اهمیت استفاده از سمعک برای نوزدان و کودکان

به گفته انجمن علمی شنوایی ایران، سالیانه حدود 5 هزار کودک کم شنوا در ایران متولد می شوند. به علاوه، کودکان بیشتری نیز شنوایی خود را در دوران کودکی (بعد از سه سالگی) از دست می‌دهند. در کودکانی که کم شنوایی حسی-عصبی (کاهش شنوایی در گوش داخلی به علت آسیب دیدگی سلول های مویی یا آسیب دیدگی عصب شنوایی) دارند، سمعکها می توانند باعث بهبود شنوایی و تکلم شوند. توانایی شنوایی برای کودکان از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا رشد مهارت های گفتاری و زبانی و آینده ی کودکان به شنیدن آنها وابسته است.

سمعکها دستگاه هایی الکترونیکی هستند که می توانند صداها را تقویت کنند و آنها را قابل شنیدن سازند. در سمعک‌ها، یک میکروفن صدا را دریافت می کند و آن را به امواج الکتریکی تبدیل می‌کند. سپس این سیگنال های الکتریکی توسط آمپلی‌فایر پردازش و تقویت می شود. در پایان، رسیور یا بلندگو، امواج الکتریکی را به صوتی تبدیل و به گوش ارائه می کند.

سمعک کودکان

کم شنوایی حسی-عصبی در کودکان می تواند ناشی از صدای بلند، آسیب دیدگی، عفونت، داروهای خاص، نقایص مادرزادی، تومورها و مشکلات گردش خون باشد. کلینیک سمعک نیک آوا یکی از مجهزترین مراکز سمعک مخصوص کودکان در تهران است. در کلینیک نیک‌آوا سمعک کودکان توسط پزشک متخصص شنوایی با تجهیزات پیشرفته REM مطابق با استانداردهای بین المللی تجویز و تنظیم می‌شود. در کلینیک نیک‌آوا پیشرفته ترین و جدیدترین سمعک‌های روز دنیا از برندهای زیمنس، اتیکن و فوناک ارائه می‌شود.

مدل های مختلف سمعک برای کودکان کدامند؟

نوع سمعک توصیه شده برای کودک شما به عوامل متعددی از جمله: محدودیت های فیزیکی، شرایط پزشکی، نوع و میزان کم‌شنوایی و اولویت های شخصی بستگی دارد. امروزه، سمعک های متنوعی وجود دارند که شرکت های تولیدکننده‌ی سمعک به طور مداوم سمعک های جدیدتری می سازند و باعث بهبود آنها می شوند. با این حال امروزه پنج نوع سمعک برای کودکان تجویز می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از سمعکهای معرفی شده در زیر، با ادیولوژیست خود مشورت کنید.

سمعک های درون گوشی (ITE) کودکان

این سمعک ها بر اساس قالب گوش هر فرد ساخته می‌شوند و میتوانند به خوبی در داخل گوش بیرونی جای گیرند. سمعک ITE به طور کلی برای کاهش شنوایی خفیف تا شدید استفاده می‌شود و می‌تواند به ویژگی‌هایی مانند تله کویل (telecoil)، که دستگاهی برای بهبود صدا هنگام مکالمه تلفنی است، مجهز شوند. با این حال، اندازه کوچک آنها می تواند استفاده از سمعک را دشوار سازد. علاوه بر این، سمعک های ITE ممکن است توسط موم گوش و یا مایعی که از گوش ترشح میشود آسیب ببینند.

سمعک های درون گوشی کودکان

سمعک های پشت گوشی (BTE)  کودکان

سمعک های پشت گوشی همانطور که از نامشان پیداست، در پشت گوش قرار میگیرند. این نوع سمعک ها توسط یک لوله پلاستیکی به قالب گوش متصل میشود. این سمعک ها عموما برای کم شنوایی های خفیف تا شدید مورد استفاده قرار میگیرند. استفاده از این سمعک ها معمولا به نسبت سمعک های داخل گوشی آسان‌تر است و طول عمر باتری سمعک نیز بیشتر می باشد. در سمعک‌های پشت گوشی حداکثر ویژگی‌های پردازش صدا تعبیه می‌شود و بیشترین تجویز سمعک در کودکان را شامل می‌شود.

سمعک های پشت گوشی کودکان

سمعک های درون کانالی برای کودکان

سمعک های درون کانالی دقیقا درون کانال گوش قرار میگیرند و دو نوع دارند: درون کانالی (ITC) و کاملا درون کانالی (CIC). این سمعک ها برای جای گیری از نظر شکل و اندازه کانالهای گوش افراد سفارشی سازی میشوند. سمعک‌های درون گوشی معمولا برای کم شنوایی های خفیف تا متوسط بکار میروند. با این حال بخاطر اندازه کوچک آنها، استفاده از این سمعک‌ها ممکن است از بقیه سخت تر باشد. بعلاوه طول عمر باتری سمعک نیز کوتاه است و سمعک در معرض جرم و رطوبت گوش قرار دارد.

سمعک های درون کانالی کودکان

سمعک های جیبی (Body aids) برای کودکان

سمعک‌های جیبی معمولا برای کم شنوایی های شدید بکار می روند و در مواردی که دیگر انواع  سمعکهای پشت گوشی و داخل گوشی منع تجویز دارند، استفاده می‌شوند. این سمعک ها به کمربند متصل می‌شوند و یا در داخل جیب قرار می‌گیرند و با یک سیم به گوش فرد متصل می‌شوند. امروزه این سمعک‌ها تقریبا منسوخ شده‌اند و تجویز نمی‌شوند.

سمعک های جیبی کودکان

سمعک ها برای چه کودکانی مفیدند؟

تقریبا همه کودکانی که کم شنوایی دارند و سمعک باعث بهبود شنوایی آنها می شود، میتوانند از این دستگاه بهره ببرند. نوع سمعک توصیه شده به عوامل مختلفی که در ذیل آمده است مرتبط است:

  • شکل گوش بیرونی (گوش های ناقص و یا دارای فرم نامتعارف ممکن است با سمعک‌های پشت گوشی همخوانی نداشته باشند).
  • عمق و اندازه کانال گوش (گوشهای دارای عمق کم نمیتوانند از سمعک‌های درون گوشی استفاده کنند).
  • نوع و شدت کم شنوایی
  • مهارت کودک در قرار دادن و بیرون آوردن سمعک
  • مقدار مومی که گوش فرد تولید می کند (تولید بیش از حد موم و رطوبت در گوش مانع استفاده از سمعک های درون گوشی میشود)
  • بیماری‌ها و مشکلات گوش خارجی و میانی

استفاده از سمعک در کودکان

هنگامی که سمعک برای گوش کودک تجویز شد و روی گوش کودک قرار گرفت، کودک باید سعی کند که به مرور از آن استفاده کند. از آنجا که سمعک ها شنوایی عادی فرد را کاملا بازیابی نمی کنند، ممکن است مدتی طول بکشد تا کودک با صداهای مختلفی که توسط سمعک ارائه می شود، خو بگیرد. اقدامات زیر برای اوایل استفاده از سمعک توصیه می‌شود:

استفاده از سمعک در کودکان

  • شکیبا باشید و به فرزند خود زمان بدهید تا به سمعک و صداهایی که ارائه می کند، عادت کند.
  • از محیط های آرام شروع کنید و به تدریج به محیط های پر سروصداتر بروید.
  • امتحان کنید که کجا و چه وقتی سمعک بهترین عملکرد را برای فرزندتان دارد.
  • لیستی از سوالات و نگرانی هایتان تهیه کنید و با ادیولوژیست خود در میان بگذارید.

مراقبت از سمعک در کودکان

سمعک ها باید خشک نگهداری شوند. روشهای تمیز کردن سمعک ها بسته به سبک و شکل سمعک، متفاوت است. نکات دیگر برای مراقبت از سمعک ها عبارتند از:

  • سمعک ها را از گرما دور نگه دارید.
  • باتری ها باید در فواصل زمانی مرتب تعویض شوند.
  • هنگامی که سمعک در گوش قرار دارد از از اسپری مو و بقیه محولات مرتبط با آن استفاده نشود.

در سمعک‌های پشت گوشی، قالب و تیوب آن باید به صورت مداوم چک شود که با جرم گوش مسدود نشده باشد و در صورت پارگی لوله قالب، تیوب تعویض گردد.

ملاحظات هنگام خرید سمعک برای کودکان

 قبل از خرید سمعک باید یک معاینه پزشکی کامل از کودک صورت گیرد. سمعک باید تنها از مراکز ارزیابی شنوایی و ادیولوژیست یا شنوایی شناس تهیه شود. هنگام خرید سمعک سوالات زیر را در نظر داشته باشید:

  • آیا امکان بهبودی کم شنوایی با جراحی یا مداخلات پزشکی وجود دارد؟
  • کدام نوع سمعک برای نوع کم شنوایی که فرزندم دارد مناسب تر است و بهترین عملکرد را دارد؟
  • قیمت سمعک ها چقدر است؟
  • آیا سمعک ها دارای گارانتی هستند و گارانتی شامل چه مواردی می‌شود؟ 
  • آیا تنظیمات تخصصی سمعک و ارزیابی‌های دوره‌ای انجام می شود؟
  • آیا میتوان همراه سمعک از تکنولوژی های کمک شنیداری دیگر مانند اف‌ام و غیره استفاده کرد؟

برای آشنایی با برترین برندهای سمعک کلیک کنید

برای مشاهده لیست قیمت انواع سمعک کلیک کنید

آزمایشات غربالگری در هنگام تولد نوزاد مشخص می‌کند که آیا کودک شما کم‌شنواست یا خیر. برای ارزیابی شنوایی کودکان تست‌های شنوایی مختلفی مانند تست ASSR-ABR-OAE و ادیومتری با روش بازی در کودکان بزرگتر وجود دارد که توسط ادیولوژیست در کلینیک‌های ارزیابی شنوایی قابل انجام است. علاوه بر این توجه بیشتر کودک به اسباب‌بازی‌هایی که صدا و آهنگ دارند یا از جا پریدن با صداهای بلند می‌تواند نشانه سلامت سیستم شنوایی باشد.

شنوایی حسی بسیار مهم در شکل‌گیری گفتار و رشد مسیرهای عصبی مغز است. همچنین، شنوایی در شکل‌گیری شخصیت اجتماعی و رشد مهارت‌های آموزشی و ارتقا اعتماد‌به‌نفس بسیار اهمیت دارد. بنابراین بایستی کم‌شنوایی در سنین و دوره‌ی طلایی که معمولا زیر شش ماه است، درمان شود.

درمان کم‌شنوایی کودکان بستگی به علت و شدت آن دارد. در مواردی که کم‌شنوایی حسی-عصبی و شدید یا عمیق است، درمان با سمعک یا کاشت حلزون توصیه می‌شود. در کم‌شنوایی‌های کمتر از شدید نیز سمعک تجویز می‌شود. بایستی توجه داشت که شنوایی بی‌نقص برای رشد گفتار و مهارت‌های آموزشی و اجتماعی کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. کلینیک تخصصی شنوایی نیک آوا با دارا بودن متخصصان با مدرک دکترای شنوایی‌شناسی بهترین روش‌های درمان کم‌شنوایی را پیش پای شما میگذارد و مناسب ترین راه را به شما نشان می‌دهد.

بهترین سمعک برای کودکان بستگی به میزان کم‌شنوایی کودک دارد. معمولا برای کودکان سمعک پشت‌گوشی با تکنولوژی بالا و حداکثر وضوح گفتار تجویز می‌شود. همچنین در کودکان بزرگتر با کم‌شنوایی کمتر امکان تجویز سمعک داخل گوشی نیز وجود دارد. کلینیک تخصصی شنوایی نیک آوا با دارا بودن متخصصان با مدرک دکترای شنوایی‌شناسی با توجه به الگوی کم‌شنوایی کودک شما بهترین سمعک با بیشترین بازدهی تجویز می‌شود و در راه درمان کم شنوایی، همواره کنار شماست.

همچنین بخوانید
چگونه با کمک نرم افزار صدای سمعک خود را تنظیم کنیم؟ با مطالعه این مقاله از سایت نیک‌اوا، با بهترین روش تنظیم صدای سمعک با نرم افزار به طور کامل آشنا خواهید شد.
تست ECOG یا الکتروکوگئوگرافی چیست؟ هزینه آن چقدر است، چقدر زمان نیاز دارد و عوارض آن کدام است. برای پاسخ به تمام سؤالات خود، این مطلب را در نیک آوا بخوانید.
در این مطلب نیک آوا، تست OAE را خواهیم شناخت، با انواع و کاربردهای این آزمون آشنا خواهیم شد و نحوه انجام تست شنوایی OAE و دقت نتایج آن را بررسی می کنیم.
کم شنوایی یک طرفه چیست، اگر می خواهید اطلاعات کاملی از علت، علائم، تشخیص و درمان بیماری کم شنوایی یک گوش به دست آورید این مطلب را در نیک آوا از دست ندهید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
کیهان ش
ارسال شده در : جمعه 05 آبان 1402

پسر دو ساله سندرومی دارم که راه نمیرود دوتا گوشش سمعک داره ولی موقع غلت زدن سمعک از گوشش بیرون میاید لطفا ما را راهنمائی کنین سمعکش هم پشت گوشی هست

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 05 آبان 1402

سلام. برای نگه داشتن سمعک روی گوش کودکتان میتوانید از کلاه یا هدبند استفاده کنید. همچنین بهتر است قالب گوش از جنس نرم باشد.

فراز یلمه ها
ارسال شده در : شنبه 04 اردیبهشت 1400

با سلام کودک ما ۴ سالشه و به سمعک احتیاج داره ولی دائم دستش به گوششه و سمعک را نمیذاره. میشه راهنمایم کنید خیلی اذیت میکند.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 03 اردیبهشت 1402

سلام، ممکن است کودک شما به دلیل عدم تجربه و آشنایی با سمعک، احساس عدم راحتی کند. برای کمک به او، می‌توانید این راهنمایی‌ها را انجام دهید: 1- با کودک صحبت کنید و به او توضیح دهید که سمعک برای کمک به اوست و به او کمک می‌کند تا بهتر بشنود. 2- سعی کنید سمعک را به شکل جذاب و جالبی برای کودک خود نشان دهید. مثلاً با اجرای بازی‌هایی مانند گذاشتن سمعک روی یک گوش کودک، از او بپرسید کدام گوشش را بهتر می‌شنود. 3- سعی کنید سمعک را برای کودک خود جذاب کنید. مثلاً با انتخاب سمعک با رنگ‌های مورد علاقه کودک، یا با قرار دادن تصاویر و علامتهای مورد علاقه بر روی سمعک. 4- همراهی کودک خود در هنگام استفاده از سمعک و تشویق او به استفاده از آن، می‌تواند به کودک کمک کند تا به سمعک عادت کند. 5- همچنین می‌توانید با شنوایی شناس خود صحبت کرده و نحوه استفاده از سمعک را بهتر بشناسید. گاهی اوقات، تغییر سمعک یا تنظیمات آن می‌تواند به کودک کمک کند تا به سمعک زودتر عادت کند.

الهام مقدسی
ارسال شده در : دوشنبه 06 مرداد 1399

با سلام پسر من ۷سالشه ازسال پیش فهمیدم گوش چاپش تقریبا ۷۰درصد عصرش ازبین رفته به نظر شما میتونه ازسمعک نامرئی استفاده کنه .عمر باطریش چقدر ه.بعد یه سوال دیگه من پسرم امیر اعلم وچندجای دیگه بردم گفتن بهتره سمعک استفاده نکنه یاد بگیره از گوش راستش بیشتر استفاده کنه میشه لطفا جواب بدید

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 04 مهر 1399

سلام. در کم شنوایی یک طرفه در کودکان هم استفاده از سمعک توصیه میشود. ضمن اینکه سمعک پشت گوشی بهترین نوع سمعک برای کودکان محسوب میشود.

مسلم ابراهیمی
ارسال شده در : یکشنبه 18 خرداد 1399

در ادامه سوال قبلی...افت شنوایی کودک من بین 50تا70 هست وشش ماهه است

مسلم ابراهیمی
ارسال شده در : یکشنبه 18 خرداد 1399

برای نوزاد شش ماهه چه نوع سمعکی خوب است واز کدام نوع برایش بهتر است داخل گوش یا پشت گوش؟

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 27 تیر 1399

سلام. حتما سمعک پشت گوشی

نازنین ابهری
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 02 اردیبهشت 1399

باسلام دخترمن ۶ سالشه و به تازگی متوجه شدیم گوش سمت راست ۹۰ در صد شنوایی نداره . تشخیص کم شنوایی حسی عصبی دادند . پیشنهاد یکی از دکتر ها استفاده از سمعک کراس بوده . پیشنهاد شما چیه؟ با سپاس

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 05 اردیبهشت 1399

سلام. باید نتایج تست شنوایی ایشون رو ببینم. میتونید در واتساپ ارسال کنید.

مهدی
ارسال شده در : دوشنبه 30 دی 1398

برای بچه 6 ماهه سمعک هوشمند وایرلس دار چه مارکی و در چه رنج قیمتی میتوان تهیه کرد

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 30 دی 1398

سلام. به میزان کم شنوایی بستگی داره. ضمن اینکه برای کودکان کم شنوا باید در اسرع وقت و حتما تا ۶ ماهگی سمعک تجویز بشه.

مرتضي شيخي
ارسال شده در : پنجشنبه 17 مرداد 1398

با سلام خواستم بدونم قيمت سمعك زيمنس پشت گوشي براي پسرم كه 9 ساله هستش با بيمه تامين اجتماعي چند است در ضمن بنده يكبار كمك هزينه سمعك از بيمه دريافت كرده ام

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 19 مرداد 1398

با سلام. تامین اجتماعی هر ده سال مبلغ ۱۲۶۰۰۰۰ ت تقبل میکنه. قیمت سمعک زیمنس هم متفاوت است از دو تا ده میلیون. موفق باشید

امیری
ارسال شده در : شنبه 08 تیر 1398

با سلام. بهترین سمعک برای بچه ای با کم شنوایی ۹۰ درصد چیه و چه مارکی؟ با تشکر

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 08 تیر 1398

با سلام. در کل برای کم شنوایی های عمیق استفاده از سمعک های پشت گوشی سوپرپاور و بررسی برای کاشت حلزون توصیه میشه. با آرزوی سلامتی

یک مادر
ارسال شده در : شنبه 08 تیر 1398

با سلام و تشکر بابت مطالب خوبتون. دختر من هشت سالشه با کم شنوایی پنجاه درصد که از حدود سه سالگی سمعک پشت گوشی داشته سوال من اینه که الان دخترم میتونه از سمعک داخل گوشی استفاده کنه؟

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 08 تیر 1398

با سلام و تشکر. اگر کم شنوایی شدید نباشه و مجرای گوش کم عمق و کوچک نباشه ، ضمن اینکه گوش خارجی کاملا سالم باشه، سمعک داخل گوش منع تجویز نداره. البته مدنظر داشته باشید که سمعک پشت گوشی کارایی و دوام بالاتری داره.