تعمیر سمعک

شرایط تعمیر سمعک 

سمعک ها با وجود اندازه ی کوچکشان دارای قطعات پیچیده بسیار و محاسبات پیشرفته زیاد در لحظه هستند. به دلیل اینکه سمعکها وسایل الكترونیكی هستند، ممكن است پس از مدتی نیاز به سرویس مجدد و تعمیر داشته باشند. نحوه استفاده از سمعك و نحوه نگهداری از سمعك با طول عمر سمعك رابطه مستقیم دارد. معمولا سمعك‌هایی كه اصولی استفاده شوند و به صورت مناسب نگهداری و مراقبت شوند، نیاز به تعمیر نخواهند داشت. در كلینیك سمعك نیک آوا برای سمعك‌های دارای گارانتی خدمات پس از فروش ارائه می گردد. در طول مدت گارانتی، سمعك به طور رایگان تنظیم و تعمیر می‌شود و در طول مدت خدمات پس از فروش این اطمینان به مراجعه‌كنندگان داده می‌شود كه قطعات سمعك تعمیر شود. همچنین، کلینیک نیک‌آوا مجهز به لابراتوار تعمیرات انواع سمعک از کمپانی های مختلف می باشد.

تعمیر انواع سمعک

برای افزایش طول عمر سمعک باید به نكات زیر توجه کنید : 

سمعک خود را تمیز نگه دارید

سمعک ها به دلیل سایز کوچکشان، به راحتی توسط کمترین جرم گوش و یا گرد و غبار و آلودگی مسدود شده و از کار می افتند و یا کارایی کافی را برای گوش هایتان نخواهد داشت. بنابراین لازم است که در پایان هر روز و یا پس از هر بار استفاده، سمعک ها را با پارچه یا دستمالی مخصوص تمیز کرده و حتما داخل جعبه خودشان نگهداری کنید. هم چنین وجود جرم گوش و گرد و غبار و نفوذ آنها به سمعک می تواند موجب بازخورد صدا یا همان سوت سمعک و ایجاد حس بدی برای کاربر شود .

گوش هایتان را تمیز نگه دارید

تولید واکس گوش یک فرآیند طبیعی و لازم برای حفاظت از گوش هایتان است. اما همانطور که گفته شد گاهی ممکن است دردسرساز شود . چه باید کرد ؟

  • گوش های خود را خشک کنید. بعد از حمام و یا استخر گوش هایتان را با سشوار و یا دستمال تمیز کاغذی (فقط قسمت های خارجی مجرای گوش) خشک کنید.
  • از فرو کردن گوش پاک کن و یا هر وسیله ی دیگری به داخل گوش هایتان جدا خودداری کنید .
  • اگر دستگاه شما زود به زود از کار میافتد و جرم میگیرد و یا اگر کیپی زیادی در گوش تان دارید ، به متخصص شنوایی مراجعه کنید تا گوش هایتان را از جهت تجمع جرم بررسی کرده و در صورت نیاز اقدامات لازم برای خارج سازی جرم گوش را انجام دهد .

سمعک خود را خشک کنید

قرار گرفتن طولانی مدت سمعک در رطوبت و یا قرارگیری در رطوبت زیاد می تواند باعث آسیب رسانی به سمعک تان شود .

  • هنگام دوش گرفتن ، استخر ، ورزش هایی که ممکن است موجب تعریق زیاد شود و هرگونه فعالیتی که ممکن است به ورود رطوبت به سمعک شود، سمعک ها را از گوش هایتان خارج کنید.
  • زمانی که از سمعک استفاده نمی کنید، درب باتری را باز گذاشته و ترجیحا باتری سمعک را خارج کنید.
  • هنگام استفاده از مواد بهداشتی، آرایشی و مراقبت کننده های مو و پوست مراقب سمعکتان باشید.
  • می توان برای افزایش طول عمر سمعک ها، از پک های رطوبت گیر و محافظت کننده سمعک استفاده کرد.

مشکلات رایج در سمعک‌ها و رفع آن ها

در موارد زیر مشکلاتی که به صورت معمول و رایج در سمعک ها ممکن است اتفاق بیافتد، لیست شده است:

  • باتری: مشکلات در باتری سمعک بسیار رایج است. ممکن است که فرد کم شنوا تعویض باتری را کاملا فراموش کند یا صدای اخطار اتمام باتری را نشنود. اگر سمعک کار نکند اولین اقدام تعویض باتری است.
  • لوله قالب: در سمعک های پشت گوشی، تیوب یا شلنگ قالب باید مرتبا تعویض شود. به علاوه، مسیر لوله نیز باید کاملا باز و تمیز باشد. در مواردی نیز سوراخ شدن لوله قالب منجر به نشنیدن و سوت سمعک می شود. شما می توانید با داشتن لوله قالب آن را تعویض کنید.
  • فیلتر سمعک داخل گوشی: در سمعک های داخل گوشی قسمت خروجی صدای سمعک با فیلتر یا وکس گارد محافظت میشود. گرفتن فیلتر با جرم گوش کاملا رایج است. در این موارد شما به راحتی می توانید فیلتر سمعک را تعویض کنید. 
  • تنظیم سمعک: در طول زمان، ممکن است که به صورت خودبخود سمعک از تنظیم خارج شود. میدان های مغناطیسی روی این مورد تاثیرگذار هستند. در اینگونه موارد بایستی به ادیولوژیست خود مراجعه کنید تا مجددا سمعک تنظیم شود.
  • صدای سمعک: گاهی اوقات صدای سمعک کم می شود که علت آن هیچ کدام از موارد بالا نیست. در این مورد، مشکل سمعک سخت افزاری است. با مراجعه به ادیولوژیست خود و ارسال آن به لابراتوار مشکل سمعک رفع خواهد شد.

قبل از مراجعه به متخصص شنوایی برای تعمیر سمعک، موارد زیر را در سمعک چک کنید

  • بررسی کنید که باتری را به درستی در سمعک تان قرار داده اید.
  • از خالی نبودن باتری سمعک اطمینان پیدا کنید.
  • ولوم کنترل صدای سمعک را چک کنید که کم نشده باشد و یا خودبه خود کم و زیاد نمی شود.
  • اگر سمعک تان پشت گوشی است از سالم بودن لوله و شلنگ سمعک اطمینان حاصل کنید.
  • اگر احتمال وجود جرم در قالب و یا سری سمعک را دارید، با فرچه ی مخصوص سمعک آن را تمیز کنید.

چه زمانی برای تعمیر سمعک به متخصص مراجعه کنیم ؟

اگر علاوه بر تلاش های شما باز هم مشکل سمعک تان حل نشد، اگر سمعک سوت آزار دهنده دارد، اگر از کار افتاده و .... به متخصص مراجعه کنید .
گاهی به علت ضربه به سمعک و یا عوامل دیگر ممکن است برای بدنه سمعک و یا قالب مشکل فیزیکی پیش بیاید که باید برای تعمیر و اصلاح آن به ادیولوژیست مراجعه کرد .
گاهی باوجود قالب گیری و ساخت کاملا درست، به دلایل مختلفی به مرور زمان دیگر شرایط فعلی سمعک برایتان مناسب نباشد و موجب آزار شما گردد که در این شرایط حتما به ادیولوژیست خود مراجعه کرده تا مشکل را حل کند.

برای رفع خرابی سمعک و تعمیرات انواع سمعک به کلینیک نیک آوا مراجعه کنید.

همچنین بخوانید
متخصص شنوایی پس از ارزیابی جامع و دقیق شنوایی و معاینه گوش بر اساس نوع و میزان کم شنوایی، سن، موقعیت اجتماعی، سبک زندگی، ترجیحات و تجارب قبلی و البته بودجه ی شما، از بین سمعک های متنوع و متعدد سمعک مناسبی را برای شما انتخاب می کند.
تمامی سمعک های تجویز شده از دو سال گارانتی بی قید و شرط بین المللی، پنج سال تنظیم و کنترل شنوایی رایگان و ده سال خدمات پس از فروش برخوردار هستند.
تنظیم سمعک از اهمیت بالایی برخوردار است و چنانچه سمعک به درستی توسط ادیولوژیست برای فرد کم شنوا تنظیم نشود، نه تنها هیچ کمکی به وی نمی کند بلکه به شنوایی نیز آسیب می رساند. در این جلسه ادیولوژیست با اتصال سمعک به کامپیوتر، سمعک را بر اساس کم شنوایی شما تنظیم می کند. در پایان این جلسه نحوه نگهداری و استفاده و تعویض باتری سمعک توضیح داده می شود.
برای تمامی بیمه ها تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شده است و مدارک مورد نیاز بیمه‌ها در اختیار مراجعه کنندگان قرار داده می شود.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
علی عالیشاهی
ارسال شده در : پنجشنبه 08 دی 1401

سلام... سمعک یونیترون داخل گوشی گرفتم خراب شد گفتن آمپلی فایر خراب شده قطعه دانمارکی بخاطر تحریم موجود نیست... شما تعمیر میکنید

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 02 فروردین 1402

سلام. متاسفانه آمپلی فایر قابل تعمیر شدن نیست.