده یکی از عوامل مهمی است که موجب ایجاد این وضعیت می شود . برای خارج کردن واکس فشرده ی گوش حتما به متخصص مراجعه کنید .

استئومای کانال گوش خارجی

ایجاد یک توده استخوانی در کانال گوش و در نزدیکی پرده گوش میباشد که گاه حتی ایجاد مشکل نیز برای فرد نمیکند و تا زمانی که مشکل ساز نشود و یا موجب کم شنوایی نشد نیاز به برداشتن آن نیست . اکثر شناگرانی که در ابهای سرد شنا می کنند با این مشکل مواجه می شوند.

گیر کردن جسم خارجی در کانال گوش

این مشکل بیشتر برای کودکان و افرادی که دچار مشکلات ذهنی هستند رخ میدهد و به دلیل بی اطلاعی ممکن است اجسام خارجی مانند مهره های کوچک و حبوبات و .... را داخل گوش خود کنند . در این شرایط و همچنین در مواقعی که جسمی وارد گوش هایتان میشود حتما به متخصص مراجعه کنید و از دستکاری گوش ها بپرهیزید .

پارگی پرده صماخ (پرده گوش)

پرده گوش ممکن است به دلایل مختلفی مانند ضربه يا عفونت ،  شكستگي جمجمه ، انفجار ناگهاني ، داخل كردن اشياء خارجي مثل گوش پاک کن درون مجراي گوش ، ورود ماده داغ يا اسيد به داخل مجراي گوش و عفونت گوش مياني و .... دچار سوراخ یا پارگی شود . پارگی پرده گوش باعث ناشنوایی نمیشود اما با توجه به میزان پارگی و جایگاه آن ممکن است باعث مقدار اندکی افت شنوایی شود . همچنین ممکن است موجب افزایش احتمال ترشح گوش و عفونت نیز شود .درد در گوش شایع نیست .

تومورهای لاله گوش

تومورهای خوش خیم و بدخیم . که درمان های مختص خود را دارند .شکستگی های بخش استخوانی مجرای گوش : ممکن است بدنبال ضربه ی مستقیم توسط جسم برنده درون مجرا ایجاد شود و یا بدنبال شکستگی جمجمه یا ضربات وارد بر فک تحتانی  ایجاد شود . باید در فرصت مناسب در جهت بررسی و ترمیم مجرا اقدام شود.

بیماری گوش | بیماری گوش خارجی

عفونت گوش خارجی

تمام عوارض التهابی پوست مجرای خارجی گوش تحت این عنوان شرح داده می شود. با توجه به اینکه مجرای گوش به علت وضعیت ساختمانی ویژه خود مکانی مناسب برای احتباس آب میباشد، صرف نظر از نظافت با آلودگی آب، پوست مجرا خیس خورده و امکان پذیرش عفونت های میکروبی و قارچی زیاد می شود. احساس رطوبت گوش و یا گرفتگی آن به طور طبیعی فرد را به دستکاری با انگشت و با اجسام نامناسبی مانند کلید و غیره بر می انگیزد و پوست رطوبت کشیده در صورت خراش دیدن مکان بسیار مناسبی برای رشد میکروب ها است. با توجه به ساختمان ویژه مجرای گوش، علامت عمومی اتیت خارجی در شروع التهاب، صرف نظر از علت، احساس خارش می باشد. خارش ناشی از مجرای گوش با لمس و حرکت دادن لاله گوش تشدید می شود. با پیشرفت عارضه، احساس خارش تبدیل به درد عمیق و رو به شدت و لمس مجرا و لاله گوش باعث میگردد و تورم در مجرا پیشرفت می کند و گاه ترشح نیز ایجاد می شود. مجموعه تورم و ترشح ممکن است باعث احساس گرفتگی گوش شود. ترشح در ابتدا آبکی است ولی با پیشرفت عارضه چرکی خواهد شد. درمان با رعایت اصول بهداشتی و معاینه مکرر ، تمیز کردن مجرا توسط پزشک ، کنترل درد ، بررسی و کشف علت و درمان های لازم توسط متخصص می باشد .