ساختمان گوش انسان چگونه است و وظایف آن چیست

ساختمان گوش انسان چگونه است؟

  • دستگاه شنوایی و ساختمان گوش مسئول حس شنیدن در انسان بشمار می آید. این دستگاه به دو بخش اصلی سیستم شنوایی محیطی و مرکزی تقسیم می شود. در ادامه دستگاه شنوایی خارجی (گوش خارجی، میانی و داخلی) و دستگاه شنوایی مرکزی (از ساقه مغز تا قشر مغز) معرفی می شود.

بخش خارجی ساختمان گوش

گوش خارجی

لاله‌ی گوش خارجی ترین بخش ساختمان گوش محسوب می شود که از غضروف ساخته شده است و وظیفه جمع‌آوری اصوات را بر عهده دارد. لاله گوش موجب تقویت صدا می شود و در جهت یابی صوت بسیار کمک کننده است. اصوات جمع آوری شده توسط لاله گوش به درون مجرای گوش هدایت می شوند. مجرای گوش نیز تا حدودی سبب تقویت امواج صدا و انتقال آن به پرده صماخ می شود.

گوش میانی

گوش میانی از پرده صماخ، حفره گوش میانی و سه استخوانچه تشکیل شده است. اسامی این سه استخوانچه بسیار کوچک چکشی، سندانی و رکابی است که همانند اهرم صدا را از پرده گوش به حلزون گوش منتقل می کنند.

گوش داخلی

گوش داخلی از حلزون گوش و اعصاب شنوایی تشکیل شده است. همچنین، اندام های مربوط به تعادل نیز در این قسمت قرار دارند. اصوات منتقل شده به حلزون در اندام کورتی به ایمپالسهای عصبی تبدیل می شوند و توسط اعصاب گوش که عصب هشتم مغزی بشمار می آید، به قسمت مرکزی ساختمان گوش منتقل می شوند.

ساختمان گوش انسان

بخش مرکزی ساختمان گوش

زمانی که امواج صدا به سیگنال های عصبی تبدیل می شوند از طریق عصب هشت به ساختارهای مرکزی دستگاه شنوایی منتقل می شوند. این ساختارها شامل ساقه مغز و قشر مغز است. اولین ایستگاه در این ساختمان، هسته حلزونی نام دارد. سپس به ترتیب از مجموعه زیتونی فوقانی در پونز، و سپس از کالکولوس تحتانی در مغز میانی عبور می کند. اطلاعات عصبی در تمامی این مراکز پردازش و به مراکز بالاتر منتقل می شوند. این پروسه در مرکزی به نام تالاموس مغز پایان می یابد. اطلاعات سپس به قشر شنوایی اولیه در لوب تمپورال منتقل می شوند.

قشر شنوایی اولیه

اطلاعات رسیده از تالاموس در شکنج فوقانی خلفی قشر شنوایی اولیه پردازش می شوند. در این قسمت درک اصوات انجام می شود. قشر شنوایی اولیه ویژگی های کامل صوت را آنالیز می کند مانند فرکانس، شدت، زیر و بمی، ریتم و غیره. نیمکره چپ مسئول درک گفتار و نیمکره راست مسئول موسیقی می باشد.

وظایف اصلی ساختمان گوش

دستگاه شنوایی چهار وظیفه اصلی دارد که شامل:

  1. جمع آوری انرژی صوتی از محیط اطراف
  2. تغییر انرژی صوتی به ایمپالسهای عصبی
  3. انتقال سیگنال عصبی به مراکز مرتبط در مغز
  4. پردازش سیگنال ها و کشف اطلاعات موجود در آن و درک صدا

چه بخش هایی از ساختمان گوش در افراد کم شنوا آسیب دیده است؟

کم شنوایی انتقالی: در کم شنوایی انتقالی بخش خارجی گوش شامل پرده صماخ و استخوانچه های گوش آسیب دیده اند. درمان معمولا استفاده از دارو، جراحی و سمعک است. 

کم شنوایی حسی عصبی: معمولا در کم شنوایی حسی عصبی سلول های بسیار ظریف حلزون و اعصاب گوش دچار آسیب شده است. بهمین دلیل در این افراد معمولا صدا شنیده می شود ولی درک کلمات پایین می آید. درمان شامل کاشت حلزون، سمعک و وسایل کمک شنوایی است. 

کم شنوایی مرکزیدر کم شنوایی مرکزی، حلزون گوش بخوبی کار می کند، اما بخش مرکزی در مغز بدرستی عملکرد ندارد. در این کم شنوایی درک کلمات به شدت آسیب می بیند و متاسفانه درمان بسیار مشکل می شود.

همچنین بخوانید
ساکشن گوش یکی از راه های جرم گیری گوش است که روند انجام آن در اینجا گفته شده است. آیا ساکشن گوش دردناک است؟ مراقبت های بعد از انجام ساکشن گوش چیست
اصلا نگران نباشید این سمعک- این سمعک به معنای استفاده از دو گوش مانند کار یکه از ابتدا میکردیم است.باید بگوییم سمعک دوگوشی به جز هزینه خرید دو سمعک خیلی بهتر از تجویز یک سمعک است.
فن آوری Tinnitus SoundSupport: این تکنولوژی با امکان ارائه ی انواع اصوات پهن باند، باریک باند و اصوات پوشاننده با تم صدای اقیانوس امروزه در رده ی برترین تکنولوژی های سرکوب وزوز در دنیا قرار دارد.
مایکان زیمنس در فیلتر کردن نویزهای ناخواسته و ارائه ی صدایی طبیعی و با کیفیت سرآمد است. این فن آوری گفتار و سر و صدای زمینه را پردازش و از هم جدا می کند و وضوح گفتار را به حداکثر می رساند.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
...
ارسال شده در : یکشنبه 24 دی 1402

سلام میشه نحوه ی شنیدن را توضیح دهید.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 25 دی 1402

سلام، شنیدن یک فرایند حسی است که در آن صداهای مختلف از طریق گوش به مغز منتقل می‌شوند و توسط مغز تفسیر می‌شوند. برای شنیدن، ابتدا صداها به وسیله گوش وارد می‌شوند و سپس به کمک یک سری سلول‌های حسی که در گوش قرار دارند، به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شوند. این سیگنال الکتریکی به وسیله عصب‌های شنوایی به مغز منتقل می‌شوند و در آنجا تفسیر می‌شوند. برای بهبود شنیدن، برخی افراد از وسایل کمک شنوایی استفاده می‌کنند که با افزایش قدرت صداها، بهبود کیفیت شنوایی و کاهش نویز، به شنوایی کمک می‌کنند. همچنین، برخی تمرینات شنیداری نیز مانند گوش دادن به موسیقی، گفتگو با دیگران و... می‌تواند به بهبود شنوایی کمک کند.

زهرا حاجوی
ارسال شده در : پنجشنبه 14 دی 1402

واقعا عالیه خیلی ممنونم از( نیک آوا)به من که خیلی کمک کرد ❤❤

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 16 دی 1402

با سپاس از شما

بانو بیگی
ارسال شده در : یکشنبه 02 مهر 1402

سلام ممنون از اطلاعات خوبتون.انلاین هم محصولات قابل خریداری هست یا حتما باید کلینیک بیاییم؟ شنوایی سنجی انجام شده فقط انتخاب سمعک باید انجام بشه.مازندران هستیم

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 03 مهر 1402

سلام و تشکر از حسن نظر شما. خیر متاسفانه امکان خرید آنلاین نیست. برای مشاوره و خرید سمعک لازم است اول تلفنی هماهنگ بفرمایید و حضوری مراجعه کنید.

قیس
ارسال شده در : پنجشنبه 18 اسفند 1401

آیا از داخل گوش به مغز یا دیگر جاهای سر راه است یا که نه بسته است؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 02 فروردین 1402

سلام. بله از گوش داخلی به مغز از طریق اعصاب ارتباط برقرار است و از گوش میانی به فضای نازوفارنکس

عاطفه
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 02 فروردین 1401

مرسی از مطلب خوبتون

زینب مسعودی
ارسال شده در : دوشنبه 06 دی 1400

سلام عالی بود ممنون خیلی به درد پاور من خورد زینب مسعودی هستم . کلاس 5 دبستان .

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 29 فروردین 1402

سلام و تشکر از شما دوست عزیز

سعیدامیرخانی
ارسال شده در : شنبه 17 خرداد 1399

باسلام دررفتگی مفصلای گوش میانی ممکنه د راثرچه چیزی اتفاق بیفته اگه لطف کنیدراهنمایی کنیدممنون میشم

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 18 خرداد 1399

با سلام. از هم گسیختگی زنجیره استخوانچه ها در گوش میانی میتونه در اثر ضربه اتفاق بیافتد.

نورالدين گودرزي
ارسال شده در : شنبه 23 فروردین 1399

باسلام گوش راست يكسره سوت مي كشد درمانش چيست

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 26 فروردین 1399

با سلام. درمان بستگی به علت بیماری داره. اول از همه باید علت وزوز گوش شما مشخص بشه.

حمید
ارسال شده در : پنجشنبه 07 فروردین 1399

سلام وقت بخیر سوت کشیدن گوش موقع خواب در حالت درازکش ایراد مربوط به کدوم قسمته گوشه اگه اطلاعاتی دارید بفرمایید بعید می دونم گوشم عفونت داشته باشه چون گوشم بسته نیست یا ترشحی نداره حالا نمی دونم فقط موقع خواب صدا شدید می شه اول گوش راست بعد گوش چپ شروع می شه

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 09 فروردین 1399

سلام. وزوز یا سوت گوش میتونه علت های خیلی مختلفی داشته باشه. توصیه می‌کنیم که گوش خارجی و داخلی کاملا ارزیابی بشه. میتونید به پزشک متخصص گوش و کلینیک های شنوایی مراجعه کنید.

معلم پایه پنجم شهر اصفهان
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 01 بهمن 1398

بسیارعااالی

سید محسن مصطفوی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 دی 1398

با سلام. خیلی عالی است

امیر رضا
ارسال شده در : دوشنبه 25 آذر 1398

عالی بود

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 26 آذر 1398

متشکرم

مهدی جعفری
ارسال شده در : یکشنبه 24 آذر 1398

با سلام مطالب خیلی آموزنده و ارزشمند است ولی من یک مطلب خیلی ساده واسه پسرم که کلاس دوم دبستان هست میخوام در باره ساختمان گوش خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 25 آذر 1398

با سلام. با تشکر. ما سعی کردیم خیلی ساده و خلاصه توضیح بدیم

محمد مهدی علیزاده
ارسال شده در : شنبه 23 آذر 1398

عالی بود

رضایی
ارسال شده در : شنبه 26 مرداد 1398

با عرض سلام مطالب بسیار مفید وارزنده بود نهایت استفاده را کردیم از زحمات شما کمال تشکر را دارم

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 28 مرداد 1398

با سلام. متشکرم. نظر لطف شماست.