استئومای مجرای گوش چیست؛ علل، عوارض و درمان

آیا استئوما خطرناک و سرطانی است؟

استئوما تومور استخوانی خوش خیم و غیرخطرناک مجرای گوش است. در واقع، استئوما سرطان گوش نیست و به دیگر مناطق بدن گسترش پیدا نمی کند. معمولا اندازه استئوما کمتر از 2 سانتیمتر است و گاهی نیز تا آنجایی رشد می کند که مجرای گوش را کاملا می بندد. همچنین، استئوما سبب به وجود آمدن سرطان بدخیم استخوان نمی شود. استئومای مجرای گوش توده ی استخوانی است که نزدیک به پرده صماخ رشد می کند و به ویژه در کسانی مشاهده می شود که مقدار زیادی در آب سرد شنا می کنند. استئوما خطرناک نیست و نیازی به برداشته شدن ندارد مگر این که آنقدر رشد کند که مانعی در عملکرد هنجار گوش شود.

علت استئوما چیست؟

علت به وجود آمدن استئوما ناشناخته است. استئوما معمولا علائم خاصی ندارد و در تمیز کردن های معمول گوش توسط خود بیمار کشف می شود. اما معمولا ضربات به گوش و عفونت های گوش را با استئوما مرتبط می دانند. همچنین استئوما در سندرم گاردنر هم مشاهده می شود. در افرادی نیز که در آب سرد زیاد شنا می کنند و یا در معرض بادهای سرد هستند استئوما بیشتر مشاهده می شود. باد و آب سرد موجب تحریک رشد استخوان می شود. استئوما در مردان بیشتر از زنان رخ می دهد. استئوما در هر سنی می تواند ایجاد شود ولی معمولا در سنین 5 تا 25 سالگی مشاهده می شود.

عوارض استئوما

استئوما می تواند آنقدر رشد کند که مجرای گوش را کاملا ببندد. در این موارد کم شنوایی انتقالی رخ می دهد. دیگر عوارض استئوما موارد زیر است:

  • عفونت مجرای گوش
  • عفونت سینوس ها
  • جمع شدن وکس گوش
  • سردرد و درد صورت

می تواند دردناک باشد. درجه درد از متوسط تا شدید است و اغلب در شب بدتر می شود.

درمان استئوما

معمولا اندازه ی استئوما تعیین می کند که جراحی و خارج کردن استئوما ضروری است یا خیر. اگر مجرای گوش بسته شود و روی شنوایی تاثیر منفی گذارد معمولا جراحی انجام می شود. در مواردی هم که استئوما مانع استفاده از سمعک می شود، جراحی و برداشته می شود. برای درمان درد ناشی از استئوما معمولا داروهای آسپرین، ایبوپروفن یا دیگر داروهای ضد درد و التهاب تجویز می شود.

راهنمای انتخاب سمعک مناسب   /  راهنمای خرید سمعک  /  لیست قیمت انواع سمعک

همچنین بخوانید
بررسی کامل بیماری وزوز گوش ضربانی را در نیک آوا بخوانید. از دلایل، علائم، عوارض و تشخیص آن گرفته تا نحوه درمان وزوز ضربانی گوش در مطلب توضیح داده شده است.
اتواسکلروز یا اتواسپونژیوزیس بیماری است که در اثر ترمیم غیرطبیعی استخوان گوش میانی اتفاق می‌افتد که زنان میانسال بیشتر در معرض این بیماری هستند.
خارش گوش علل متفاوتی دارد مانند خشکی گوش، عفونت گوش خارجی، درماتیت کانال گوش، ... که در صورت وجود این علائم بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.
تومور گوش یک عارضه غیر سرطانی است که در صورت رشد بیش از حد می‌تواند با فشار به عصب‌های گوش موجب کم شنوایی و یا از دست رفتن شنوایی شود.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha