خارش گوش؛ علل، پیشگیری و درمان

با اینکه گوش یکی از کوچکترین اعضای بدن نسبت به دست، پا، بازو و غیره به شمار می‌آید، اما پر از عصب‌های حساس است. در نتیجه، خارش گوش یک اتفاق عادی است. گوش‌های شما ممکن است خارش داشته باشد زیرا آنها بسیار حساس هستند. با این حال، خارش گوش همچنین می‌تواند یک وضعیت پزشکی اساسی را نشان دهد. با درک برخی از دلایل خارش گوش، می‌توانید روشی برای تسکین آن پیدا کنید.

خارش گوش نشان دهنده چه بیماری‌هایی است؟

خارش گوش در فصل بهار بیشتر شایع است که می‌تواند نشان دهنده‌ آلرژی و حساسیت به برخی چیزها باشد. همچنین بعضی از مردم به گوشواره، رنگ مو، هدفون و غیره ممکن است واکنش نشان دهند. اما باید این هم در نظر بگیرید که خارش گوش گاهی ممکن است به دلیل بیماری‌های باکتریایی و قارچی که در اثر عفونت ایجاد می‌شوند، رخ دهد.

دلایل خارش گوش

برخی از دلایل خارش گوش عبارتند از:

خشکی گوش

اگر گوش شما موم کافی تولید نکرده باشد، ممکن است پوست گوش شما خشک شود و خارش داشته باشد. موم دارای اثر روان کننده است. عدم وجود آن می‌تواند باعث خارش گوش شما شود. حتی ممکن است گوش شما دچار پوسته پوسته شدن شود.

درماتیت کانال گوش

این حالت زمانی رخ می‌دهد که پوست داخل و اطراف کانال گوش شما ملتهب شود. این می‌تواند نتیجه واکنش آلرژیک به چیزهایی که داخل گوش شما قرار می‌گیرد مانند محصولات مراقبت شخصی یا فلز موجود در گوشواره، باشد.

عفونت گوش خارجی

Otitis externa یا عفونت کانال گوش خارجی می‌تواند باعث درد گوش و همچنین خارش شود. این همچنین به گوش شناگر معروف است و در اثر التهاب ناشی از عفونت ایجاد می‌شود. این حالت می‌تواند به قرمزی و تورم گوش منجر شود.

استفاده از سمعک

سمعک‌ها می‌توانند باعث به دام افتادن آب در گوش شوند یا باعث ایجاد واکنش آلرژیک به خود سمعک شوند. سمعک‌های ناسازگار همچنین می‌توانند بر قسمت‌های خاصی از گوش فشار وارد کنند و منجر به خارش گوش شود.

بیماری پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد التهاب قرمز رنگ می‌شود. پسوریازیس معمولا روی پوست در قسمت‌های مختلف بدن مانند بازوها یا داخل گوش ایجاد می‌شود.

دلایل خارش گوش

نشانه‌های خارش گوش

خارش گوش می‌تواند آزاردهنده باشد. ممکن است به نظر برسد که خاراندن موثر خواهد بود اما اینطور نیست و با این کار گوش شما احتمالاً احساس بدتری خواهد داشت. برخی از علائم و نشانه‌های خارش گوش در زیر آورده شده است:

  • تب
  • تورم
  • تیر کشیدن گوش
  • احساس حرکت چیزی در گوش
  • سردرد
  • مشکلات تنفسی
  • سوت کشیدن گوش
  • زخم شدن گوش
  • قرمز شدن پوست گوش

توجه کنید که اگر علائمی مانند خونریزی گوش، کم شنوایی ناگهانی و غیره شوید بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید. آنها به احتمال زیاد گوش شما را معاینه می‌کنند و دلیل خارش گوش را تشخیص می‌دهند.

پزشک شما ممکن است به دنبال موم در نزدیکی پرده گوش باشد که می‌تواند باعث خارش شود. برای مشخص کردن علت، آنها به احتمال زیاد در مورد سایر علائم شما مانند تب و زمان شروع آن نیز سؤال خواهند کرد.

سمعک و خارش گوش

کسانی که از سمعک استفاده می‌کنند نیز ممکن است به خارش گوش مبتلا شوند. همانطور که در بالا ذکر شد استفاده از سمعک باعث جمع شدن آب در داخل گوش یا آلرژی گوش نسبت به آن می‌شود. همچنین در صورتی که اندازه سمعک برای گوش متناسب نباشد به گوش، فشار وارد می‌کند و در نتیجه منجر به خارش گوش می‌شود.

راه‌های پیشگیری از خارش گوش

  • برای جلوگیری از تحریک و خارش گوش، از تمیز کردن گوش‌های خود با اجسامی مانند گوش پاک‌کن، گیره کاغذ، پین و غیره خودداری کنید.
  • از جواهرات ضد آلرژی استفاده کنید تا از واکنش‌های آلرژیک که منجر به خارش گوش می‌شوند، جلوگیری کند.
  • اگر زیاد شنا می‌کنید، از محلولی برای خشک کردن آب اضافی در کانال گوش استفاده کنید.
  • اگر گوش شما بیش از حد موم تولید می‌کند، ممکن است بخواهید با استفاده از روش‌های تأیید شده توسط پزشک، موم گوش خود را در حد قابل کنترل نگه دارید.
  • پس از حمام می‌توانید از یک حوله خشک برای گرفتن آب فضای بیرونی گوش خود استفاده کنید.
  • از یک سشوار برای خشک کردن آب درون گوش خود استفاده کنید اما دقت کنید که در فاصله‌ی مناسب از گوش و با درجه حرارت کم انجام دهید.

درمان خارش گوش

خارش گوش معمولاً به دلیل وجود مشکل در سلامت پوست گوش اتفاق می‌افتد. با توجه به اینکه علت خارش گوش چه چیزی است، درمان متفاوت خواهد بود. برای مثال:

اگر خارش گوش شما نتیجه یک واکنش آلرژیک باشد، از محصولاتی که می‌توانند باعث تحریک گوش شوند خودداری کنید. این شامل گوشواره‌های جدید و محصولات مراقبت شخصی است.

همیشه قبل از قرار دادن پماد یا قطره داخل گوش خود با پزشک متخصص صحبت کنید. همچنین اگر گوش شما آسیب دیده باشد، نباید از پماد یا قطره استفاده کنید مگر اینکه پزشک شما آنها را تجویز کند.

معمولا پزشک متخصص روش‌های درمانی زیر را توصیه یا تجویز می‌کند:

  • پماد آنتی بیوتیک
  • روغن کودک برای نرم کردن پوست
  • پماد موضعی استروئید که باعث تسکین التهاب می‌شود مانند کرم هیدروکورتیزون 1 درصد یا کرم بتامتازون 1/1 درصد
  • محلول رقیق شده مانند الکل، اسید استیک یا پراکسید هیدروژن

اگر خارش گوش شما همراه با درجه حرارت زیاد باشد، یا خون یا چرک از گوش خارج شود، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک‌ها را برای درمان عفونت تجویز کند. برای تمیز کردن گوش خود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه

در صورتی که علائم ذکر شده را داشته باشید بهتر است به موقع به پزشک مراجعه کنید. با توجه به علت اصلی خارش گوش، پزشک متخصص یک روش درمانی متناسب با شما را انتخاب و تجویز خواهد کرد.

شایع ترین علل خارش، عادت عصبی، عفونت قارچی یا شروع عفونت است. علل دیگر می تواند بیماری های پوستی مانند پسوریازیس یا درماتیت باشد. برخی از افراد مبتلا به آلرژی از خارش گوش شکایت دارند. مجرای گوش ممکن است در معاینه طبیعی باشد یا ممکن است پوسته پوسته شدن پوست وجود داشته باشد.

خارش خفیف گوش معمولا موقتی است و خود به خود برطرف می شود. اگر خارش شما بیش از چند روز طول کشید، یا اگر علائم دیگری دارید، به پزشک مراجعه کنید. و به یاد داشته باشید، تمیز کردن گوش های خود به روش صحیح به شما کمک می کند تا از مشکلات جلوگیری کنید.

همچنین بخوانید
بررسی کامل بیماری وزوز گوش ضربانی را در نیک آوا بخوانید. از دلایل، علائم، عوارض و تشخیص آن گرفته تا نحوه درمان وزوز ضربانی گوش در مطلب توضیح داده شده است.
اتواسکلروز یا اتواسپونژیوزیس بیماری است که در اثر ترمیم غیرطبیعی استخوان گوش میانی اتفاق می‌افتد که زنان میانسال بیشتر در معرض این بیماری هستند.
تومور گوش یک عارضه غیر سرطانی است که در صورت رشد بیش از حد می‌تواند با فشار به عصب‌های گوش موجب کم شنوایی و یا از دست رفتن شنوایی شود.
اختلال عملکرد شیپور استاش منجر به بروز برخی مشکلات شنوایی می‌شود که در این مقاله به بررسی علل، علائم، نحوه تشخیص و درمان این اختلال پرداخته‌ایم.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
حسین اسدی
ارسال شده در : دوشنبه 14 آذر 1401

جناب. سلام. من. سرگیجه. وخارش گوش دارم. نزد. پزشک رفتم نشد. ومرا. آزار می‌دهد لطفا. راهنمایی ام کنید