سمعک سالمندان : انواع سمعک مناسب برای سالمندان

زمانی که انسان‌ها به سنین 60 تا 70 سالگی می‌رسند، معمولا مشکلاتی در شنوایی‌شان به وجود می‌آید. این مشکلات از کم‌ شنوایی، گرفتگی در یک گوش، وزوز گوش و ... تا ناشنوایی کامل را در بر می‌گیرد. پیرگوشی لزوم استفاده از سمعک را برای سالمندان ایجاد می‌کند. پیرگوشی یک‌دفعه اتفاق نمی‌افتد بلکه فرآیندی است که با افزایش سن به مرور تشدید می‌شود. علت این مشکلات می‌تواند ناشی از مسائل متابولیک، مشکلات عصبی، اختلالات عروقی و خون‌رسانی و ... باشد. به این ترتیب گیرندگان دستگاه شنوایی یا سلول‌های مربوط به اعصاب داخل گوش کیفیت سابق را ندارند و نمی‌توانند کارشان را در مورد دریافت و پرداخت آواهای شنیداری به درستی انجام بدهند و انواع پیرگوشی که باید حتما زیر نظر متخصص شنوایی‌سنجی ( ادیولوژیست) تشخیص داده شود، شکل می‌گیرد.

چرا سمعک برای سالمندان لازم است؟

کم‌شنوایی در سالمندان باعث بروز مشکلات ارتباطی و در نتیجه کاهش اعتماد به‌نفس، حساسیت، زودرنجی و افسردگی می‌شود. سالمند احساس ناکارآمدی می‌کند و گمان می‌کند به دلیل بالا رفتن سن، دیگر از سوی فرزندان و جوان‌ترها جدی گرفته نمی‌شود. متأسفانه بسیاری از سالمندان نمی‌پذیرند که گوش‌هایشان سنگین شده است. در چنین شرایطی سمعک سالمندان می‌تواند کمک زیادی به آن‌ها بکند اما برخلاف عینک که استفاده از آن در میان پیر و جوان جا افتاده است، بهره گرفتن از سمعک هنوز به راحتی پذیرفته نمی‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد سالمندانی که از سمعک استفاده می‌کنند، حس افسردگی کمتری را تجربه می‌کنند و از اعتماد به‌نفس بیشتری برخوردارند و کمتر در ارتباط با افراد دچار مشکل می‌شوند، هم‌چنین استفاده از سمعک می‌تواند از بروز مشکلات روحی، عصبی و حتّی جسمی در فرد سالمند جلوگیری کند. 

طبق بررسی‌ها، احتمال آلزایمر با استفاده از سمعک به شدت کاهش پیدا می‌کند، چرا که شنیدن، ذهن را پویا نگه‌ می‌دارد و از زوال عقل جلوگیری می‌کند. بنابراین لازم است با صحبت با فرد سالمند، او را به استفاده از این وسیله تشویق کنند. اگر سالمندان نسبت به فوایدی که سمعک می‌تواند برای آن‌ها داشته باشد آگاه شوند و ببینند که تا چه حد طرز استفاده از این وسیله آسان است و هیچ چیز عجیبی در به کار بُردن سمعک وجود ندارد، استقبال بیشتری از آن می‌کنند. بالا رفتن کیفیت زندگی سالمندان و کاهش مشکلات شناختی در آن‌ها از اهمیت به‌سزایی برخوردار است و سمعک سالمندان یکی از موارد مهمی است که می‌تواند در این امر راه‌گشا باشد.

جهت تجویز سمعک با نیک آوا در تماس باشید.

انواع مختلف سمعک کدام‌اند؟

سمعک‌ها از نظر تکنولوژی‌ای که در ساخت آن‌ها به کار رفته است، به انواع مختلفی تقسیم‌ می‌شوند. با پیشرفت علم، کیفیت سمعک‌ها افزایش یافته و سمعک‌های امروزی از قابلیت پردازش بیشتری برخوردارند. هم‌چنین سمعک‌ها را می‌توان بر اساس سایز و شکل ظاهری به انواع مختلف تقسیم کرد. هر چه سمعک‌ها کوچکتر باشند یا بهتر بتوانند پنهان شوند طرفدار بیشتری دارند. در این مورد باید به مشکلات سمعک‌های داخل گوشی و خیلی کوچک توجه کرد.

سمعک داخل گوشی

این نوع سمعک‌ها باید حتما برای هر فرد با در نظر گرفتن سایز گوش و مشکلات شنوایی‌ به طور مجزا طراحی شود. رطوبت و جرم داخل گوش به این سمعک‌ها آسیب می‌رساند و افرادی که مشکلات شنوایی‌شان زیاد است نباید از این نوع سمعک‌ها استفاده کنند. کوچترین سمعک داخل گوشی IIC نام دارد که کاملا درون گوش قرار می‌گیرد. اگر مجرای گوش خیلی باریک و پرپیچ و خم باشد، این سمعک برای گوش مناسب نیست. همچنین این سمعک‌ها نمی‌توانند صداهای خیلی بلند و بالاتر از 70 دسی‌بل را پوشش بدهند. انواع دیگر سمعک داخل گوشی، سمعک CIC  و سمعک ITC و ITE هستندکه مزیت‌های بیشتری از سمعک‌های IIC دارند چون از قابلیت‌های لالۀ گوش هم که در شناسایی جهت صدا مفید است بهره می‌برند ولی بخشی از آن‌ها بیرون گوش قرار می‌گیرد.

سمعک پشت گوشی

بهترین و قدرتمندترین نوع سمعک‌ها، سمعک پشت‌گوشی است. این سمعک‌ها می‌توانند انواع افت‌ صداها را دریافت کنند. کیفیت صداها را به راحتی تشخیص می‌دهند. در معرض جرم و رطوبت داخل گوش قرار ندارند و در صورتی که ضد آب و ضد رطوبت باشند بسیار کاربردی‌اند. سمعک RIC با اندازۀ مناسب و قرار گرفتن بلندگو در داخل گوش و بدنه‌ در پشت گوش و هم‌چنین وصل شدن آن‌ها با سیمی باریک به یکدیگر، کارکرد بسیار خوبی دارند.

مناسب‌ ترین سمعک برای سالمندان چیست

مناسب‌ ترین سمعک برای سالمندان چیست؟

با توجه به این‌که سالمندان شرایط ویژه‌ای دارند، باید پس از معاینۀ کامل گوش و شناسایی و تشخیص شرایط توسط متخصص، سمعک مناسب برای ایشان انتخاب بشود. بهتر است که سمعک‌های داخل گوشی با سایزهای کوچک که طول عمر کمی هم دارند، استفاده نشوند، از آن جا که رطوبت و جرم گوش سالمندان بسیار زیاد است، استفاده از این نوع سمعک‌ها می‌تواند مشکل ساز شود.

بهترین گزینه‌های انتخابی برای سالمندان، سمعک‌های پشت گوشی‌ دیجیتال و هوشمندِ متناسب با سایز گوش است که به درستی تنظیم بشوند و قابلیت‌های لازم را داشته باشند. با توجه به هزینۀ بالای سمعک‌های هوشمند و انواع پیشرفته‌تر، توصیه می‌کنیم از دو سمعک ارزان‌تر برای هر دو گوش استفاده کنند تا یک سمعک پیشرفته و گران، تنها برای یک گوش. چرا که استفاده از سمعک فقط برای یک گوش باعث می‌شود ارتباط بین گوش‌ها برقرار نشود و حتی ممکن است بعد از مدتی، یکی از گوش‌ها کاملا از کار بیفتد. هم‌چنین داشتن گزینه‌های جهت‌یابی برای سمعک یا سمعک‌هایی که گزینه‌های صوت‌درمانی ( برای وزوز گوش) دارند، می‌تواند کیفیت بیشتری به سالمند ارائه دهد.

جمع‌بندی

همان‌طور که گفته شد بالا بُردن کیفیت زندگی در سالمندان از ضروریات است. شنوایی خوب باعث کاهش خیلی از مشکلات دوران سالمندی می‌شود. سمعک سالمندان می‌تواند سطح زندگی آن‌ها را ارتقاء بدهد چرا که تعامل و ارتباط خوب در این سنین بسیار برای سالمند مفید است. سالمند نیاز دارد تجارب خود را به فرزندان و نوه‌هایش منتقل کند و در مورد نیازهای خود با آن‌ها حرف بزند. بنابراین برای شکل‌گیری یک گفتگوی خوب نیاز است که سالمند بتواند به درستی بشنود. سنگینی گوش باعث می‌شود سالمند احساس ضعف و افسردگی کند و به تدریج، میل به ارتباطش را از دست بدهد. بنابراین می‌توان گفت در صورت تشخیص ضعف شنوایی در سالمند، پیش از بروز مشکلات زنجیره‌وار بعدی، باید با آگاهی و شناخت کافی، برای انتخاب یک سمعک مناسب اقدام کرد. 

برای تجویز سمعک سالمندان با کلینیک سمعک نیک آوا تماس بگیرید.

جهت آگاهی از قیمت انواع سمعک کلیک کنید

همچنین بخوانید
چگونه با کمک نرم افزار صدای سمعک خود را تنظیم کنیم؟ با مطالعه این مقاله از سایت نیک‌اوا، با بهترین روش تنظیم صدای سمعک با نرم افزار به طور کامل آشنا خواهید شد.
تست ECOG یا الکتروکوگئوگرافی چیست؟ هزینه آن چقدر است، چقدر زمان نیاز دارد و عوارض آن کدام است. برای پاسخ به تمام سؤالات خود، این مطلب را در نیک آوا بخوانید.
در این مطلب نیک آوا، تست OAE را خواهیم شناخت، با انواع و کاربردهای این آزمون آشنا خواهیم شد و نحوه انجام تست شنوایی OAE و دقت نتایج آن را بررسی می کنیم.
کم شنوایی یک طرفه چیست، اگر می خواهید اطلاعات کاملی از علت، علائم، تشخیص و درمان بیماری کم شنوایی یک گوش به دست آورید این مطلب را در نیک آوا از دست ندهید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
جعفرپور
ارسال شده در : دوشنبه 06 مرداد 1399

سلام تا بحال سمعک ویدکس اوپن استفاده کرده ام یه گوشم از قدیموزوز داره در محیطای شلوغ درک شنوایی ندارم چه نوع سمکی برام خوبه9779

پروين سرجويى
ارسال شده در : پنجشنبه 24 مرداد 1398

از اطلاعات كامل تشكر أدرستان را إعلام فرمايىد

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 28 مرداد 1398

با سلام و تشکر. نشانی  : تهران، میدان ونک، ابتدای خیابان ملاصدرا، ساختمان پزشکان ملاصدرا (پلاک ۳)، طبقه چهارم، واحد ۲۳ (با امکان استفاده از پارکینگ) تلفن: ۸۸۷۹۴۳۷۴ - (۰۲۱) تلفن: ۸۸۷۸۰۶۱۲ - (۰۲۱) همراه: ۰۹۳۵۴۵۴۹۹۵۴ پذیرش: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ عصر با وقت قبلی