ساکشن گوش چیست؟

تابه‌حال همه ما جرمی که از گوش خارج می‌شود را دیده‌ایم و خروج جرم گوش در هر فرد امری طبیعی است؛ اما بعضی وقت‌ها این ماده چرب که علاوه بر جرم با نام‌هایی مانند وکس wax، سرومن و موم شناخته می‌شود، زیاد از گوش خارج می‌شود و فرد را اذیت می‌کند. این ماده زمانی که زیاد از حد نرمال ترشح شود، تبدیل به عفونت شده و موجب بروز مشکلاتی مانند گوش‌درد، کم ‌شنوایی و خارش می‌شود و نیاز است که به دکتر مراجعه شده و درمان شود.

پزشک اصولاً برای درمان این مسئله از روش‌هایی مانند خارج‌کردن جرم توسط قاشقک‌های کوچک مخصوص یا ساکشن گوش استفاده و عفونت و جرم‌های اضافی را از گوش خارج می‌کند. اما اگر جرم، حجم زیادی داشته، سفت و انباشته ‌شده باشد، پزشک از انواع ساکشن گوش استفاده می‌کند و عفونت‌ها را خارج کرده و گوش را تمیز می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای مطالب همراه ما باشید تا در بخش‌های دیگر مقاله درمورد ساکشن عفونت گوش مطالب جامع و مفیدتری مطالعه کنید.

تجربیات ساکشن گوش

روند انجام ساکشن گوش به چه صورت است؟

همان‌طور که در ابتدای مطلب هم اشاره شد، زمانی که جرم زیادی در گوش جمع می‌شود و تا عمق گوش نفوذ می‌کند، دیگر قاشقک پزشکی کارایی ندارد و نیاز به خروج توسط دستگاه است. روند ساکشن گوش به این صورت است که ابتدا دکتر قطره‌ای به بیمار تجویز کرده و بیمار باید طی مدت مشخص شده به طور مرتب از این قطره استفاده کند. قطره سبب نرم‌شدن جرم‌های سفت و عمیق می‌شود و کار دستگاه را راحت‌تر کرده و سختی عملکرد دستگاه ساکشن گوش را کاهش می‌دهد.

پس از آن، پزشک توسط دستگاه ساکشن که دستگاهی هوشمند است و از دو قسمت ورود آب به گوش و قسمت مکنده تشکیل ‌شده است، آب را با فشار معین 10 الی 13 PSI وارد گوش کرده و دستگاه مکنده، آب و جرم‌های نرم‌شده را خارج می‌کند.

تفاوت ساکشن گوش با شستشوی گوش

شستشوی گوش هم نوعی خروج جرم اضافی و باقی‌مانده در گوش است که با سرنگ، محلول مخصوص شست‌وشوی گوش را وارد گوش می‌کنند و یک ظرف مانند لگن زیر گوش می‌گذارند تا آب و جرم اضافی موجود در گوش تخلیه شود. اما تفاوتی که ساکشن گوش با شستشو دارد، این است که پزشک توسط دستگاه‌های بزرگ‌نمایی مانند میکروسکوپ، محل دقیق جرم و عفونت را در کانال گوش تشخیص می‌دهد و جرم را خارج می‌کند. این روش نسبت به شستشو بهتر و کارآمدتر بوده و حتی برای افرادی که به کم‌ شنوایی انتقالی مبتلا شده‌اند یا پرده گوش آن‌ها آسیب‌دیده و سوراخ است، انجام می‌شود.

این روش نسبت به شستشو برای بیمار، سختی و درد کم‌تری دارد و احتمال عفونت پس از آن نسبت به شستشو بسیار پایین است. چون که به کمک دید مستقیم و بزرگ‌نمایی که در روش ساکشن وجود دارد، هیچ تماسی با کانال و پرده گوش اتفاق نمی‌افتد و احتمال بروز عوارض را کاهش می‌دهد.

انواع دستگاه ساکشن گوش

ازآنجایی‌که مردم، زیاد دچار عفونت و جرم اضافی می‌شوند، همیشه تمایل دارند این جرم‌ها را از گوش خارج کنند. برای این کار از وسیله‌هایی مانند گوش‌پاک‌کن و حتی وسیله‌های نوک‌تیز استفاده می‌کنند و به گوش آسیب‌های جدی وارد می‌کنند. اما تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی به کمک مردم آمده‌اند و دستگاه‌های مختلف ساکشن گوش را تولید کرده‌اند. انواع دستگاه عبارت‌اند از:

خانگی: این دستگاه‌ها مکش زیادی ندارد و برای مواردی مانند خروج از استخر و حمام، برای خارج‌کردن رطوبت و حتی خاکی که وارد گوش می‌شود مناسب هستند.

پزشکی یا HSP: این دستگاه برای موارد پزشکی که نیاز به شستشوی باکیفیت و تخصصی دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای پزشکان مناسب است؛ چراکه آن‌ها از نحوه استفاده و کاربرد آن مطلع هستند. این دستگاه‌ها دارای دو مدل رومیزی و ایستاده است.
همچنین هرکدام از دستگاه‌های خانگی و پزشکی ساکشن، انواع مدل‌های مختلفی دارند که توسط برندهای متفاوت تولید می‌شود و با توجه به کیفیتی که دارند قیمت‌های متنوعی خواهند داشت.

عوارض ساکشن گوش چیست؟

زمانی که صحبت از ساکشن و ازبین‌بردن عفونت گوش می‌شود، به دنبال آن سؤالاتی مانند خطرات ساکشن گوش یا عوارض ساکشن گوش پیش می‌آید. از جمله عوارض احتمالی ناشی از این روش درمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرگیجه؛
  • صدای زیاد به هنگام ساکشن و پاک‌سازی گوش از عفونت‌های جمع‌شده؛
  • عفونت؛
  • کم‌شنوایی موقت یا دائمی؛
  • آسیب‌دیدن پرده گوش؛

بیش‌ترشدن احساس وزوز در گوش که سه مورد آخر به‌ندرت پیش می‌آید و قابل‌درمان هستند.

روند ساکشن گوش

ساکشن گوش چه مزایایی دارد؟

پس از اینکه ساکشن گوش و عوارض آن را بررسی کردیم، بهتر است با مزایای این کار هم آشنا شوید.

  • این روش نسبت به روش‌هایی مانند شستشو سریع‌تر انجام می‌شود و نیاز به زمان کم‌تری دارد.
  • در هنگام انجام عمل ساکشن، پزشک داخل گوش را مشاهده می‌کند، محل دقیق تجمع عفونت را تشخیص می‌دهد و از خطرات احتمالی مانند آسیب به پرده گوش جلوگیری می‌کند.
  • ساکشن چون محلول شستشویی را که وارد گوش می‌شود از طرف دیگر مکیده و خارج می‌کند، از باقی‌ماندن رطوبت در گوش جلوگیری می‌کند و احتمال بروز عفونت و درد را بعد از ساکشن بسیار کاهش می‌دهد.
  • شستشو گوش برای افرادی که آسیب در پرده گوش دارند، جراحی گوش انجام داده‌اند یا عفونت شدید دارند، مناسب نیست. اما ساکشن برای این موارد نام‌برده شده هم انجام می‌شود و مشکلی ایجاد نمی‌کند.
  • در صورت وجود جسم خارجی در گوش، دستگاه ساکشن آن را هم از گوش خارج می‌کند.

آیا ساکشن گوش درد دارد؟

در حالت عادی که ساکشن گوش توسط پزشک مجرب و کاردانی انجام شود، دردی ندارد؛ اما بااین‌حال بعضی افراد که تجربیات ساکشن گوش خود را تعریف می‌کنند، این مورد که در هنگام عمل، دچار ناراحتی و درد می‌شوند را بیان می‌کنند. اگر هنگام عمل ساکشن برای شما هم این اتفاق پیش آمد، این مورد را حتماً با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین تأکید می‌شود که اگر قبل از ساکشن، از گوش بیمار مایع زردرنگی خارج شود، باید به دکتر خود اطلاع دهد.

مراقبت های بعد از انجام ساکشن گوش

زمانی که دکتر عمل ساکشن را برای گوش شما توسط دستگاه انجام می‌دهد، این سؤال پیش می‌آید که بعد از آن چه‌کارهایی برای مراقبت از گوش انجام دهیم. البته دکتر مراقبت‌ها و نکات لازم را به شما توصیه می‌کند؛ اما مهم‌ترین مواردی که در مراقبت بعد از ساکشن باید به آن‌ها توجه کنید به شرح زیر هستند.

  • استفاده از داروها: اگر پزشک شما دارو و قطره‌ای برای شما تجویز کرد، طبق دستور آن را استفاده کنید و از استفاده خودسرانه هر داروی دیگر خودداری کنید.
  • تا 48 ساعت بعد، حمام نکنید و مواظب گوش باشید. بعد از آن هم اگر دوش گرفتید، داخل گوش را به‌آرامی خشک کنید.
  • گوش را مالش ندهید و داخل گوش خود هیچ جسم خارجی مانند گوش ‌پاک‌کن وارد نکنید.
  • اگر رانندگی می‌کنید، پیاده‌روی می‌کنید یا هر فعالیت دیگری انجام می‌دهید، مراقب باشید؛ زیرا ممکن است تا چند روز با سرگیجه و عدم تعادل مواجه شوید.
  • غذای سالم و آب فراوان بخورید تا هیدراسیون بدن را حفظ کنید.

تأثیر ساکشن گوش در درمان عفونت گوش

در معرفی نحوه ساکشن و مزایای آن، گفتیم که روند آن به‌گونه‌ای است که عفونت و جرم اضافی را از گوش خارج می‌کند. گوش را تمیز می‌کند و از آسیب به پرده و کانال گوش جلوگیری می‌کند. پس عمل ساکشن در درمان عفونت تأثیرات مثبتی خواهد داشت و فرد را از آسیب‌های گوش که ناشی از عفونت است، حفظ می‌کند.

دستگاه ساکشن گوش

ساکشن گوش برای چه افرادی مناسب است؟

در حالت عادی ساکشن گوش انجام نمی‌شود و برای تمیزکردن جرم گوش ضروری نیست؛اما برای کسانی که گوششان بیش از اندازه جرم تولید می‌کند و علائمی مانند درد، احساس پری گوش، کاهش شنوایی، وزوز و خارش، ترشحات اضافی، بوی بد و نامطبوع و سرفه دارند و طبق تجویز پزشک، عمل ساکشن انجام می‌شود.

ساکشن گوش برای کودکان

کودکان از جمله گروه‌هایی هستند که زیاد دچار عفونت گوش می‌شوند و درد و آزار آن سبب گریه کودک می‌شود و والدین آن‌ها را ناراحت می‌کند؛ اما اینکه گوش کودکان را هم ساکشن می‌کنند یا خیر، باید پزشک تشخیص دهد. زیرا بعضی پزشکان عمل ساکشن جرم گوش را برای کودکان انجام نمی‌دهند و سعی می‌کنند با دارو مشکل گوش کودک را حل کنند. بعضی هم نظرشان در پاک‌سازی عفونت از طریق ساکشن است.

کلام آخر

گوش یکی از قسمت‌های بسیار حساس در بدن است و آسیب به آن می‌تواند غیرقابل‌ جبران باشد. ساکشن و پاک‌سازی گوش هم روشی برای ازبین‌بردن جرم اضافی و عفونت گوش است. این روش، نسبت به روش‌های دیگر مؤثرتر بوده و عوارض احتمالی کم‌تری دارد. ولی قبل از انجام آن با پزشک متخصص صحبت کنید و تحت‌نظر پزشک گوشتان را ساکش کنید تا آسیبی به آن وارد نکنید.

همچنین بخوانید
اصلا نگران نباشید این سمعک- این سمعک به معنای استفاده از دو گوش مانند کار یکه از ابتدا میکردیم است.باید بگوییم سمعک دوگوشی به جز هزینه خرید دو سمعک خیلی بهتر از تجویز یک سمعک است.
فن آوری Tinnitus SoundSupport: این تکنولوژی با امکان ارائه ی انواع اصوات پهن باند، باریک باند و اصوات پوشاننده با تم صدای اقیانوس امروزه در رده ی برترین تکنولوژی های سرکوب وزوز در دنیا قرار دارد.
مایکان زیمنس در فیلتر کردن نویزهای ناخواسته و ارائه ی صدایی طبیعی و با کیفیت سرآمد است. این فن آوری گفتار و سر و صدای زمینه را پردازش و از هم جدا می کند و وضوح گفتار را به حداکثر می رساند.
کلینیک نیک آوا با بهره گیری از متخصصان شنوایی با مدرک دکتری تخصصی شنوایی شناسی توانسته است گامی در راستای ارائه خدمات علمی به جامعه ی کم شنوا بردارد.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha