انواع کم شنوایی

از دست دادن شنوایی یکی از شایع ترین مشکلات است که می تواند هر زمان به سراغ هر کسی بیاید و زندگی او را تحت تاثیر قرار بدهد. اگر شما یا یکی از عزیزانتان مشکل کم شنوایی دارید یا اخیراٌ مشکل کم شنوایی شما تشخیص داده شده، احتمالا سوالاتی دارید. در این مقاله به برخی از اطلاعات پایه برای کمک به شما در درک کم شنوایی و ارتباط موثر سمعک هوشمند و کم شنوایی پرداخته ایم.

انواع بیماری های کم شنوایی

به منظور تعیین نوع و شدت کم شنوایی و انجام توصیه های مناسب برای هر بیمار بایستی ارزیابی جامع شنوایی انجام شود که شامل ادیومتری تن خالص، ادیومتری گفتاری و همچنین آزمون شنوایی ایمیتنس است. اگر علایم سرگیجه و عدم تعادل وجود داشته باشد، آزمون تعادل به نام الکترونیستاگموگرافی نیز ممکن است لازم باشد. در برخی از بیماران که علائم وزوز گوش دارند ارزیابی کامل وزوز گوش انجام می شود. در نهایت بر اساس نتایج آزمون های بالینی شنوایی، سمعک و دیگر دستگاه های کمک شنوایی مناسب برای درمان انواع اختلالات شنیداری تجویز می شود. در ادامه مقاله به توضیحی درباره انواع کم شنوایی و بیماری هایی در این زمینه خواهیم پرداخت. 

به طور کلی، سه نوع کم شنوایی وجود دارد :

  1. کم شنوایی انتقالی
  2. کم شنوایی حسی-عصبی
  3. کم شنوایی مختلط

کم شنوایی مختلط ترکیبی از هر دو نوع کم شنوایی است نیز وجود دارد. هر کدام از این نوع کم شنوایی ها در زیر مورد بحث واقع شده است.

انواع بیماری های کم شنوایی

کم شنوایی انتقالی

کم شنوایی انتقالی با هر نوع بیماری که مانع از انتقال مکانیکی صدا از طریق حفره گوش میانی به گوش داخلی گردد ایجاد می شود. کم شنوایی انتقالی می تواند ناشی از انسداد در مجرای گوش خارجی و یا هر نوع اختلالی باشد که بر توانایی گوش میانی در انتقال انرژی مکانیکی به حلزون گوش تاثیر نامطلوب می گذارد. این امر منجر به کاهش یکی از ویژگی های فیزیکی صدا به نام شدت (بلندی صدا) می شود به طوری که انرژی وارد شده به گوش داخلی پایین تر یا با شدت کمتری از محرک اصلی است. بنابراین، فرد دچار کم شنوایی انتقالی برای شنیدن صدا انرژی بیشتری لازم دارد اما اگر صدا به اندازه کافی بلند باشد مانع مکانیکی رفع می شود و گوش ها کار طبیعی خود را انجام می دهند. به طور کلی، می توان علت کم شنوایی انتقالی را شناسایی نموده و تا بهبودی کامل و یا جزئی شنوایی آن را درمان کرد. پس از اتمام درمان پزشکی برای کم شنوایی انتقالی، سمعک در تصحیح نقص شنوایی باقی مانده موثر است.

کم شنوایی حسی عصبی

نوع دوم کم شنوایی با نام کم شنوایی حسی عصبی مشخص می شود. برای بهتر و بیشتر مشخص کردن نوع کم شنوایی این عنوان را می توان به دو مولفه حسی و عصبی تقسیم نمود . آزمون جامع ارزیابی ادیومتری و آزمون های مکمل می توانند اطلاعات مورد نیاز را برای افتراق بین کم شنوایی حسی و عصبی فراهم کنند حتی اگر هر دو همزمان در یک گوش وجود داشته باشند. نام دیگر کم شنوایی عصبی، کم شنوایی رتروکوکلئار یا کم شنوایی پس از حلزونی است. کم شنوایی حسی عصبی از اختلال عملکرد عصب شنوایی و یا گوش داخلی ناشی می شود. جزء حسی ممکن است از آسیب به اندام کورتی یا ناتوانی سلول های مویی برای تحریک اعصاب شنوایی و یا مشکل متابولیسمی در مایع گوش داخلی باشد. جزء عصبی و یا پس از حلزونی می تواند ناشی از آسیب شدید به اندام کورتی باشد که باعث انحطاط اعصاب شنوایی شده و یا می تواند ناشی از ناتوانی اعصاب شنوایی برای انتقال اطلاعات نوروشیمیایی از طریق راه های شنوایی مرکزی باشد. گاهی اوقات نمی توان دلیل کم شنوایی حسی عصبی را تعیین کرد و این نوع کم شنوایی به درمان های پزشکی معمولی پاسخ مطلوب نمی دهد و معمولاً وضعیت دائمی و غیر قابل برگشت است. همانند کم شنوایی انتقالی، کم شنوایی حسی عصبی موجب کاهش شدت صدا می شود اما همچنین ممکن است بویژه در مورد صداهای به اندازه کافی بلند اعوجاج ایجاد شود به این معنی که صداها شنیده می شوند اما تشخیص و درک گفتار ضعیف است. هنگامی که هیچ درمان پزشکی دیگری جواب نداده باشد، درمان کم شنوایی حسی-عصبی تقویت از طریق سمعک است.

کم شنوایی مختلط

کم شنوایی مختلط را می توان کم شنوایی حسی-عصبی در نظر گرفت که دارای جزء کم شنوایی انتقالی نیز است. بنابراین، علاوه بر کم شنوایی برگشت ناپذیر ناشی از گوش داخلی و یا اختلال عصب شنوایی، اختلالی در مکانیسم گوش میانی نیز وجود دارد که باعث کاهش بیشتر شنوایی نسبت به کم شنوایی حسی-عصبی به تنهایی می شود. جزء انتقالی کم شنوایی ممکن است به درمان پزشکی پاسخ دهد و برگشت پذیر باشد اما جزء حس- عصبی به احتمال زیاد دائمی خواهد بود. سمعک می تواند برای افراد دچار کم شنوایی مختلط مفید باشد.

کم شنوایی یک گوشی (یک طرفه)

از بین رفتن شنوایی در یک گوش (کم شنوایی گوش راست/ کم شنوایی گوش چپ ) - کم شنوایی یک طرفه یا ناشنوائی یک طرفه  که با عنوان SSD یا UHL شناخته می شود  بسیار شایع است و میلیونها نفر در جهان درگیر آن هستند . معمولاٌ ناشی از عفونت های ویروسی ، بیماری منیر ، آسیب های سر و گردن یا انجام جراحی برای برداشتن تومور مغزی است . علائم کم شنوایی یک طرفه متفاوت است. علاوه بر ضعف شنوایی در یک طرف، بعضی از افراد ممکن است دچار مشکل تشخیص جهت صدا شوند که بسیار خطرناک است بخصوص در زمان عبور از خیابان و یا در ترافیک.  بعضی از افراد هم ممکن است قادر به جداسازی صداها نباشند . تحقیقات ثابت کرده است که افرادی که دچار کم شنوایی یک طرفه هستند اغلب :

تحریک پذیر ، تحت استرس ، عصبی و دچار اضطراب هستند .  از سردرد رنج می برند . از نظر اجتماعی منزوی هستند . حساس به نور هستند و در جاهای پر نور دچار سرگیجه میشوند . قادر به تشخیص جهت صدا نیستند . پیش فعال هستند .  قادر به تشخیص عمق صدا و جدا سازی صداها نیستند . با صدای بلند صحبت می کنند واغلب دچار افت تحصیلی میشوند .

کم شنوایی یک گوشی (یک طرفه)

از دست دادن شنوایی یک طرفه ( یک گوشی )  علت های مختلفی دارد که شایع ترین آنها عبارتند از :

  • نوروم آکوستیک: یک نوع تومور است که به عصب شنوایی فشار آورده و در میزان شنوایی تاثیر میگذارد.
  • لگنینت: یک اختلال است که گوش داخلی را متورم و تحریک پذیر می کند .
  • بیماری منیر: اختلال در گوش داخلی که در نهایت منجر به ناشنوایی می شود .
  • نوروفیبروماتوز نوع 2: یک بیماری ارثی است که سبب رشد غیرقطعی عصب شنوایی می شود .
  •  otitis externa: التهاب گوش خارجی و کانال گوش
  • سندرم ری: یک اختلال نادر است که اغلب در کودکان دیده می شود
  • عفونت گوش میانی
  •  زونا
  •  آرتریت
  •  نارسایی ورتبرواسالیری
  • آسیب به گوش یا پارگی پرده گوش
  •  قرار گرفتن در معرض صداهای بلند یا داروهای خاص
  •  انسداد گوش
  •  تومور
  • عوارض داروهای تجویزی مانند (  داروهای شیمی درمانی-  دیورتیک ها مانند فوروزماید -  سالیسیلات (آسپیرین) سمیت -  آنتی بیوتیک ها مانند استرپتومایسین و توبرامایسین )

کم شنوایی دو گوشی یا BHL  ( دو طرفه ) 

کم شنوایی دو طرفه ( دو گوشی ) زمانی اتفاق می افتد که شما در هر دو گوش در معرض کم شنوایی هستید. کم شنوایی دو طرفه میتواند متقارن یا نا متقارن باشد به عبارتی از دست دادن یکسان شنوایی در هر دو گوش را متقارن می نامند و هنگامی که یک گوش بهتر از دیگری میشنود به آن نامتقارن میگویند . در حالی که کم شنوایی دو طرفه در طول زمان با کاهش سطح شنوایی اتفاق می افتد، اما می تواند بسیار ناگهانی نیز رخ دهد.

کم شنوایی دو گوشی یا BHL  ( دو طرفه ) 

علل کاهش شنوایی دو طرفه

  • از دست دادن شنوایی دو طرفه علتهای مختلفی دارد که شایع ترین آنها عبارتند از :
  • سن
  • در معرض صدای بلند قرار گرفتن
  • وراثت
  • دارو
  • آسیب فیزیکی
  • عفونت

درمان کم شنوایی دو گوشی

در برخی از موارد، کم شنوایی دو طرفه می تواند با جراحی درمان شود در غیر اینصورت بهترین درمان کم شنوایی دو طرفه سمعک است. این که شما نیاز به یک یا دو سمعک دارید، بستگی به میزان کم شنوایی در هر گوش دارد.

با توجه به مطالب بالا استفاده از سمعک متداول ترین شیوه مبارزه و درمان کم شنوایی است. افرادی که دچار کم شنوایی دو طرفه هستند، اگر تنها از یک سمعک استفاده کنند جهت یابی دقیق را نخواهند داشت، صدا از هر جهتی که باشد بیمار صدا را از سمتی می شنود که سمعک داشته باشد. پس توصیه می شود افرادی که کم شنوایی دو طرفه دارند از دو سمعک استفاده کنند. در سمعک های هوشمند دو سمعک بیشتر از 20 مرتبه در1 ثانیه باهم در ارتباط هستند تا ویژگی شنوایی دو گوش طبیعی را شبیه سازی کنند. 

همچنین بخوانید
ساکشن گوش یکی از راه های جرم گیری گوش است که روند انجام آن در اینجا گفته شده است. آیا ساکشن گوش دردناک است؟ مراقبت های بعد از انجام ساکشن گوش چیست
اصلا نگران نباشید این سمعک- این سمعک به معنای استفاده از دو گوش مانند کار یکه از ابتدا میکردیم است.باید بگوییم سمعک دوگوشی به جز هزینه خرید دو سمعک خیلی بهتر از تجویز یک سمعک است.
فن آوری Tinnitus SoundSupport: این تکنولوژی با امکان ارائه ی انواع اصوات پهن باند، باریک باند و اصوات پوشاننده با تم صدای اقیانوس امروزه در رده ی برترین تکنولوژی های سرکوب وزوز در دنیا قرار دارد.
مایکان زیمنس در فیلتر کردن نویزهای ناخواسته و ارائه ی صدایی طبیعی و با کیفیت سرآمد است. این فن آوری گفتار و سر و صدای زمینه را پردازش و از هم جدا می کند و وضوح گفتار را به حداکثر می رساند.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
گفتار درمانی در ارومیه
ارسال شده در : شنبه 23 مهر 1401

ممنون از محتوای مفید و آموزندتون

عاطفه
ارسال شده در : یکشنبه 21 فروردین 1401

سلام آیا سمعک نیاز هر کم شنوایی رو بر طرف می کنه؟

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 21 فروردین 1402

سلام. خیر، سمعک‌ها نیاز های هر کم شنوایی را به طور کامل برطرف نمی‌کنند. برای مثال، اگر کم شنوایی شما به دلیل مشکلات درون گوشی باشد، ممکن است سمعک بتواند کمک کند اما اگر مشکل از قسمت دیگری از سیستم شنوایی شما باشد، سمعک نمی‌تواند مشکل را حل کند. همچنین، در برخی موارد، سمعک ممکن است نتواند به طور کامل تمام فرکانس‌های صدای محیط را برای شما بازگردانده و برخی صداها را به صورت نامطلوب تغییر دهد. به هر حال، در بسیاری از موارد، سمعک می‌تواند بهبود قابل توجهی در شنوایی فرد داشته باشد.