غربالگری شنوایی نوزادان چگونه انجام می شود؟

غربالگری شنوایی نوزادان بسیار مهم است، زیرا بیشتر کودکان صداها را هنگام تولد و حتی قبل از تولد می‌شنوند و گوش می‌دهند. آنها یادگیری صحبت را با تقلید از صداهایی که در اطراف خود می‌شنوند و صدای والدین و مراقبانشان را یاد می‌گیرند. اما این برای همه کودکان درست نیست. در حقیقت، از هر 1000 کودک در ایالات متحده حدود دو یا سه کودک با کاهش شنوایی در یک یا هر دو گوش متولد می‌شوند. بیشتر در دوران کودکی شنوایی خود را از دست می‌دهند. کودکانی که دچار کم شنوایی هستند ممکن است گفتار و زبان را یاد نگیرند. به همین دلیل، تشخیص ناشنوایی یا کم شنوایی در اسرع وقت مهم است. به دلیل نیاز به شناسایی سریع و مداخله در کاهش شنوایی کودکان، در حال حاضر برنامه‌های غربالگری شنوایی نوزادان جهانی در همه بیشتر کشورها فعالیت می‌کنند. با کمک دولت فدرال، هر ایالت برنامه تشخیص و مداخله در مورد شنوایی زودرس را ایجاد کرده است. در نتیجه، بیش از 96 درصد از نوزادان در طی 1 ماه از تولد، شنوایی خود را غربال می‌کنند.

غربالگری شنوایی چیست و چگونه انجام می شود؟

می‌توان گفت غربالگری شنوایی نوزادان برای تشخیص زودرس ناشنوایی یا کم شنوایی نوزادان در سراسر جهان استفاده می‌شود. در صورت وجود مشکلی در شنوایی کودک زودتر تشخیص داده و درمان می‌شود. برای غربالگری نوزادان از دو تست مختلف استفاده می‌شود. کودک شما در هر دو آزمایش می‌تواند استراحت کند یا بخوابد. انتشارهای اتاكوستیك (OAE) آزمایش می‌كند كه آیا بعضی از قسمت‌های گوش به صدا پاسخ می‌دهند یا خیر. در طی این آزمایش، یک گوشی نرم به کانال گوش کودک شما وارد می‌شود. این دستگاه صدا را پخش می‌کند و پاسخ "اکو" را اندازه گیری می‌کند که در گوش با شنوایی طبیعی ایجاد می‌شود. اگر اکو وجود نداشته باشد، ممکن است کودک شما کم شنوایی داشته باشد. پاسخ ساقه شنوایی مغز (ABR) نحوه واکنش عصب شنوایی و ساقه مغز (که صدا را از گوش به مغز می‌رساند) به صدا را آزمایش می‌کند. در طی این آزمایش، از هدفون‌های کوچک استفاده می‌شود و الکترودهایی را بدون درد روی سر کودک قرار می‌دهند. الکترودها مانند برچسب می‌چسبند و نباید باعث ناراحتی شوند. این آزمایش‌ها فقط چند دقیقه طول می‌کشد. یک گوشی کوچک با نوک نرم در گوش کودک شما قرار می‌گیرد و صداهای کلیک ملایم پخش می‌شود. همیشه نمی‌توان از اولین آزمایش پاسخ‌های واضحی دریافت کرد. این اتفاق در مورد بسیاری از نوزادان رخ می‌دهد و همیشه به این معنی نیست که کودک شما شنوایی دائمی دارد.

این می‌تواند به معنای موارد زیر باشد:

  • کودک شما هنگام انجام آزمایش ناراحت بود.
  • سر و صدای پس زمینه وجود داشت.
  • کودک شما در گوش خود مایعات یا انسداد موقت دارد.

در این موارد، آزمایش دوم به کودک شما پیشنهاد می‌شود و آزمایش ABR انجام می‌شود.

اهمیت غربالگری شنوایی نوزادان

مهمترین زمان کودک برای یادگیری زبان در 3 سال اول زندگی است، زمانی که مغز در حال رشد و بلوغ است. در حقیقت، کودکان در 6 ماه اول زندگی یادگیری گفتار و زبان را شروع می‌کنند. به همین دلیل غربالگری و شروع مداخلات برای کاهش شنوایی در اسرع وقت بسیار مهم است. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که کم شنوایی دارند باید زودتر از دیگران به آنها کمک شود تا مهارت‌های زبانی را بهتر یاد بگیرند.

اهمیت غربالگری شنوایی نوزادان

ضرورت انجام غربالگری نوزادان

توصیه می‌شود غربالگری شنوایی نوزادان را انجام دهید، اما شما مجبور نیستید آن را بپذیرید. اگر تصمیم دارید تست غربالگری را انجام ندهید، به شما لیستی داده می‌شود تا به شما در کنترل شنوایی کودک با بزرگتر شدن وی کمک کند. اگر در برخی موارد نگرانی‌هایی دارید، می‌توانید با پزشک عمومی خود صحبت کنید.

اشتباه در نتیجه غربالگری شنوایی در نوزادان

گاهی اوقات ممکن است در نتیجه غربالگری شنوایی نوزادان اشتباهاتی رخ دهد. به همین دلیل وجود مشکلی در شنوایی کودک بر اساس آزمایش به معنای درست بودن آن نیست. دلایل متعددی وجود دارد که در نتیجه اشتباه آزمایش تاثیر دارند از جمله وجود مایع یا انسداد در گوش، حرکت مداوم کودک در طی آزمایش، گریه نوزاد و غیره.

در پایان

در صورتی که می‌خواهید به موقع ناشنوایی یا کم شنوایی فرزند خود را تشخیص دهید توصیه می‌شود آزمایش غربالگری شنوایی نوزادان را انجام دهید. این آزمایش به راحتی و بدون هیچ دردی قابل انجام است و نیاز نیست که نگران باشید.

همچنین بخوانید
چگونه با کمک نرم افزار صدای سمعک خود را تنظیم کنیم؟ با مطالعه این مقاله از سایت نیک‌اوا، با بهترین روش تنظیم صدای سمعک با نرم افزار به طور کامل آشنا خواهید شد.
تست ECOG یا الکتروکوگئوگرافی چیست؟ هزینه آن چقدر است، چقدر زمان نیاز دارد و عوارض آن کدام است. برای پاسخ به تمام سؤالات خود، این مطلب را در نیک آوا بخوانید.
در این مطلب نیک آوا، تست OAE را خواهیم شناخت، با انواع و کاربردهای این آزمون آشنا خواهیم شد و نحوه انجام تست شنوایی OAE و دقت نتایج آن را بررسی می کنیم.
کم شنوایی یک طرفه چیست، اگر می خواهید اطلاعات کاملی از علت، علائم، تشخیص و درمان بیماری کم شنوایی یک گوش به دست آورید این مطلب را در نیک آوا از دست ندهید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha