سکته گوش یا کری ناگهانی چیست؟

همان‌‌طور که میگرن‌های مختلفی داریم، سکته هم فقط ویژه قلب و مغز نیست. جالب است بدانید گوش شما هم ممکن است دچار سکته شود!

سکته گوش چیست؟

کاهش میزان شنوایی حسی-عصبی در یک گوش، که به طور ناگهانی یا در طی چند روز اتفاق می‌افتد، سکته گوش یا کری ناگهانی می‌گویند. این بیماری بیشتر در افراد بین 30 تا 60 سال اتفاق می‌افتد و معمولا بیشتر آنها قابل درمان هستند. برخی از افرادی که دچار کم‌ شنوایی می‌شوند به مرور زمان شنوایی خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل باید آن را جدی بگیرید و به محض اینکه متوجه این بیماری شدید به پزشک مراجعه کنید.

عوامل موثر بر سکته گوش یا کری ناگهانی

عواملی که بر سکته گوش با کری ناگهانی موثر هستند عبارتند از :

  • صدمه یا ضربه به سر فرد
  • داشتن تومور در قسمت عصب‌های گوش
  • داشتن بیماری ام اس
  • پیرگوشی
  • داشتن بیماری سیستم ایمنی مانند سندروم کوگان
  • قرار گرفتن طولانی مدت در سروصدا
  • اختلال در سیستم گردش خون
  • زهر نیش مار
  • عفونت‌کردن گوش
  • برخی از داروهایی که موجب مسمویت می‌شوند

نشانه های سکته گوش را بشناسید

برای اینکه تشخیص دهید که سکته گوش یا کری ناگهانی اتفاق افتاده است یا خیر چند نشانه وجود دارد. اگر کسی مکالمات معمولی را در حد یک زمزمه خیلی کم می‌شنود و یا سروصداهای مختلف را مانند یک وز وز می‌شنود ، ممکن است دچار سکته گوش شده باشد. همچنین در صورتیکه هنگام اول صبح که از خواب بیدار می‌شوید و حس می‌کنید که صدایی نمی‌شنوید یا هنگام صحبت کردن با تلفن به طور ناگهانی احساس می‌کنید که چیزی نمی‌شنوید یا بعد از شنیدن ناگهانی صدای نابه‌هنجار شنوایی شما مختل شود، تجربه‌ی هر یک از این حالت‌ها می‌تواند به نشانه‌ سکته گوش باشد. 

راه درمان سکته گوش

اگر سریعا به فکر درمان سکته گوش باشید احتمال زیادی برای درمان وجود دارد. ابتدا پزشک شما قبل از درمان سعی می‌کند که علت کم‌شنوایی را پیدا کند. یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان استفاده از استروئیدها (کورتون‌ها) است. استفاده از کورتون موجب کاهش التهاب و تورم می‌شود. همچنین اگر دلیل سکته گوش عفونت گوش باشد در این صورت ممکن است پزشک آنتی بیوتیک یا کورتون تجویز کند. در صورتی‌که با این روش‌ها بیمار درمان نشود می‌توان از سمعک یا کاشت حلزون گوش بسته به میزان ناشنوایی استفاده کرد.

کری گوش در سکته گوش دائمی است یا موقتی؟

در ابتدا باید بدانید که بیشتر افرادی که دچار سکته گوش می‌شوند پس از یک تا دو هفته گوش آنها خود به خود درمان می‌شود و حدود 80 درصد از افرادی هم که به پزشک مراجعه می‌کنند به راحتی درمان می‌شوند. اما اگر در یکی از بیماران درمان موثر نباشد ممکن است تا آخر عمر، کری گوش باقی بماند.

طول درمان سکته گوش چقدر است؟

باید بدانید که طول درمان برای هر فرد متفاوت است اما در اکثر مواقع نزدیک به 54.5 درصد از بیماران ، پس از 10 روز یه طور جزئی بهبود یافته‌اند اما تنها 6.3 درصد از بیماران سکته گوش به طور کامل بهبود می‌یابند. همچنین میزان ناشنوایی نیز در طول درمان سکته گوش موثر است.

چه افرادی در معرض خطر کری ناگهانی گوش هستند؟

بیشترین کسانی در خطر ابتلا به بیماری سکته گوش هستند ، کسانی هستند که کار سختی دارند و در طول روز دچار استرس و اضطراب زیادی می‌شوند. همچنین افرادی که بیماری خاصی داشته باشند از جمله ام اس، بیماری سیستم ایمنی مانند سندروم کوگان و... بیشتر در معرض خطر سکته گوش هستند.

آستانه شنوایی در کری ناگهانی گوش چقدر است؟

فرکانس‌ها زیر و بم امواج صوتی را بر حسب واحد هرتز (Hz) اندازه‌گیری می‌کنند. دسی‌بل‌ها شدت یا بلندی صداهایی را که می‌شنویم، اندازه‌گیری می‌کنند. صفر پایین‌ترین سطح دسی‌بل است که نزدیک به سکوت کامل است. نجوا 30 دسی‌بل و گفتار عادی 60 دسی‌بل است. از دست دادن 30 دسی‌بل در سه فرکانس متصل‌، کری ناگهانی یا سکته گوش در نظر گرفته شده است. این بدان معناست که کم شنوایی 30 دسی‌بل باعث می‌شود، صدای طبیعی گفتار مانند یک نجوا باشد و صحبت‌های معمولی در حد زمزمه باشند.

آزمایشات و مراحل تشخیص سکته گوش

در مرحله اول با مراجعه به پزشک ، ابتدا آزمایش‌های ساده و اولیه انجام می‌شود تا مشخص شود که آیا این مشکل به دلیل وجود چرک و موم‌های گوش است که باعث نرسیدن صدا به اجزای داخلی گوش می‌شود و یا اینکه فرد دچار سکته گوش شده است. بعد از اینکه پزشک متخصص با انجام آزمایش اولیه تشخیص داد که فرد دچار سکته گوش شده است، انجام برخی دیگر از آزمایش ها ضروری است، از جمله این آزمایش ها می توان به آزمایش خون، تصویر برداری، ام آر آی و تست‌های دیگر مرتبط به تعادل فرد اشاره کرد.

سکته گوش یا کری ناگهانی گوش در کودکان

سکته گوش یا کری ناگهانی در نتیجه عفونت هنگام تولد یا آسیب ناشی از داروهای اتوتوکسیک در کودکان ایجاد می‌شود. ممکن است شما نتوانید به راحتی تشخیص دهید که فرزند شما دچار مشکل شده است یا خیر. برای همین اگر موارد زیر در کودکان دیده شود بهتر است آزمایش را انجام دهید:

  • اگر نمی‌تواند صحبت و گفتارها را درک کند.
  • سعی نمی‌کند که کلمات را بگوید.
  • واکنشی به صداهای ناهنجار یا ناگهانی نمی‌دهد.
  • عفونت گوش یا مشکلات تعادلی داشته باشد.

آیا سکته گوش در سنین بالا رخ می‌دهد؟

همانطور که قبلا گفته شده است تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که بیشترین مبتلایان بین 30 تا 60 سال سن دارند. برای همین باید در این سن بیشتر از خود مراقبت کنید تا مشکلی پیش نیاید.

کری ناگهانی مادرزادی چیست؟

در برخی از نوزادان از بدو تولد به طور مادرزادی کری ناگهانی یا سکته گوش وجود دارد. این بیماری ممکن است به دلایل مختلفی در نوزادان اتفاق بیافتد از جمله:

  • عفونت‌هایی که از مادر به کودک منتقل می‌شوند مانند سرخچه، سیفلیس یا هرپس
  • انگل Toxoplasma gondii که از رحم مادر عبور می‌کند
  • عوامل ژنتیکی یا ارثی
  • وزن کم هنگام تولد

آیا سمعک راهکاری برای سکته گوش یا کری ناگهانی است؟

در کسانی که سکته گوش یا کری ناگهانی رخ می‌دهد استفاده کردن از سمعک میسر نیست. زیرا این بیماری به دلیل آسیب حسی-عصبی گوش اتفاق می‌افتد و فقط در صورتی می‌توان از سمعک استفاده کرد که کری از نوع هدایتی-انتقالی باشد.

عواقب مراجعه دیر هنگام به پزشک در سکته گوش

باید بدانید که مراجعه افرادی که دچار سکته گوش (کری ناگهانی) شده‌اند به پزشک متخصص، به هیچ وجه نباید به تعویق افتد، با مراجعه‌ی دیرهنگام به پزشک، تاثیر روش‌های درمانی که پزشک معالج برای فرد در نظر گرفته است به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت و ممکن است فرد نتواند به طور کامل درمان شود.

جمع‌بندی

گاهی به‌طور ناگهانی یا در فاصله زمانی کوتاه یکی از گوش‌های شما شنوایی خود را از دست می‌دهد که به آن سکته گوش یا کری ناگهانی می‌گویند. این بیماری معمولا در سنین 30 تا 60 سال رخ می‌دهد و در بسیاری از مواقع قابلیت درمان دارد.

همچنین بخوانید
بررسی کامل بیماری وزوز گوش ضربانی را در نیک آوا بخوانید. از دلایل، علائم، عوارض و تشخیص آن گرفته تا نحوه درمان وزوز ضربانی گوش در مطلب توضیح داده شده است.
اتواسکلروز یا اتواسپونژیوزیس بیماری است که در اثر ترمیم غیرطبیعی استخوان گوش میانی اتفاق می‌افتد که زنان میانسال بیشتر در معرض این بیماری هستند.
خارش گوش علل متفاوتی دارد مانند خشکی گوش، عفونت گوش خارجی، درماتیت کانال گوش، ... که در صورت وجود این علائم بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.
تومور گوش یک عارضه غیر سرطانی است که در صورت رشد بیش از حد می‌تواند با فشار به عصب‌های گوش موجب کم شنوایی و یا از دست رفتن شنوایی شود.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
Es
ارسال شده در : پنجشنبه 25 اسفند 1401

سلام آيا سكته گوش كه منجر به كري كامل شده باشه درنهايت خطري براي بيمار منجمله مرگ احتمالي ويا سكته مغزي دارد بخصوص وقتي گوش مدام صداي صوت دارد لطفاً راهنمايي كنيد

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 02 فروردین 1402

سلام. Sudden deafness یا کری ناگهانی منجر به بیماری جدی یا مرگ نمی‌شود ولی توصیه میشه که از نظر بیماری های قلبی-عروقی بررسی انجام شود.

سیدنورالله حسینی
ارسال شده در : یکشنبه 13 آذر 1401

سلام من مدت ۱۸ سال است گوش چپم کر مطلق است رفتم دکتور گفت عصب گوش شما خشک شده لطفا راهنمایی کنید

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 13 فروردین 1402

سلام. تست شنوایی رو می‌توانند در تلگرام شماره ۰۹۳۵۴۵۴۹۹۵۴ ارسال بفرمایید تا بیشتر راهنمایی کنیم.