تجویز سمعک مناسب

شنوایی یکی از مهم ترین حواس انسان است . لازم است در مواقعی که به هر دلیلی مشکلی در شنوایی تان پیش می آید آگاهانه اقدامات لازم را انجام دهید .

یکی از مهم ترین موارد در رفع درست مشکل کم شنوایی، انتخاب متخصص است. متخصص شنوایی ( ادیولوژیست یا شنوایی شناس ) تنها کسی است که شما میتوانید برای تجویز و تنظیم سمکتان به آنها مراجعه کنید .متاسفانه امروزه بسیاری از افراد غیر متخصص  مانند تجهیزات پزشکی و ... اقدام به ارائه ی سمعک به کم شنوایان عزیز می کنند . توجه داشته باشید که استفاده از سمعکی که نادرست و بدون علم کافی و نامناسب برای گوش شما تجویز و تنظیم شده باشد عواقب بسیار جدی ای بر شنوایی و درک گفتار شما خواهد گذاشت که احتمال رخداد تمام این موارد در تهیه ی سمعک از افرادی غیر از ادیولوژیست ، بشدت افزایش می یابد. هم چنین به دلیل بالابودن قیمت سمعک، وجود گارانتی معتبر و اصل برای این وسیله  امری ضروری است . " تنها گارانتی سمعک هایی معتبر و مورد تایید هستند که توسط ادیولوژیست تجویز و تنظیم می شوند "

آیا می توان از سمعک دیگران استفاده کرد ؟

ابزارهای شنوایی باید برای هر فردی ویژگی های خاص و مناسب شرایط فرد را داشته باشد . بنابراین بسیار مهم است که شنوایی شناس سمعک مناسب گوش هر فردی را تشخیص داده و صرفا برای همان فرد سفارش دهد . استفاده از سمعک دیگران ( حتی اگر با آن راحت هستید و خوب میشنوید ) میتواند آسیب جدی به شنوایی شما وارد کند .همچنین سمعک ابزاری شخصی بوده و استفاده از سمعک دیگران به دلیل تماس مستقیم با گوش و واکس گوش هر فرد  منع بهداشتی دارد .

شنوایی شناس چگونه سمعک مناسب را تجویز می کند ؟

  • تست شنوایی برای تشخیص کم شنوایی
  • جلسه مشاوره شنوایی و خرید سمعک با فرد و خانواده وی
  • انتخاب سمعک مناسب برای شرایط شنوایی و سبک زندگی کاربر
  • قالب گیری
  • سفارش سمعک
  • جلسه ی مشاوره استفاده از سمعک و موارد لازم حفظ و نگهداری
  • تنظیم اولیه
  • تنظیمات بعدی در صورت لزوم

فردی که مدتی است کم شنوا شده است به صدایی که پس از کم شنوایی به گوش هایش میرسد عادت کرده است و البته این نکته را بخاطر داشته باشید که حتی بالاترین تکنولوژی سمعک ها نیز مانند شنوایی طبیعی نخواهد بود بنابراین لازم است که مدتی از استفاده از سمعک بگذرد تا گوش ها و مغز کاربر به سمعک و صدای آن عادت کند .

عوامل بسیار زیادی بر انتخاب سمعک مناسب توسط ادیولوژیست تاثیر دارد : عواملی از جمله : نوع و میزان کم شنوایی ، سن ، جنس ، شغل ، سبک زندگی، ویژگی های فیزیکی گوش ، بودجه فرد و ....

بنابراین توصیه می شود در تهیه یک سمعک خاص پافشاری نکرده و انتخاب بهترین سمعک برای گوش خود را بر عهده ی ادیولوژیستتان بگذارید .

همچنین بخوانید
ساکشن گوش یکی از راه های جرم گیری گوش است که روند انجام آن در اینجا گفته شده است. آیا ساکشن گوش دردناک است؟ مراقبت های بعد از انجام ساکشن گوش چیست
اصلا نگران نباشید این سمعک- این سمعک به معنای استفاده از دو گوش مانند کار یکه از ابتدا میکردیم است.باید بگوییم سمعک دوگوشی به جز هزینه خرید دو سمعک خیلی بهتر از تجویز یک سمعک است.
فن آوری Tinnitus SoundSupport: این تکنولوژی با امکان ارائه ی انواع اصوات پهن باند، باریک باند و اصوات پوشاننده با تم صدای اقیانوس امروزه در رده ی برترین تکنولوژی های سرکوب وزوز در دنیا قرار دارد.
مایکان زیمنس در فیلتر کردن نویزهای ناخواسته و ارائه ی صدایی طبیعی و با کیفیت سرآمد است. این فن آوری گفتار و سر و صدای زمینه را پردازش و از هم جدا می کند و وضوح گفتار را به حداکثر می رساند.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha