تست ‌تمپانومتری (Tympanometry)

شاید یکی از بزرگترین نگرانی‌ها درباره‌ی انجام این تست تمپانومتری این باشد که آیا خطری جان شما را تهدید می‌کند یا خیر؟ در پاسخ باید گفت این یک آزمایش ساده برای تشخیص مشکلات گوش میانی است و هیچ خطری ندارد. هنگامی که شما برای ارزیابی شنوایی خود به پزشک مراجعه می‌کنید، چندین آزمایش انجام خواهد شد تا مشخص شود که کمبود شنوایی شما از کجا نشات می‌گیرد.

تست تمپانومتری گوش چیست؟

تست تمپانومتری یک روش برای تشخیص و نظارت بر مشکلات در گوش میانی است که توسط پزشکان استفاده می‌شود. گوش میانی در پشت غشای تمپانی قرار دارد که به آن لاله گوش نیز گفته می‌شود. قبل از انجام آزمایش، یک پزشک ممکن است در داخل کانال گوش شما با یک وسیله خاص به نام اتوسکوپ نگاه کند. این امر برای اطمینان از عدم وجود موی گوش یا جسم خارجی در مجرای گوش شما است. در مرحله بعد، آنها یک دستگاه را در کانال گوش شما قرار می‌دهند. ممکن است کمی ناراحت کننده باشد و صدای دستگاه با صدای بلند بشنوید زیرا دستگاه شروع به اندازه گیری می‌کند. این آزمایش، فشار هوا را در گوش شما تغییر می‌دهد تا پرده گوش به عقب و جلو حرکت کند. اندازه گیری‌های حرکت پرده گوش شما در یک تمپانوگرام ثبت می‌شود.

تست تمپانومتری گوش

اهمیت تست تمپانومتری

تست تمپانومتری اطلاعات سودمندی در مورد سلامتی سیستم گوش میانی شما به متخصص شنوایی می‌دهد. همچنین می‌تواند به تشخیص اختلالاتی که منجر به کم شنوایی، به ویژه در کودکان می‌شود، کمک کند. این آزمایش حرکت غشای تمپان را در پاسخ به تغییرات فشار اندازه گیری می‌کند. غشای تمپان بافتی نازک است که بخش‌های میانی و بیرونی گوش را از هم جدا می‌کند. نتایج تمپانومتری روی گرافی به نام تمپانوگرام ثبت می‌شود.

این آزمایش می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا تشخیص دهد که آیا:

  • مایع در گوش میانی شما وجود دارد؟
  • اوتیت مدیا (عفونت گوش میانی) دارید؟
  • سوراخ (پارگی) در غشای تمپان دارید؟
  • مشکلی در مورد لوله استاش که قسمت فوقانی گلو و بینی را با گوش میانی پیوند می‌دهد، دارید؟

پزشک کودک شما ممکن است هر چند هفته به مدت چند ماه تمپانومتری را انجام دهد تا در طول زمان چه مقدار مایع در گوش میانی فرزند شما وجود دارد.

نتایج آزمون تمپانومتری به چه صورت است؟

معمولا نتایج آزمون تمپانومتری به صورت طرح‌های گرافیکی که تمپانوگرام گفته می‌شود، است و پزشکان با تجزیه و تحلیل آنها می‌توانند درباره‌ی اختلالات شنوایی بیمار نظر بدهند و در صورت وجود مشکل یک روش درمانی ارائه دهند.

فواید آزمون تمپانومتری در تشخیص مشکلات شنوایی

آزمون تمپانومتری بسیار اهمیت دارد زیرا تشخیص به موقع مشکلات شنوایی به خصوص در کودکان می‌تواند در درمان به موقع بیماری‌ها و مشکلات گوش کمک کند.

نتیجه آزمایش تمپانومتری نشانگر چیست؟

نتیجه حاصل از تمپانوگرام به دو صورت ممکن است باشد: عادی و غیرعادی.

نتایج آزمون تمپانومتر عادی یا معمولی:

  • هیچ مایعی در گوش میانی وجود ندارد.
  • پرده گوش به طور طبیعی حرکت می‌کند.
  • فشار طبیعی در گوش میانی وجود دارد.
  • حرکت عادی استخوان‌ها (استخوان‌های کوچک گوش میانی که موجب شنیده شدن صدا در گوش می‌شوند) و پرده گوش وجود دارد.
  • فشار عادی در گوش میانی بین 50 تا -200 دکاپاسکال (daPa) برای کودکان و بزرگسالان متفاوت است. (یک daPa یک واحد فشار هوا است.)

نتایج آزمون تمپانومتر غیرعادی:

  • وجود مایع در گوش میانی
  • سوراخ شدن پرده گوش (غشای تمپانیک)
  • وجود جای زخم گوش که معمولاً ناشی از عفونت‌های مکرر گوش است
  • فشار گوش میانی بیش از حد طبیعی است
  • وجود موم گوش که پرده گوش را مسدود می‌کند

عدم تحرک یا سایر مشکلات مربوط به استخوان‌های گوش میانی

در صورتی که نتیجه آزمایش شما عادی باشد، بدین معنی است که هیچ مشکلی در گوش شما وجود ندارد ولی در صورت غیرعادی بودن نتایج تست تمپانومتری، آزمایش‌های دیگری برای اطمینان انجام می‌شوند تا از صحت آن اطمینان حاصل شود.

آزمایش تمپانومتری به چه میزان زمان نیاز دارد؟

آزمایش تمپانومتری حدود دو دقیقه یا کمتر برای هر دو گوش طول می‌کشد و معمولاً در مطب پزشک انجام می‌شود. افراد در هر سنی می‌توانند تست تمپانومتری داشته باشند، اگرچه برای کودکانی که سن کمی دارند، می‌تواند مشکل‌تر باشد، اما در کل مشکلی ایجاد نمی‌کند.

چه کارهایی در حین انجام آزمایش نباید انجام شود؟

شما نمی‌توانید در طول تست تمپانومتری حرکت کنید، صحبت کنید و یا آب دهن خود را قورت دهید. اگر این کارها را انجام دهید، ممکن است نتیجه نادرستی را به شما بدهد. اما اگر نتوانستید خود را کنترل کنید هم نیاز نیست نگران باشید اما بهترین نتیجه زمانی حاصل می‌شود که فردی که مورد آزمایش قرار می‌گیرد، کمترین حرکت را داشته باشد.

سخن آخر

در صورتی که نیاز به انجام تست تمپانومتری داشته باشید، بهتر است به موقع اقدام کنید. این آزمایش به راحتی و در حد چند دقیقه انجام می‌شود و هیچ دردی ندارد. بنابراین اصلا نیازی نیست که نگران باشید.

همچنین بخوانید
ساکشن گوش یکی از راه های جرم گیری گوش است که روند انجام آن در اینجا گفته شده است. آیا ساکشن گوش دردناک است؟ مراقبت های بعد از انجام ساکشن گوش چیست
اصلا نگران نباشید این سمعک- این سمعک به معنای استفاده از دو گوش مانند کار یکه از ابتدا میکردیم است.باید بگوییم سمعک دوگوشی به جز هزینه خرید دو سمعک خیلی بهتر از تجویز یک سمعک است.
فن آوری Tinnitus SoundSupport: این تکنولوژی با امکان ارائه ی انواع اصوات پهن باند، باریک باند و اصوات پوشاننده با تم صدای اقیانوس امروزه در رده ی برترین تکنولوژی های سرکوب وزوز در دنیا قرار دارد.
مایکان زیمنس در فیلتر کردن نویزهای ناخواسته و ارائه ی صدایی طبیعی و با کیفیت سرآمد است. این فن آوری گفتار و سر و صدای زمینه را پردازش و از هم جدا می کند و وضوح گفتار را به حداکثر می رساند.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha