علت سوت زدن سمعک و روش های رفع آن

آنهایی که از سمعک استفاده می‌کنند گاهی صدای سوت می‌شوند که علت آن را نمی‌دانند. در این مطلب بیشتر از علت سوت زدن سمعک و روش حذف آن خواهیم گفت.

علت سوت زدن سمعک یا فیدبک سمعک چیست؟

سوت زدن سمعک می‌تواند به اندازه صدای کشیده ‌شدن صندلی روی زمین آزاردهنده باشد به همین لازم است بدانیم که علت سوت زدن سمعک یا فیدبک سمعک چه چیزهایی می‌تواند باشد. یکی از اولین دلایلی که می‌توان به آن اشاره کرد استفاده از سمعک در طول شبانه‌روز و میزان صدا است. همچنین ممکن است سایز سمعک برای گوش نامناسب باشد که به دلیل چاقی، لاغری در بزرگسالان و رشد در کودکان اتفاق می‌افتد. یکی دیگر از دلایل سوت زدن سمعک یا فیدبک سمعک، مسدود شدن آن توسط جرم و موم‌های گوش است. داشتن مسیر نامناسب عبور صدای سمعک در گوش ، باتری استفاده شده و شکل گوش هر فرد از دیگر دلایل سوت زدن سمعک است.

آیا تنظیمات سمعک می‌تواند دلیل سوت زدن سمعک باشد؟

بله، تنظیمات نادرست سمعک می‌تواند موجب سوت زدن سمعک شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای تنظیم سمعک از متخصص گوش خود کمک بگیرید که دارای تجهیزات مناسب و دانش کافی است. 

آیا سمعکی که سوت می‌زند خراب است؟

سوت زدن سمعک می‌تواند نشانه‌ وجود مشکل در سمعک باشد، اما به این معنی نیست که سمعک خراب است، زیرا یکی از نشانه‌های سالم بودن سمعک، سوت زدن آن است. به این صورت که سمعک را در دست می‌گیریم و دستمان را می‌بندیم، اگر صدای سوت زدن سمعک را شنیدیم، متوجه می‌شویم که سمعک روشن است و کار می‌کند. پس سوت زدن سمعک نشانه این است که سمعک سالم است و دارد کار می‌کند.

بروز فیدبک در سمعک چگونه اتفاق می‌افتد؟

زمانی که صدای تقویت شده‌ای که قرار بود وارد گوش و سیستم شنوایی شما شود، به هر دلیلی برگردد و وارد میکروفون سمعک شود، به محض وارد شدن این صدا به میکروفون سمعک، مانند تمامی اصوات محیطی این صدا تقویت می‌شود و موجب سوت زدن سمعک خواهد ‌شد.

روش و راه حل حذف سوت زدن سمعک

در ابتدا باید علت سوت زدن سمعک خود را پیدا کنید و مطمئن شوید که سمعک به درستی در گوش شما قرار دارد زیرا در برخی از موارد ممکن است فردی ، سمعکی که برای استفاده کردن در گوش راست است در گوش چپ خود قرار می‌دهد و موجب سوت زدن سمعک می‌شود. همچنین گاهی راهکارهای ساده‌ای مثل خارج کردن جرم گوش و یا تعویض تیوب ترک‌خورده سمعک نیز می‌تواند موثر باشد. امروزه بیشتر سمعک‌ها از تکنولوژی لغو فیدبک (feedback canceling) یا مدیر فیدبک (feedback manager) استفاده می‌کنند که می‌توان از نرم‌افزار برای رفع سوت زدن سمعک استفاده کرد. اما اگر دلیل سوت زدن سمعک از چیز دیگری باشد باید با متخصص گوش خود مشورت کنید.

عواملی که می‌توانند سبب سوت زدن سمعک شوند

عوامل مختلفی می‌تواند منجر به سوت زدن سمعک شود از جمله استفاده از کلاه، شال، روسری و مقنعه روی سر و یا در آغوش گرفتن کسی که از سمعک استفاده می‌کند. تمامی این حالت‌ها منجر به جابجا شدن سمعک در گوش می‌شوند. کهنه شدن قالب سمعک و جابجایی میکروفون آن از دیگر عوامل موثر بر سوت زدن سمعک است.

انواع فیدبک سمعک یا سوت زدن سمعک

درحالت کلی سه نوع فیدبک سمعک یا سوت زدن سمعک وجود دارد از جمله :

  • فیدبک اکوستیکی: این حالت وقتی اتفاق می‌افتد که صدای تقویت شده توسط بلندگوی سمعک در میکروفون سمعک جمع شود. این اغلب هنگامی اتفاق می‌افتد که سمعک در جای خود به درستی قرار نگرفته باشد یا جرم زیادی در گوش وجود دارد.
  • فیدبک مکانیکی: بلندگوی سمعک در تماس با محفظه سمعک لرزش‌هایی ایجاد می‌کند که فیدبک مکانیکی گفته می‌شود.
  • فیدبک الکتریکی: در هنگام بروز مشکل در مدارهای الکتریکی در دستگاه شنوایی رخ می‌دهد.

علت فیدبک یا سوت زدن سمعک های داخل گوشی

دلایل مختلفی برای سوت زدن سمعک داخل گوشی وجود دارد که در زیر به چند مورد اشاره کرده‌ایم:

  1. قرار دادن سمعک داخل گوشی از جهت غلط یا نامناسب
  2. افتادن هواکش سمعک
  3. وجود ترک یا شکستگی در سمعک
  4. پاره شدن لوله دریافت‌کننده

علت فیدبک یا سوت زدن سمعک‌های پشت گوشی

دلایل مختلفی برای سوت زدن سمعک پشت گوشی وجود دارد که در زیر به چند مورد اشاره کرده‌ایم:

  1. داشتن قالب نامناسب
  2. وجود پارگی در لوله سمعک پشت گوشی
  3. بد قراردادن سمعک در گوش
همچنین بخوانید
ساکشن گوش یکی از راه های جرم گیری گوش است که روند انجام آن در اینجا گفته شده است. آیا ساکشن گوش دردناک است؟ مراقبت های بعد از انجام ساکشن گوش چیست
اصلا نگران نباشید این سمعک- این سمعک به معنای استفاده از دو گوش مانند کار یکه از ابتدا میکردیم است.باید بگوییم سمعک دوگوشی به جز هزینه خرید دو سمعک خیلی بهتر از تجویز یک سمعک است.
فن آوری Tinnitus SoundSupport: این تکنولوژی با امکان ارائه ی انواع اصوات پهن باند، باریک باند و اصوات پوشاننده با تم صدای اقیانوس امروزه در رده ی برترین تکنولوژی های سرکوب وزوز در دنیا قرار دارد.
مایکان زیمنس در فیلتر کردن نویزهای ناخواسته و ارائه ی صدایی طبیعی و با کیفیت سرآمد است. این فن آوری گفتار و سر و صدای زمینه را پردازش و از هم جدا می کند و وضوح گفتار را به حداکثر می رساند.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha