رابطه سرگیجه و شنوایی

آیا افت شنوایی می‌تواند باعث سرگیجه شود؟

رابطه بین تعادل و شنوایی از نظر آناتومیک اثبات شده است. گوش انسان اندامی منحصر به فرد است که مسئولیت مدیریت دو حس انسان را بر عهده دارد: تعادل و شنوایی. بخشی از گوش داخلی که مسئول شنوایی است، با عنوان بخش حلزونی شناخته می‌شود. بخش حلزونی، همان ساختاری است که تعادل بدن را نیز حفظ می‌کند. در نتیجه برخی از اختلالات گوش داخلی می‌توانند علاوه بر شنوایی، بر تعادل نیز تأثیرگذار باشند. بنابراین اغلب برای افرادی که از سرگیجه شکایت دارند، ارزیابی شنوایی انجام می‌شود، حتی اگر هیچ مشکلی با شنوایی خود نداشته باشند.

چگونه گوش شما بر گیجی تأثیر می‌گذارد؟

گیجی یا سبکی سر یکی از بیماری‌های شایعی است که ناشی از اختلالات مایع موجود در گوش داخلی است. همچنین ممکن است در اثر تغییرات فیزیولوژيکی یا فشار بر عصب تعادل (که آن هم در نزدیکی گوش قرار دارد) ایجاد شود. هر نوع عدم تعادلی از این نوع منجر به گیجی یا شرایطی مانند وزوز گوش (زنگ زدن گوش)‌ یا کاهش شنوایی می‌شود. اما آیا این گیجی است که باعث کاهش شنوایی می‌شود و یا کاهش شنوایی است که گیجی به دنبال دارد؟

سرگیجه چیست؟

گیجی می‌تواند علل مختلفی از جمله عدم هماهنگی بین مغز و سه بخش سیستم تعادل، میگرن شدید، عفونت مغزی، تومور و ... داشته باشد. گیجی یا سبک‌سری ناشی از بیماری گوش داخلی به سرگیجه یا سرگیجه سوبژکتیو (Vertigo) مشهور است که به صورت چرخیدن محیط به دور سر درک می‌شود.  این نوع سرگیجه اغلب مانند حسی از چرخش یا گردباد است.  هرگونه سرگیجه ناشی از آسیب به بخش حلزونی گوش می‌تواند متناوب یا ثابت باشد. با تغییر ناگهانی موقعیت یا حرکت سر این وضعیت تشدید خواهد شد. با وجودی که سرگیجه سوبژکتیو نیز مانند دیگر انواع گیجی‌ها حالت تهوع به دنبال دارد اما بر خلاف آنها چون ناشی از گوش داخلی است، بیمار هوشیاری خود را از دست نمی‌دهد. علائم و الگوی این سرگیجه به کارکردهایی بستگی دارد که در گوش داخلی مورد آسیب قرار گرفته‌اند.

کاهش شنوایی و سرگیجه

کاهش شنوایی و سرگیجه

عوامل متعددی می‌توانند بر گوش داخلی تأثیر بگذارد و باعث سرگیجه و کاهش شنوایی شود، از جمله عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی گوش داخلی، تروما یا ضربه به سر که باعث خونریزی گوش داخلی و یا تکان خوردن مایع درون گوش می‌شود و غیره. به جز عفونت که باید سریعا توسط پزشک مورد معالجه قرار گیرد و در صورت تعلل ممکن است تا جراحی گوش پیش رود، دیگر آسیب‌ها به مرور زمان کاهش می‌یابند و اغلب در طی یک ماه برطرف می‌شوند اما در برخی موارد ممکن است تا مدت‌ها بیمار درگیر سرگیجه‌های خفیف باشد. برخی آسیب‌ها نیز بلافاصله خود را نشان نمی‌دهند، بلکه تا ماه‌ها یا سال‌ها به صورت نهفته هستند و ناگهان به صورت سرگیجه و ناشنوایی خود را نشان می‌دهند.

درمان سرگیجه ناشی از حرکت مایع حلزونی گوش

نوشیدن جوشانده برخی گیاهان دارویی مانند زنجبیل، جینگکو، اسطوخودوس و عسل و ماساژ ناحیه شقیقه‌ها با روغن بابونه و نعنا می‌توانند بر کم شدن سرگیجه و گاهی بهبود آن موثر باشند. اما توصیه اکید ما این است که  اگر با کاهش شنوایی و سرگیجه ناگهانی روبه‌رو شدید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و اگر مورد خاصی نبود که نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد، با استفاده از این درمان‌های گیاهی سرگیجه و حالت تهوع ناشی از آن را کاهش دهید.

همچنین بخوانید
بررسی کامل بیماری وزوز گوش ضربانی را در نیک آوا بخوانید. از دلایل، علائم، عوارض و تشخیص آن گرفته تا نحوه درمان وزوز ضربانی گوش در مطلب توضیح داده شده است.
اتواسکلروز یا اتواسپونژیوزیس بیماری است که در اثر ترمیم غیرطبیعی استخوان گوش میانی اتفاق می‌افتد که زنان میانسال بیشتر در معرض این بیماری هستند.
خارش گوش علل متفاوتی دارد مانند خشکی گوش، عفونت گوش خارجی، درماتیت کانال گوش، ... که در صورت وجود این علائم بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.
تومور گوش یک عارضه غیر سرطانی است که در صورت رشد بیش از حد می‌تواند با فشار به عصب‌های گوش موجب کم شنوایی و یا از دست رفتن شنوایی شود.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
مجید غیبی
ارسال شده در : چهارشنبه 21 تیر 1402

سلام. فرزندم با مشکل ناشنوایی یا افت شدید و عمیق حسی و عصبی متولد شد. از همان ابتدا هر چند هفته دچار سرگیجه و حالت تهوع میشد و ۷ الی ۸ساعت همین جور بود و خوابیده و تهوع و عدم تعادل و گیجی داشت. کاشت حلزون انجام دادیم واسش تو ۳سالگی ولی الان که ۷سالش هست هنوز این مشکل رو دارد ولی هر چند ماه یک بار میشه ولی ما خیلی ناراحت میشیم. پیش دکتر هم بردیم یکی قرص معده داد گفت رفلکس داره یکی قرص تهوع داد ولی کلا درمان قطعی نشده و هنوز هم هر چند ماه درمیون اینجور میشه. توروخدا راهنمایی کنید چیکار کنیم آخه جونمون واسش میره خیلی ناراحت میشیم

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 22 تیر 1402

سلام. ممکن است علت سرگیجه، حالت تهوع، عدم تعادل و گیجی مکرر در کودکان متنوع باشد و نیاز به ارزیابی توسط یک پزشک دارد. اما برخی از علل ممکن عبارتند از: 1. سرگیجه وستیبولا : این یک نوع سرگیجه است که به دلیل عدم تعادل در اطراف گوش داخلی به وجود می آید. ممکن است به همراه حالت تهوع، عدم تعادل و گیجی باشد. 2. مشکلات بینایی: برخی مشکلات بینایی مانند بینایی ضعیف، استرابیسم (چشم های خمیده) یا اختلال در عملکرد عضلات چشم می تواند علت سرگیجه و حالت تهوع در کودکان باشد. 3. مشکلات گوارشی: برخی از مشکلات گوارشی مانند اختلالات غذاخوردگی، حساسیت به غذاها، ناراحتی معده یا کبد می تواند علت حالت تهوع و گیجی در کودکان باشد. 4. مشکلات قلبی: برخی از مشکلات قلبی مانند ضعف قلبی، نارسایی قلبی یا اختلالات ضربان قلب می توانند علت سرگیجه و عدم تعادل در کودکان باشند. 5. اضطراب: استرس و اضطراب می تواند به صورت فیزیکی نیز تاثیر گذار باشد و علت سرگیجه و حالت تهوع در کودکان باشد. مهم است که با مشاوره یک پزشک متخصص، علت این مشکلات را تشخیص داده و درمان مناسب را شروع کنید. با آرزوی سلامتی

سجاد اسماعیلی
ارسال شده در : دوشنبه 28 فروردین 1402

با سلام من از هندزفری خیلی زیاد و مداوم استفاده می کنم همین باعث شده تا سرگیجه داشته باشم گاهی هم فکر می کنم کم شنوایی دارم چونکه بعضی وقت ها صدا ها را کم می شنوم ایا من عفونت گوش دارم یا کم شنوایی دارم؟

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 29 فروردین 1402

با سلام، استفاده مداوم و بیش از حد از هندزفری می‌تواند باعث آسیب به گوش شود و علائمی مانند سرگیجه و کم شنوایی را ایجاد کند. اگر این علائم به صورت مداوم و دائمی وجود دارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت دقیق آن بررسی شود. در غیر اینصورت، توصیه می‌شود استفاده از هندزفری را کاهش دهید و در صورت نیاز از آن با حداقل صدا استفاده کنید.

زهراطلائی
ارسال شده در : شنبه 12 آذر 1401

سلام من خانم 46 ساله هستم چندین ساله دچاراین نوع سرگیجی و سبکی سر هستم گفتن فشارگوشت بالاست و درمانی نداره داروهم میخورم بهترمیشم اما خوب نمیشم باید چکارکنم کمکم کنید خسته شدم

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 17 فروردین 1402

با سلام. علت سرگیجه و سبکی سر و فشار بالای گوش ممکن است به دلیل بیماری‌های گوش و حلق و بینی، مشکلات در سیستم عصبی، فشار خون بالا، اضطراب و استرس، کمبود خواب، افزایش استفاده از الکل و مواد مخدر و ... باشد. برای درمان باید به علت دقت شود. درمان شامل مصرف داروها، تغییر در شیوه زندگی، تمرینات تنفسی و ماساژ گردن و سر است. همچنین در صورت بروز علائم شدید، مانند افتادگی صورت، اختلال در گفتار و... به پزشک مراجعه کنید.

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 17 فروردین 1402

با سلام. علت سرگیجه و سبکی سر و فشار بالای گوش ممکن است به دلیل بیماری‌های گوش و حلق و بینی، مشکلات در سیستم عصبی، فشار خون بالا، اضطراب و استرس، کمبود خواب، افزایش استفاده از الکل و مواد مخدر و ... باشد. برای درمان باید به علت دقت شود. درمان شامل مصرف داروها، تغییر در شیوه زندگی، تمرینات تنفسی و ماساژ گردن و سر است. همچنین در صورت بروز علائم شدید، مانند افتادگی صورت، اختلال در گفتار و... به پزشک مراجعه کنید.

شاهین کیانی
ارسال شده در : پنجشنبه 30 مرداد 1399

با سلام ،من ۲۷ سالم هست چند مدت هست که کمی سرگیجه دارم مخصوصا وقتی برای بستن بند کفش خم میشوم وقتی می ایستم سرم گیج میرود،تازگی ها مقداری هم احساس میکنم شنوایی ام کم شده، گاهی اوقات کمی احساس فراموشی موقت هم دارم ،در دستها و ران پا و انگشتان پای راستم کمی احساس خدری و بی حسی میکنم ،البته قبلا کمر درد و پا درد زیادی داشتم چون در یک سالن آرایشگاه کار میکنم وقتی دور صندلی ها رد میشوم کمی تعادل خودم را از دست میدهم و به صندلی ها میخورم ،ممنون میشم من را راهنمایی کنید

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 04 مهر 1399

سلام. به پزشک متخصص گوش مراجعه کنید تا سرگیجه و شنوایی شما بررسی شود.

پگاه حسینی
ارسال شده در : یکشنبه 19 مرداد 1399

سلام وقتتون بخیر من ۳ روز هست که احساس پری داخل گوشم دارم انگار که آب رفته باشه داخلش و سرگیجه و سیاهی رفتن چشمام وقتی که سرم رو تکون میدم گویا مشکل از گوش میانی هست لطفا راه حلی اگه دارید کمکم کنید🙏🏼

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 04 مهر 1399

سلام. چون سرگیجه همراه با پری گوش دارید ممکنه مشکل از افزایش فشار مایع گوش باشه. توصیه میشه که به پزشک متخصص گوش مراجعه کنید.

سورنا
ارسال شده در : یکشنبه 14 اردیبهشت 1399

با سلام و خسته نباشید پدر بنده به علت اینکه جانباز جنگ تحمیلی هستن و بر اثر انفجار مین و صدمات ناشی از انفجار پرده گوش ایشون پاره شده و همیشه سر گیجه و سردرد و در نهایت استفراغ و....میشه ( به متخصص هم نشون دادیم گفتن چون سن بالاست( 53 سالشه) نمیشه عملش کرد و...) راهکاری هست برای جلوگیری از بروز همچین مشکلاتی؟

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 19 اردیبهشت 1399

با سلام. برای درمان باید علت سرگیجه و سردرد مشخص بشه. بهرحال پارگی پرده گوش منجر به سرگیجه نمیشه ولی در صورت رعایت نکردن منجر به عفونت گوش خواهد شد.

م.صبا
ارسال شده در : شنبه 06 اردیبهشت 1399

سلام خسته نباشین.من یه سیلی به گوش چپم خورده.همون لحظه احساس صدا در گوش داشتم.بعد از گذشت مدت طولانی الان سرگیجه دارم به همراه گرفتن همون گوشم .صدای دریا میشنوم.نوارگوش .ام آر آی . همه سالمه .میشه لطفا راهنماییم کنین خیلی سرگیجه هام بده

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 08 اردیبهشت 1399

سلام. گاهی اوقات ضربه های شدید به گوش و سر باعث بر هم خوردن عملکرد اندام‌های تعادل در گوش میشه، بهرحال توصیه میکنیم که مجدد به پزشک مراجعه بشه تا این احتمال بررسی بشه.

فاطمه حسن آبادی
ارسال شده در : یکشنبه 24 فروردین 1399

سلام من ۱سال پیش با دوچرخه در سرازیری زمین خوردم اوایل چیزی جز سردرد حس نمیکردم اما به مرور بعداز۱۰ سرگیجه هام شروع شد الان یک سال گذشته اما همچنان سرگیجه دارم ام آر آی دادم مغزم سالم بود دائم دارم قرص آرگوتامین سی استفاده میکنم چکارکنم؟!

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 26 فروردین 1399

سلام. قرص ارگوتامین سی بیشتر برای سردردهای عروقی تجویز میشه. بنظرم بهتره به پزشک متخصص گوش هم مراجعه کنید.