جابه جایی مایع گوش میانی؛ علل و راه های درمان

گوش انسان دستگاه بسیار پیچیده‌ای است که علاوه بر وظیفه اصلی خود که شنوایی است، در هر  لحظه موقعیت مکانی ما را نیز به مغز اعلام می‌کند و با کمک چشم‌ها و مخچه در هماهنگی تعادل به مغز کمک می‌کند.

در کانال‌های نیم‌دایره‌ای شکل گوش میانی یا داخلی مایعی در جریان است که مسئولیت حفظ تعادل ما را بر عهده دارد. کانال‌های نیم‌دایره‌ای که جزئی از اندام دهلیزی گوش داخلی هستند، سنسور‌های ما برای حرکت دورانی به شمار می‌روند. مایع آندولنف که در این کانال‌های جاری است، با حرکت زاویه‌ای سر جریان می‌یابد و چند سنگ‌ریزه کلسیمی بسیار کوچک در انتهای کانال گوش میانی را جابه‌جا می‌کند. با جابه‌جایی این سنگ‌ریزه‌ها نسبت به جاذبه زمین، سیگنال‌هایی به مغز ارسال می‌شود و مغز به کمک این سیگنال‌ها حرکت دورانی ما را درک می‌کند به عبارت ساده‌تر مغز می‌فهمد که سرما را به سمت بالا و پایین یا چپ و راست حرکت داده‌ایم.  اگر این سنگ‌ریزه‌ها جابه‌جا شوند، که در بیان عامیانه به آن به عنوان جابه‌جایی مایع گوش اشاره می‌شود، مغز نوع حرکت ما را درک نکرده و در واقع دچار سرگیجه می‌شویم.

علت برهم خوردن مایع گوش میانی چیست؟

جابجایی مایع گوش یا سنگ‌ریزه‌های آن دلایل متعددی دارد که برخی از آنها هنوز ناشناخته‌اند، اما دلایل اصلی آن می تواند عفونت یا بیماری‌های ویروسی گوش، وارد شدن ضربه شدید به سر، کمبود ویتامین D یا کلسیم و بالا رفتن سن باشد. البته این نوع سرگیجه‌ها هیچ سن خاصی ندارند و حتی در دوران کودکی هم ممکن است اتفاق بیافتد، اما به طور معمول بالا رفتن سن احتمال ابتلا به آن را افزایش می‌دهد.

درمان حرکت مایع گوش

سرگیجه یا عدم تعادل، سومین اختلال شایع در جهان است که می‌تواند مشکلات بسیاری را در زندگی ایجاد کرده و فرد را از انجام کارهای معمول روزانه باز دارد. برای درمان این بیماری ابتدا باید علت آن شناسایی شود. سرگیجه تنها به دلیل حرکت مایع درون گوش نیست و ممکن است علت‌های متفاوتی داشته باشد که برخی از آنها نیاز به درمان خاصی نداشته و پس از یک تا دو هفته خود به خود از بین می‌روند.  مهم‌ترین دلیلی که نشان می‌دهد سرگیجه ناشی از بیماری‌های گوش است، این است که با حرکت سر یا بدن علائم سرگیجه را احساس کنید. با این حال اگر احساس سرگیجه می‌کنید، بهتر است ابتدا به متخصص بیماری‌های گوش مراجعه کنید. اگر سرگیجه مرتبط با اختلالات گوش میانی باشد، ابتدا بایدمشخص شود که آیا یک گوش درگیر شده یا هر دو گوش دچار اختلال شده‌اند. سپس با انجام تست‌های متفاوت، بخش‌های مختلف گوش معاینه می‌شوند و وضعیت گوش میانی از نظر عفونت یا تجمع مایع، وجود کیست‌های شنوایی، عملکرد عصب گوش، فشار گوش، مجاری نیم دایره و ... بررسی می‌شوند. پس از آنکه دقیقا مشخص شد که کدام بخش آسیب دیده و نیاز به درمان دارد، تمرین‌ها یا داروهای لازم از سوی پزشک تجویز می‌شود. در خصوص درمان خانگی حرکت مایع گوش، برخی داروهای گیاهی برای کاهش سرگیجه مفید هستند، اما اگر سرگیجه شما ناشی از بیماری‌های گوش داخلی باشد، نیاز به درمان پزشکی دارد و استفاده از این گیاهان دارویی تنها علائم سرگیجه را به طور موقت کاهش می‌دهد و ممکن است احساس بهبود کنید اما توصیه ما این است که حتما به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. 

همچنین بخوانید
بررسی کامل بیماری وزوز گوش ضربانی را در نیک آوا بخوانید. از دلایل، علائم، عوارض و تشخیص آن گرفته تا نحوه درمان وزوز ضربانی گوش در مطلب توضیح داده شده است.
اتواسکلروز یا اتواسپونژیوزیس بیماری است که در اثر ترمیم غیرطبیعی استخوان گوش میانی اتفاق می‌افتد که زنان میانسال بیشتر در معرض این بیماری هستند.
خارش گوش علل متفاوتی دارد مانند خشکی گوش، عفونت گوش خارجی، درماتیت کانال گوش، ... که در صورت وجود این علائم بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.
تومور گوش یک عارضه غیر سرطانی است که در صورت رشد بیش از حد می‌تواند با فشار به عصب‌های گوش موجب کم شنوایی و یا از دست رفتن شنوایی شود.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
دنیا انصاری
ارسال شده در : شنبه 23 تیر 1403

سلام مادر من دوسال پیش دوبار سرگیجه بیحالی احساس تهوع داشتن دکتر اعصاب رفتن دکتر بتاهیسین داد بهتر شدن اما دوباره چند ماهی هستش ک این سردرد سرگیجه و حالتی ک اصلا نمیتونه راه بره حتی براش اتفاق افتاد و این سری برعکس دفعه های قبل بالا اورد قرص بتاهیسین سیناریزین هم جواب نمیده انگار دیگه باید چیکار کنیم تمریناتی یا ازمایش هایی مختص این بیماری اگ هست ممنون میشم راهنماییم کنین من از پزشکشون هم سوال کردم درمان قطعی ندارع جوابی ندادن یعنی تااخر باید بااین سرگیجه ها زندگی کنه؟ ممنون میشم کمکم کنین

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 25 تیر 1403

سلام، می‌توانید به پزشک دیگری مراجعه کنید تا نظر خود را بدهد. احتمالاً ممکن است نیاز به انجام آزمایش‌های اضافی داشته باشید تا علت دقیق این سرگیجه‌ها و بی‌حالی‌ها مشخص شود. همچنین تمرینات تنفسی، یوگا یا ماساژ می‌تواند به کاهش سرگیجه و حالت ناراحتی کمک کند. اما برای دریافت راهنمایی دقیق‌تر، بهتر است با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

نویده حسنی رخ
ارسال شده در : چهارشنبه 30 خرداد 1403

سلام خداقوت...من 62 ساله ام چند وقت پیش در محل کارم سرگیجه داشتم که با کمک همکارا خونه رفتم به پزشک مراجعه کردم آزمایش داد. قبلا نه فشار خون داشتم نه چربی بالایی که نگران کننده باشد . آزمایش نشان داد که چربی خون بالایی دارم . و فشار خونم هم بالا بود. دکتر دارو ها( آترواستاتین- متورال 50 نصف قرص و لوزار 25 ) تجویز کرد و بعد از آن به پزشک گوش و حلق و بینی هم مراجعه کردم گفت مایع گوش تکان خورده و تجویز یه حرکتهایی که باز هم پیش یه دکتر دیگه رفتم انجام داد و در یک جلسه بهتر شدم. ولی هنوز گه گاهی سرگیجه کم و گرفتگی گوش و صداهای موقتی در گوشم دارم آیا به نظر شما باز هم لازم اون حرکتهای مخصص رو انجام بدم یا نه ؟؟ بهتر میشه یا همین رو تحمل کنم ؟

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 04 تیر 1403

سلام، برای تشخیص دقیق و درمان صحیح، بهتر است با پزشک خود مشاوره کنید. اگر هنوز سرگیجه و گرفتگی گوش و صداهای موقتی در گوشتان وجود دارد، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و برای شناسایی علت و درمان مناسب، از او مشاوره بگیرید. همچنین، در مورد حرکات مخصوص نیز، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید و بر اساس نظر او عمل کنید.

نادیاذصحتی
ارسال شده در : پنجشنبه 17 خرداد 1403

سلام من بعد تزریق بوتاکس زیبایی و جوانساز بعد ۱هفته دچارزسردرد شدم ازمایش و ام اررای داذم گفتن دچار خودایمنی تیرویید شدید الان ۱۵ماه من سردرذ ۲۴ساعته و بی خالی دارم ک تمم دکترا تظرشون ابنه نه ب تیروییدم ربط داره نه ب بوتاکس و حوانساز و در نهایت گفتن میگرن مزمن و بوتاکس تو سرم تزریق کردن ۳سی سی از اون روز گوشام داغ درد میکنه کیپ و صدای تق تق میده بشذت کیپی و دردشون ذاره اذیتم میمته دکتر معالجم میکه ربطی ب کیپ شدن نذاره بوتاکسی که زدم دکتر عمومی رفتم گوسم رو چک کرد انوزی از عفونت ندید اما شدت سردردام بیشتر سده چ باید کنم ؟؟؟

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 04 تیر 1403

سلام، متأسفانه نمی‌توانم تشخیص پزشکی بگذارم. اما برای کاهش سردرد و درد گوش، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید: 1. مصرف داروهای ضد درد معمولی مانند ایبوپروفن (با راهنمایی پزشک خود). 2. استفاده از کمپرس سرد یا گرم روی نقاط دردناک. 3. استراحت کافی و خواب به موقع. 4. مصرف مایعات بیشتر و جلوگیری از خشکی. 5. اعمال تکنیک‌های آرامش بخش مانند تنفس عمیق و تمرینات یوگا. همچنین، مشاوره با پزشک خود برای ارزیابی وضعیت شما و انجام تست‌های لازم بسیار مفید خواهد بود.

نارین
ارسال شده در : پنجشنبه 03 خرداد 1403

سلام وقتتون بخیر من نزدیک ۷ ماه پیش مایع گوشم تکون خورد و تقریبا ۲ونیم ماه طول کشید تا خوب شدم ولی هنوز موقعی ک خسته میشم یا تکون زیاد میخوردم یه حالت منگ و گیجی بهم دست میده سرگیجه ندارم فقط حس منگ بودن دارم خیلی حسه بدیه نمی دونم اثرات تکون خوردن مایع گوشه یا نه اگه هست چقدر طول میشه کامل رفع بشه؟ و اینک زیاد نمیتونم به چیزی ک مدام تکون میخوره نگاه کنم گیج میشم ممنون میشم پاسخ بدید🙏🏻

مهسا مهدوی
ارسال شده در : جمعه 28 اردیبهشت 1403

سلام من سردرد دارم وصبح ها وشب ها صدایی درگوش می‌شنوم که فرکانس عوض میکنه،میره صدای بعدی آیا من تومور مغزی دارم صداها خیلی آزار دهنده هست حالت تهوع وضعف دریک طرف بدن هم دارم

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 03 خرداد 1403

سلام، متاسفانه نمی‌توانم تشخیص پزشکی بدهم اما این علائم می‌توانند نشانه‌های مشکلات مختلفی باشد. بهترین راه برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، مراجعه به یک پزشک متخصص است. پزشک شما ممکن است شما را برای انجام آزمایش‌ها و تست‌های تصویربرداری هدایت کند تا علت این علائم را مشخص شود.

مرتضی کوهی
ارسال شده در : جمعه 14 اردیبهشت 1403

سلام وقت بخیر.من چند سالی درگیر همین بیماری حرکت کردن آب میانی گوش هستم و تقریباً هشت سال دارم قرص اکتوسرک 8میخورم.. ولی همیشه گوشهام در حال بوق زدن و سرگیجه میادو می‌ره.. خسته شدم از این مدل درمان..آیا درمان قطعی یا جراحی وجود داره تا برای همیشه راحت بشم ...

محمد
ارسال شده در : یکشنبه 02 اردیبهشت 1403

سلام من سرگیجه داشتم وتست تمپانومتری رو انجام دادم و فشار در گوش راستم -7و فشار در گوش چپم -11رو نشون داد فشار گوش هایم چند باشه سرگیجه ام درست میشه و این فشار در گوش هایم زیاده ؟لطفا پاسخ دهید

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 21 اردیبهشت 1403

سلام. تست تمپانومتری فشار گوش میانی را نشان می‌دهد که برای شما طبیعی است و مشکلی ندارد. ضمن اینکه تمپانومتری تست تشخیصی سرگیجه نیست. با آرزوی سلامتی