وزوز گوش ضربانی؛ از دلایل، علائم و تشخیص تا درمان آن

وزوز گوش یکی از مشکلات شایعی است که در هر سنی می‌توانیم شاهد آن باشیم. وزوز گوش با وزوز گوش ضربانی متفاوت است. وزوز گوش، حالتی است که در آن فرد احساس می‌کند صداهایی را، بدون وجود منبع حقیقی خارجی می‌شنود و کاذب است. این صدا، می‌تواند به شکل صدای زنگ، صدای سوت، صدای زمزمه، صدای خش‌خش یا به شکل شنیدن صداهایی پیچیده‌ مانند صدای ماشین‌آلات، پرنده یا صدای موسیقی بروز پیدا کند. با وجود اینکه، امکان دارد این صدا همیشه شنیده نشود، اما در هنگام احساس آن، به‌شکل صدایی ممتد و بدون تغییرات منظم در شدت آن شنیده می‌شود.

وزوز گوش ضربانی

اما هنگامی که در یک گوش یا هر دو گوش خود صدایی شبیه صدای ضربان قلب می‌شنوید، شما به وزوز گوش ضربانی مبتلا شده‌اید. این نوع، بر اثر عاملی به وجود آمده است و وزوز گوش ضربانی کاذب نیست. بنابراین، اگر صدایی شبیه ضربان قلب در گوش خود احساس می‌کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا متوجه شوید چرا این عامل ایجاد شده است؟ چگونه می‌توانید آن را تشخیص دهید و البته چه راه‌هایی برای درمان آن وجود دارد.

وزوز گوش ضربانی چیست؟

وزوز گوش ضربانی، یک صدای موزون است که با ریتمی مشابه با ضربان قلب، شنیده شده و حاصل صدای جریان خون درون رگ‌ها است. فرد می‌تواند با احساس ضربان قلب و گوش دادن به این صدا، هماهنگی آن‌ها را تأیید کند؛ اما در برخی از انواع وزوز گوش ضربانی، ممکن است میان ضربان قلب و صدای وزوز گوش هماهنگی وجود نداشته باشد. برخلاف سایر انواع وزوز گوش، که تصور می‌شود در اثر عدم‌ هماهنگی میان صدای دریافت شده توسط گوش‌‌ها و نحوه‌ی تفسیر این صداها توسط مغز ایجاد شده باشند؛ وزوز گوش ضربانی، یک علت فیزیکی دارد. همچنین، برخلاف بسیاری از انواع وزوز گوش که در نهایت علت دقیق و مستقلی برای آن پیدا نمی‌شود؛ علت وزوز ضربانی گوش، به صورت دقیق، در اغلب موارد قابل شناسایی است.

علت وزوز ضربانی گوش

وزوز گوش ضربانی هنگامی اتفاق می‌افتد، که گوش، نسبت به تغییر جریان خون در رگ‌های خونی اطراف خود، مانند عروق گردن، قاعده‌ی جمجمه و خود گوش، آگاه‌تر می‌شود.

از علل اصلی وزوز گوش ضربانی، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • افزایش عمومی شدت و سرعت جریان خون: زمانی که شدت و سرعت جریان خون در عروق بدن افزایش پیدا می‌کند، مانند زمان بارداری یا هنگام ورزش‌های سنگین، عبور جریان خون در عروق، باعث ایجاد صداهای بیشتری می‌شود. از دیگر علل افزایش سرعت و شدت جریان خون در تمام عروق بدن، می‌توان به آنمی یا کم‌خونی بسیار شدید و پرکاری غده‌ تیروئید اشاره کرد.
  • افزایش موضعی شدت و سرعت جریان خون: برخی اوقات، جریان خون تنها در یک یا گروه محدودی از عروق افزایش پیدا می‌کند. تومورهایی که در گردن و سر ایجاد می‌شوند، می‌توانند با رگ‌زایی و ایجاد عروق خونی جدید غیرطبیعی، باعث ایجاد وزوز گوش ضربانی شوند. خوشبختانه در بیشتر موارد، این توده‌ها و تومورها خوش‌خیم بوده و سرطانی نیستند.
  • جریان خون توربولانت: آرترواسکلروز، که باعث سختی دیواره‌ی عروق می‌شود، می‌تواند با ایجاد پلاک‌هایی در داخل عروق، باعث ایجاد جریان گردبادی یا توربولات شده و وزوز گوش ضربانی را ایجاد کند.
  • افزایش حساسیت و آگاهی نسبت به صداهای تولید شده در داخل بدن: اگر فردی، از شرایطی که باعث کاهش شنوایی هدایتی می‌شوند، مانند آسیب به پرده‌ی گوش یا عفونت شدید گوش میانی، رنج می‌برد، ممکن است حساسیت مغز نسبت به صداهای تولید شده در داخل بدن، افزایش یافته باشد.
  • افزایش فشار داخل جمجه: شرایطی که به‌نام افزایش خوش‌خیم یا ایدیوپاتیک فشار داخل جمجمه شناخته می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد علائمی مانند سردرد، مشکلات بینایی و وزوز گوش ضربانی شود. علت دقیق ایجاد افزایش فشار داخل جمجه‌ ایدیوپاتیک مشخص نیست، اما، افراد جوان و زنان میان‌سالی که اضافه وزن دارند، بیشترین ریسک را برای ابتلا به این شرایط دارند.

علائم و نشانه‌های وزوز ضربانی گوش

در اثر ابتلا به وزوز گوش ضربانی، فرد به‌طور منظم صدایی را با ریتم ثابت می‌شنود. این صدا ممکن است هماهنگ با ضربان قلب فرد احساس شود. وزوز ضربانی گوش، می‌تواند در یک یا هر دو گوش احساس شود. در بسیاری از افراد، این صدا می‌تواند بلند باشد و موجب حواس‌پرتی شود؛ حتی گاهی‌ اوقات می‌تواند بسیار آزاردهنده و غیرقابل‌تحمل باشد.

علائم وزوز گوش ضربانی

در اثر افزایش فشار داخل جمجمه، ایجاد برخی دیگر از علائم همراه با وزوز ضربانی گوش محتمل است. از علائم  وزوز گوش ضربانی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • مشکلات بینایی
  • از دست دادن شنوایی

اگر مبتلا به افزایش فشار داخل جمجمه ایدیوپاتیک هستید، ممکن است لازم باشد وزن خود را کاهش دهید، دارو مصرف کنید یا در برخی موارد برای درمان این شرایط جراحی کنید.

تشخیص وزوز گوش ضربانی

برای تشخیص وزوز گوش ضربانی، پزشک سؤالاتی را پیرامون شدت آن، تداوم وزوز گوش و نحوه‌ تأثیرگذاری آن بر زندگی روزمره شما می‌پرسد. همچنین، پزشک سؤالاتی درباره‌ همراهی وزوز گوش ضربانی با سایر علائم و نشانه‌ها، مانند سردرد و تغییرات بینایی می‌پرسد، بررسی داروهایی که از عوارض احتمالی آن‌ها ممکن است وزوز گوش باشد نیز، شرح‌حال می‌گیرد سپس پزشک، ساختمان داخلی و خارجی گوش را، برای یافتن علل ساده‌ و قابل درمانی که ممکن است باعث وزوز گوش ضربانی شده باشد را بررسی می‌کند. برخی از علل قابل درمان، مانند افزایش تولید واکس گوش یا عفونت‌ها، ممکن است باعث ایجاد وزوز گوش ضربانی در برخی شده باشند. معاینه شدت شنوایی، معاینه چشم‌ها و سر و گردن، از دیگر اقدامات تشخیصی لازم است.

تشخیص وزوز گوش ضربانی

در برخی از افراد ممکن است انجام برخی از تست‌ها برای تشخیص علت دقیق وزوز گوش ضربانی نیاز باشد، از این تست‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سونوگرافی: می‌توان از روش خاصی از سونوگرافی، به‌نام سونوگرافی داپلر، برای بررسی جریان خون در عروق استفاده کرد.
  • MRI: در این روش، از میدان‌های مغناطیسی برای ایجاد تصاویر از داخل بدن استفاده می‌شود. دربرخی از موارد، انجام CT Scan نیز همراه با این روش نیاز است.
  • MRA: از این روش می‌توان، برای تهیه تصویر از داخل عروق، برای مشاهده تنگی یا هرگونه شرایط غیر نرمال استفاده کرد.
  • CT: در این روش، با تابش اشعه‌ی ایکس، عکس‌های دقیقی از ساختمان بدن گرفته می‌‎شود.
  • آنژیوگرافی: در این روش، با تزریق یک ماده‌ حاجب به درون عروق و تصویربرداری با اشعه ایکس، می‌توان تصاویر واضح و دقیقی از شرایط عروق به دست آورد.

ممکن است، برای رد برخی از علل وزوز ضربانی گوش، مانند علت‌های کم‌خونی یا پرکاری غده‌ی تیروئید، انجام آزمایش خون کامل نیاز باشد.

درمان وزوز گوش ضربان‌دار

درمان اصلی وزوز گوش ضربان دار، از طریق درمان علت زمینه‌ای آن است. کم‌خونی را می‌توان با دارو یا تغییر سبک زندگی درمان کرد. عفونت‌ها و التهابات گوش، اغلب به آنتی‌بیوتیک‌ها به خوبی پاسخ می‌دهند و آسیب‌های پرده‌ی گوش را می‌توان با پیوند بافتی، به خوبی درمان کرد.

درمان وزوز گوش ضربانی

در صورتی که دلیل این شرایط پیدا نشد یا امکان مداخله‌ی پزشکی نبود، می‌توان از برخی از روش‌ها برای کاهش حساسیت فرد نسبت به وزوز گوش ضربانی کمک گرفت:

  • صدا درمانی
  • تکنیک‌های ریلکسیشن
  • روان‌درمانی شناختی
  • درمان وزوز گوش به روزش بازآموزی

مشکلات و عوارض وزوز ضربانی گوش

وزوز گوش ضربانی، می‌تواند باعث ایجاد اخلال در روند فعالیت‌های روزانه و اختلالات خواب شود. اختلالات خواب، خود می‌تواند زمینه‌ ایجاد برخی عوارض، مانند موارد زیر باشد:

  • مشکلات تمرکز
  • کاهش انرژی و خستگی
  • مشکلات قلبی و عروقی
  • افزایش وزن و سایر بیماری‌های متابولیک
همچنین بخوانید
راهنمای خرید انواع سمعک و موارد کاربرد آنها در کلینیک نیک آوا به صورت زیر است : قدم اول : جهت تایید کم شنوایی و بررسی میزان افت شنوایی به متخصص شنوایی شناس مراجعه کنید.
هفته های اول استفاده از سمعک، از شنیدن همه ی صداهایی که از دست داده اید، شگفت زده خواهید شد! نگرش مثبت خود را حفظ کنید تا به تدریج از خوب شنیدن لذت ببرید
زمانی که برای شما سمعک توصیه می شود، مهم است که در مورد شیوه ی زندگی خود به ادیولوژیست توضیح دهید، زیرا ممکن است در به تدریج از حظور در محیط ها و موقعیت های خاصی اجتناب ورزید. به عنوان مثال، اگر شما به خانواده و یا دوستان خود با تلفن زیاد
تربیت شنوایی روشی برای تربیت افراد دارای معلولیت شنوایی است به طوری که بتوانند به طور طبیعی همانند افراد عادی توانایی شنوایی خود را به دست آورند.
وستیبولار یا سیستم تعادلی بدن بخشی حیاتی در گوش است که وظیفه آن حفظ تعادل در بدن است . هر نوع اختلال در این بخش می‌تواند منجر به اختلال در حفظ تعادل بدن شود.
سوت کشیدن گوش نشانه چیست؟ آیا سوت کشیدن گوش درمان می‌شود؟ در این مطلب از نیک آوا با راه‌های تشخیص و پیشگیری و درمان سوت کشیدن گوش آشنا می‌شوید.
آنهایی که از سمعک استفاده می‌کنند گاهی صدای سوت می‌شوند که علت آن را نمی‌دانند. در این مطلب بیشتر از علت سوت زدن سمعک (فیدبک سمعک) و روش حذف آن خواهیم گفت.
کاشت حلزون گوش راهکاری برای بازگرداندن شنوایی به افرادی ست که شنوایی آنان اختلال دارد. با مطالعه مقاله بصورت کامل درباره کاشت حلزون شنوایی اطلاعات کسب کنید
به طور کلی، دو نوع کم شنوایی وجود دارد: کم شنوایی انتقالی و کم شنوایی حسی-عصبی. کم شنوایی مختلط که ترکیبی از هر دو نوع کم شنوایی است نیز وجود دارد. هر کدام از این نوع کم شنوایی ها در زیر مورد بحث واقع شده است.
دستگاه شنوایی و ساختمان گوش مسئول حس شنیدن در انسان بشمار می آید. این دستگاه به دو بخش اصلی سیستم شنوایی محیطی و مرکزی تقسیم می شود. در این مقاله به تشریح ساختمان گوش انسان خواهیم پرداخت.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
نجمه طاهری
ارسال شده در : پنجشنبه 17 فروردین 1402

آیا وزوز گوش ضربانی درمان ندارد؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 20 فروردین 1402

سلام. وزوز گوش ضربانی یا پالسی (Pulsatile tinnitus) ممکن است به دلیل بیماری های قلبی و عروقی، اختلالات در رگ های خونی گوش، اختلالات در عصب های گوش و حتی تورم در نواحی مختلف گوش و حلق باشد. برای درمان وزوز گوش ضربانی، درمان اصلی بیماری اولیه مورد نظر لازم است. برای مثال، در صورت وجود بیماری قلبی و عروقی، درمان مشکل قلبی به کاهش وزوز گوش ضربانی کمک می کند. در بعضی موارد، تجویز داروها و حتی جراحی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به هر حال، برای درمان وزوز گوش ضربانی بهتر است با یک متخصص گوش، حلق و بینی مشورت کنید.

زهرا
ارسال شده در : چهارشنبه 17 شهریور 1400

سلام. من هم این مشکل را داشتم . دارویی جدید به نام جینکو بیلوبا را استفاده کردم که موثر بود

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402

سلام. چندین مطالعه بالینی نشان داده است که مصرف جینکو بیلوبا ممکن است به کاهش وزوز گوش کمک کند، اما تحقیقات بیشتر نیاز است تا بتوان این ادعا را به صورت علمی تایید کرد. همچنین، باید توجه داشت که جینکو بیلوبا ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشد و عوارض جانبی داشته باشد، بنابراین قبل از مصرف آن بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.