افت شنوایی؛ آلزایمر و اختلال حافظه

بر اساس چندین مطالعه بزرگ، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل در افراد مسن مبتلا به کم‌ شنوایی به ویژه مردها در مقایسه با افرادی با شنوایی طبیعی بیشتر است و با بدتر شدن شنوایی فرد، این خطر افزایش می‌یابد.

از دست دادن شنوایی و زوال عقل بر اساس اعداد و ارقام

  • افراد مبتلا به کم ‌شنوایی خفیف (۲۵ دسی ‌بل) تقریبا دو برابر احتمال زوال عقل دارند.
  • افراد مبتلا به کم ‌شنوایی متوسط، سه برابر احتمال ابتلا به زوال عقل دارند.
  • افراد مبتلا به اختلال شدید شنوایی، پنج برابر احتمال ابتلا به زوال عقل دارند.
  • برای هر ۱۰ دسی ‌بل افزایش در افت شنوایی، خطر زوال عقل ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. 
  • برای افراد بالای ۶۰ سال، ۳۶ درصد احتمال ابتلا به اختلال در حافظه و زوال عقل همراه با افت شنوایی وجود دارد.

آلزایمر و افت شنوایی

رابطه افت شنوایی با آلزایمر چیست؟

مطالعات حاکی از آن است که کاهش شنوایی باعث ایجاد تغییرات مغزی می‌شود که خطر زوال عقل و اختلال در حافظه را افزایش می‌دهد.

تحلیل رفتن بافت مغز: هنگامی که بخش «شنوایی» مغز غیرفعال می‌شود و سیگنال‌های مناسب را دریافت نمی‌کند، کمتر تحریک می‌شود و این کاهش تحریک منجر به ریزش بافت و تغییر در ساختار مغز خواهد شد. این اولین رابطه بین افت شنوایی و بیماری آلزایمر است.

تحمیل بار اضافی به مغز: دومین مشکلی که افت شنوایی ایجاد می‌کند این است که مغز باید برای شنیدن صداها و درک مکالمه افراد بیشتر کار کند. در تمام روز ما در حال تعامل با افراد دیگر هستیم، اگر شنوایی ما افت کرده باشد، مغز باید بیشتر و بیشتر کار کند و دیگر نیروی لازم برای سایر کارکردهای مهم مانند به خاطر سپردن، فکر کردن و فعالیت را نخواهد داشت. این می‌تواند زمینه‌ساز آلزایمر، زوال عقل و سایر اختلالات شناختی باشد.

از دست دادن شنوایی و انزوای اجتماعی: سومین پیوند بین افت شنوایی و آلزایمر، ناشی از انزوای اجتماعی است. مطالعه‌ای که روی ۲۳۰۰ بزرگ‌سال مبتلا به کم‌ شنوایی درمان نشده انجام شد، نشان می‌دهد که آن‌ها تنهایی، نگرانی، افسردگی، اضطراب و پارانویا را تجربه می‌کنند و احتمال کمتری دارد که به عضویت گروهی در بیایند و یا فعالیت اجتماعی داشته‌ باشند، که این کنار کشیدن از زندگی اجتماعی، خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد.

به طور خلاصه می‌توان گفت هرچه مغز خود را از طریق تعامل با افراد، مکان‌ها و چیزهای محرک دیگر تحریک کنیم، و فشار کمتری برای شنیدن به مغز وارد کنیم، احتمال تحلیل رفتن مغز کمتر شده و خطر ابتلا به آلزایمر و اختلال حافظه کاهش می‌یابد.

اختلال حافظه در اثر کم شنوایی

سمعک‌ها می‌توانند از زوال عقل جلوگیری کنند

مطالعات بی‌شماری اثبات کرده‌اند که استفاده از سمعک نه تنها شنوایی فرد را بهبود می‌بخشد، بلکه به آنها در حفظ استقلال، توانایی‌های ذهنی، سلامت عاطفی و جسمی و زندگی و کار کمک می‌کند. یک زندگی کامل و شاد، مغز شما را فعال نگه می‌دارد. بسیاری از کسانی که دچار کم‌ شنوایی خفیف هستند، از آن آگاهی ندارند. بهتر است به صورت مرتب شنوایی خود را بسنجید. شناسایی زودرس و درمان افت شنوایی خطرات بعدی را به حداقل می‌رساند. اگر افرادی را می‌شناسید که علائم اختلال حافظه را نشان می‌دهند، بهتر است ابتدا آنها را برای سنجش شنوایی راهنمایی کنید. گاهی اوقات علائم افت شنوایی با علائم آلزایم اشتباه گرفته می‌شوند.  برای کسانی که آلزایمر دارند، افت شنوایی می‌تواند علائم آن را تشدید کند. اختلال شنوایی، گوش دادن، پاسخ دادن و عکس‌العمل به نشانه‌های کلامی را دشوار  کرده و احساس سردرگمی، انزوا و اختلالات حافظه را افزایش می‌دهد. برای درک همه گزینه‌ها و احتمالات باید به کارشناسان مراقبت شنوایی مراجعه کرده و با آنها همکاری کنید. گاهی وسیله‌ای به کوچکی یک سمعک، می‌توانند تمام زندگی شما را متحول کرده و بسیاری از گرفتاری‌ها را پیش از آنکه زندگی را فلج کنند، از بین ببرد.

همچنین بخوانید
بررسی کامل بیماری وزوز گوش ضربانی را در نیک آوا بخوانید. از دلایل، علائم، عوارض و تشخیص آن گرفته تا نحوه درمان وزوز ضربانی گوش در مطلب توضیح داده شده است.
اتواسکلروز یا اتواسپونژیوزیس بیماری است که در اثر ترمیم غیرطبیعی استخوان گوش میانی اتفاق می‌افتد که زنان میانسال بیشتر در معرض این بیماری هستند.
خارش گوش علل متفاوتی دارد مانند خشکی گوش، عفونت گوش خارجی، درماتیت کانال گوش، ... که در صورت وجود این علائم بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.
تومور گوش یک عارضه غیر سرطانی است که در صورت رشد بیش از حد می‌تواند با فشار به عصب‌های گوش موجب کم شنوایی و یا از دست رفتن شنوایی شود.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha