سمعک عینکی

امروزه انواع سمعک‌های عینکی پیشرفتۀ دیجیتال و هوشمند وارد بازار شده‌اند که مانند سمعک‌های عادی قابلیت تنظیم و دریافت هوشمندانۀ صداها را در فرکانس‌های بالا و پایین دارند و می‌توانند صوت را در محیط‌های مختلف خلوت یا شلوغ شناسایی کنند. همچنین قابلیت شناسایی گفتار در یک محیط شلوغ را دارا هستند. این سمعک‌ها برای افرادی که مشکلات شنیداری خیلی حادّ دارند نیز مناسب‌اند. امروزه انواع سمعک‌های عینکی بلوتوث‌دار وجود دارند که می‌توانند به سیستم‌های مختلف ( انواع تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ وکامپیوتر) متصل شوند. سمعک‌های عینکی در دو نوع هوایی و استخوانی عرضه شده‌اند ولی نوع استخوانی آن‌ها رایج‌تر است.

سمعک عینکی چیست؟

سمعک عینکی نوعی از سمعک است که برای نخستین بار در دهۀ 50 میلادی ساخته شده است. این نوع سمعک روی عینک طراحی شده است و به‌ویژه برای بیمارانی که هم مشکل بینایی و هم مشکل شنوایی دارند کاربردی است. همچنین با پنهان کردن سمعک روی دستۀ عینک ظاهر خوشایندی ایجاد می شود که طرفداران خاص خود را دارد. برای کودکان کم‌شنوا که گذاشتن سمعک‌های داخل‌گوشی و بیرون‌ گوشی دشوار است سمعک عینکی انتخاب مناسبی است.  در سمعک عینکی همۀ قطعات سمعک روی دستۀ عینک جاسازی شده است. میکروفن در انتهای سمعک و دریافت‌کنندۀ صدا یا به ‌اصطلاح رسیور روی بخش مسطح دستۀ عینک قرار داده شده است.سمعک عینکی چیست

معرفی انواع سمعک عینکی

سمعک عینکی هوایی

سمعک عینکی هوایی دقیقا مثل سمعک‌های متداول پشت‌گوشی عمل می‌کند. این سمعک‌ها از راه هوایی حلزون داخل گوش را تحریک می‌کنند. در این سمعک‌ها از کنار عینک و بالای دستۀ آن یک لولۀ باریک خارج می‌شود و صوت را به داخل گوش هدایت می‌کند.

سمعک عینکی استخوانی

سمعک عینکی استخوانی به طور ویژه برای بیمارانی که راه هوایی‌شان بسته شده‌است یا گوش آن‌ها به صورت مادرزادی گرفته است و راه ورود به داخل گوش وجود ندارد، مناسب است. همچنین برای کسانی که گوششان بیش از اندازه جرم می‌گیرد و نمی‌توانند از سمعک‌های داخل‌گوشی استفاده کنند و در عین حال دوست ندارند دیگران از وجود سمعک روی گوششان مطلع شوند، سمعک عینکی و نوع استخوانی آن انتخاب خوبی است. این نوع عینک برای افرادی که دچار پارگی پردۀ گوش شده‌اند هم تجویز می‌شود. در سمعک استخوانی انتقال امواج صوتی از راه چسبیدن دستۀ عینک به استخوان پشت گوش ( ماستوئید ) صورت می‌گیرد و دلیل نام‌گذاری آن به عنوان سمعک استخوانی همین است. صدا بعد از دریافت از طریق رسیور و پردازش شدن از راه استخوان به حلزون گوش می‌رسد. لالۀ گوش هم در تحلیل و انتقال صدا کاربرد دارد.

مزایای استفاده از سمعک عینکی

  • استفادۀ آسان و بدون دردسر
  • مناسب برای بیمارانی که کاهش دید دارند و استفادۀ همزمان عینک و سمعک
  • داشتن ظاهری مناسب برای کسانی که می‌خواهند کم‌شنوایی شان را پنهان کنند.
  • این سمعک با انواع فرم‌های مردانه و زنانه عرضه می‌شود و در شکل و رنگ تنوع دارد.
  • مناسب برای کودکان به دلیل جای‌گیری خوب
  • جلوگیری از عفونت‌های گوشی
  • جلوگیری از قارچ‌هایی که ممکن است به دلیل استفاده از سمعک‌های داخل گوشی ایجاد شود.
  • جایگزینی کم هزینه برای کسانی که گرفتگی گوش دارند اما توان کاشت سمعک ندارند.

قیمت سمعک عینکی چگونه است؟

در قیمت سمعک عینکی، هوایی یا استخوانی بودن آن و تکنولوژی‌ای که روی آن کار گذاشته شده است دخالت دارد. همچنین سمعک‌های عینکی با توجه به میزان کم‌شنوایی، سن افراد، طرح، اندازه‌ و اعتبار برندشان قیمت‌های متفاوتی دارند. عینک‌های استخوانی از عینک‌های هوایی گران‌ترند. هر چقدر سمعک های عینکی هوشمندتر باشند و قابلیت اتصال به دستگاه‌های مختلف را از طریق وایرلس داشته باشند، قیمت بیشتری دارند. این نوع سمعک‌ها، سمعک‌های بادوامی هستند و قابل استفاده برای مدت زمان طولانی‌اند. بنابراین خرید آن‌ها برای مشتری‌هایشان هرقدر هم که گران باشند بسیار به‌صرفه است و یک محصول باکیفیت را به مدت طولانی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که به شکل مؤثری شرایط زندگی‌شان را بهبود می‌بخشد و باعث نشاط ذهنی آن‌ها می‌شود.

سخن پایانی

افراد کم‌شنوا با مشکلات گوناگونی در زندگی‌شان مواجه می‌شوند. انتخاب یک سمعک متناسب با شرایط آن‌ها می‌تواند تا حدّ زیادی کیفیت زندگی‌شان را بهبود بدهد. سمعک عینکی از انواع سمعک‌هاست که سهولت در استفاده از آن و ظاهر خوشایندش به ویژه برای کسانی که مایل به آشکار شدن سمعک‌شان نیستند کاربردی است. این نوع از سمعک در دو نوع هوایی و استخوانی ساخته شده است که هر کدام کاربری خاص خود را دارند. استفاده از یک سمعک عینکی با تکنولوژی جدید مزایای قابل توجهی دارد که در مقابل هزینه‌ای که برای خرید آن می‌پردازید بسیار مقرون به صرفه است.

جهت آگاهی از قیمت انواع سمعک کلیک کنید