سمعک استخوانی

جالب است بدانید که انسان از راه استخوان پشتِ گوش نیز می‌تواند بشنود. صدایی که از این طریق شنیده می‌شود کیفیتش متفاوت است. تجربۀ شما در شنیدن صدایتان از طریق ضبط صوت می‌تواند این تفاوت را به شما نشان بدهد. صدا از راه استخوان پشت گوش مستقیم به حلزون گوش می‌رسد.

سمعک استخوانی چیست؟

سمعک استخوانی برخلاف نوع رایج سمعک‌ها، صداهایی را که از  این طریق دریافت می‌کند تبدیل به ارتعاشات مکانیکی می‌کند و با پردازش این صداها، فرد می‌تواند به‌خوبی بشنود. سمعک استخوانی در واقع نوعی وسیلۀ تقویت‌کنندۀ صداست که ارتعاشات را به جای سوراخ گوش از پشت گوش وارد  می‌کند.

کاربرد سمعک استخوانی برای چه افرادی است؟

کودکانی که از زمان تولد بخشی یا همۀ گوششان مسدود است یا در موارد بسیار نادری محل قرار گرفتن گوشش‌هایشان شبیه یک تکّۀ گوشتی زاید دیده می‌شود، کودکانی که گوش خارجی و میانی آن‌ها تشکیل نشده است، از مواردی هستند که سمعک استخوانی برایشان کاربرد دارد. این کودکان باید در دو ماهگی تست ABR بدهند و میزان کم‌شنواییشان مشخص شود. بعضی بیماران هم که به دلایل مختلف، انسداد در گوششان ایجاد شده است یا کری یک‌طرفه دارند، ممکن است دچار عفونت‌های شدیدی شده باشند که دیگر قابل درمان نیست. در این میان افرادی هم هستند که یک گوششان کاملا ناشنواست. در همۀ این موارد و نمونه‌های مشابه، سمعک استخوانی کاربردی است. در نوزادان کم شنوا، استفاده از انواع سمعک استخوانی به دلیل جای‌گیری محکم آن کارایی بهتری دارد. برخی افراد استفاده از سمعک‌های رایج را به دلیل ظاهر آشکارشان، دوست ندارند و از سمعک‌های داخل گوشی هم به خاطر ترشحات زیاد گوش و مشکلاتی که این سمعک‌ها در تقویت و پردازش صدا دارند، نمی‌توانند استفاده کنند، بنابراین واضح است که این افراد هم سمعک‌های استخوانی را ترجیح می‌دهند.

انواع سمعک‌های استخوانی

در این‌ بخش، انواع سمعک‌های استخوانی را معرفی می‌کنیم.

سمعک استخوانی تلی و هدبندی

این نوع سمعک برای کودکان و نوزادان مناسب‌تر است. در این موارد فنر کششی با استفاده از هدباند، انتقال دهندۀ استخوانی را به سر فشار می‌دهد.

سمعک استخوانی عینکی

کاربرد این نوع سمعک به همراه عینک بیشتر برای کودکان 9 سال به بالاست. در این مورد، انتقال دهندۀ استخوانی روی دستۀ عینک قرار می‌گیرد.

سمعک استخوانی کاشتنی

در جهان از سال1970 در کشور سوئد در درمان بیماری‌های شنوایی از سیستم BAHA که قابل کشت است، بهره می‌برند. سمعک استخوانی کاشتنی، به‌خصوص در موارد انسدادِ کامل گوش بسیار کاربردی است. این نوع سمعک برای کسانی که مشکلات جراحی را می‌پذیرند مناسب‌تر است، چون علاوه بر داشتن کیفیت شنیداری بیشتر، ظاهر بهتری هم دارد. 

کاشت سمعک استخوانی چگونه است؟

این سمعک باید با جراحی، از زیر پوست جاسازی شود. کاشت سمعک استخوانی به این شکل است که یک بخش تیتانیومی پشت گوش و روی استخوان تمپورال کاشته می‌شود و بعد از آن یک صفحۀ آهن‌ربایی رویش قرار می‌دهند و سپس پوست را بخیه می‌زنند. 3 تا 5 ماه بعد استخوان جمجمه آن را احاطه می‌کند. در مرحلۀ دیگرِ جراحی، یک رابط از روی پوست به آن بخش تیتانیومی وصل می‌شود. این قطعه بین پردازشگر و بخش تیتانیومی که صدا را به جمجمه می‌رساند ارتباط برقرار می‌کند. در بزرگسالان هر دوی این مراحل در یک بار عمل جراحی قابل انجام است. در کاشت استخوانی صدا از طریق میکروفن سمعک دریافت و به ارتعاش تبدیل می‌شود و بعد از آن، از راه استخوان به حلزون گوش می‌رسد و بیمار صدا را می‌شنود.

کاشت سمعک استخوانی چگونه است

قیمت سمعک استخوانی چقدر است؟

سمعک‌های استخوانی به نسبت سایر سمعک‌ها قیمت بالاتری دارند، ولی با توجّه به کارآیی‌، مدّت زمان طولانی‌ای که استفاده می‌شوند و راحتی‌ای که به مشتری عرضه می‌کنند مقرون به صرفه‌ترند. هزینۀ عمل کاشت سمعک استخوانی 10 میلیون تومان است. همچنین قیمت سمعک استخوانی تلی و هدبندی برای هر گوش بالای 4 میلیون تومان است.

بنابر آنچه گفته شد، ناهنجاری‌های ناشنوایی، کم‌شنوایی، مشکلات انسداد و گرفتگی گوش زندگی افرادی را که با این معضلات مواجه باشند، به شکل قابل ملاحظه‌ای تحت تأثیر قرار می‌دهد. به‌خصوص شنیدن برای کسب مهارت‌های کلامی در کودکان لازم است. برای چنین مشکلاتی به محض تشخیص داده شدن توسط متخصص باید به بهترین شکل چاره‌جویی کرد. سمعک‌های استخوانی به‌خصوص در مواقع انسدادهای کامل گوشی یا گرفتگی‌های شدید، یاری‌رسان است. این نوع سمعک‌ها به ویژه نوعی از آن‌ها که بر استخوان پشت گوش و زیر پوست این ناحیه کاشت می‌شود، کیفیت صدا را چند برابر می‌کنند. با پیشرفت علم و فناوری بهره بردن از انواع سمعک استخوانی از جمله کاشت سمعک استخوانی می‌تواند به زندگی افراد زیادی کمک کند.  

جهت آگاهی از قیمت انواع سمعک کلیک کنید