جرم گوش یا سرومن فشرده چیست؟

گاهی اوقات تمیز کردن گوش با گوش پاک کن و دیگر ابزارها تنها سبب فشار دادن سرومن به قسمت های داخلی کانال گوش می شود و سرومن فشرده را به وجود می آورد. همچنین، با گذشت زمان سرومن ممکن است خودبخود یا به علت جویدن و حرکت فک ها به داخل گوش هدایت شود و سرومن فشرده را ایجاد کند. این اختلال یکی از شایع ترین علل کم شنوایی است. هرگونه تلاش برای بیرون آوردن سرومن با گوش پاک کن و یا وسایلی مانند سنجاق سر تنها منجر به هل دادن بیشتر موم به عمق کانال گوش می گردد. علاوه بر این، استفاده از این ابزارها خطرناک بوده و می تواند باعث صدمه به پوست کانال و پرده ی صماخ شود.

جرم گوش یا سرومن فشرده چیست؟

جرم گوش، سرومن یا موم گوش نامیده می شود و توسط خود بدن برای محافظت ساخته می شود. در پوست پوشاننده بخش خارجی کانال گوش غدد ویژه ای وجود دارند که جرم گوش یا سرومن تولید می کنند. هدف از این موم جلوگیری از رسیدن گرد و غبار و ذرات به پرده گوش است. بعلاوه، سرومن ویژگی های ضد باکتری و چرب کردن گوش را نیز دارا است. این موم به تدریج خشک می شود و خودبخود از گوش خارج می شود و خیلی از افراد در تمام مدت زندگیشان به ششتشوی جرم گوش نیاز پیدا نمی کنند.

علائم تجمع جرم گوش

جرم گوش زیاد یا سرومن فشرده می تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند و علائمی را بوجود آورد. این علائم ممکن است شامل کم شنوایی، خارش گوش و غیره باشد. مشکلات و عوارض جرم گوش در ذیل لیست شده است:

  • کم شنوایی جزئی و گاهی اوقات پیشرونده
  • صدای زنگ در گوش یا وزوز گوش
  • گوش درد
  • احساس پری یا کیپی در گوش
  • ترشح گوش
  • بوی نامطبوع گوش
  • سرگیجه

علت زیاد شدن جرم گوش

در افرادی که مجرای گوش باریکی دارند و یا تعداد موها در کانال گوش زیاد است معمولا نسبت به سایرین جرم گوش بیشتری دارند. همچنین کم کاری تیروئید نیز سبب افزایش جرم گوش می شود. در کسانی که از سمعک استفاده می کنند نیز معمولا افزایش در ترشح سرومن گوش مشاهده می شود. البته، میزان جرم گوش بیشتر به فاکتور وراثت بستگی دارد. 

تاثیر جرم گوش بر کاهش شنوایی

جرم گوش رایج ترین علت کم شنوایی انتقالی محسوب می شود. جرم زیاد موجب بسته شدن مجرای گوش و عدم انتقال درست صدا می گردد. در این گونه مواقع، فرد از احساس کیپی در گوش شکایت دارد که معمولا بعد از حمام یا استخر رفتن بدتر می شود. کم شنوایی که از سرومن به وجود آمده است، موقت و گذاراست و بعد از ششتشوی گوش به حالت نرمال باز می گردد.

درمان جرم گوش یا جرم گیری گوش

در مواردی که جرم گوش زیاد است و سرومن فشرده را بوجود آورده است، بایستی برای درمان مشکل به پزشک مراجعه شود. معمولا قبل از خارج کردن جرم گوش فرد باید از قطره های مخصوص گوش برای نرم شدن سرومن استفاده کند. این قطره ها توسط پزشک تجویز می شوند و در افرادی که پرده صماخ گوش سوراخ دارند، منع مصرف دارد. بنابراین نباید خودسرانه مصرف شوند. پزشک متخصص گوش، حلق و بینی سرومن را با شستشو، ساکشن و یا استفاده از ابزار خارج می نماید.

برای آشنایی با انواع کم شنوایی کلیک کنید.

همچنین بخوانید
بررسی کامل بیماری وزوز گوش ضربانی را در نیک آوا بخوانید. از دلایل، علائم، عوارض و تشخیص آن گرفته تا نحوه درمان وزوز ضربانی گوش در مطلب توضیح داده شده است.
اتواسکلروز یا اتواسپونژیوزیس بیماری است که در اثر ترمیم غیرطبیعی استخوان گوش میانی اتفاق می‌افتد که زنان میانسال بیشتر در معرض این بیماری هستند.
خارش گوش علل متفاوتی دارد مانند خشکی گوش، عفونت گوش خارجی، درماتیت کانال گوش، ... که در صورت وجود این علائم بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.
تومور گوش یک عارضه غیر سرطانی است که در صورت رشد بیش از حد می‌تواند با فشار به عصب‌های گوش موجب کم شنوایی و یا از دست رفتن شنوایی شود.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
آیرین
ارسال شده در : یکشنبه 30 آبان 1400

سلام من گوشم جرم داشت و یک پزشک داخلی گفتند که قطره بریز تا بشورم و هفته پیش گوشمو شستن ولی یه تیکه هنوزداخل گوشم هست وگفتن چسبیده وکنده نمیشه قطره ریختم امروزم رفتم بشورم گفتن بازم چسبیده قطره بریز اگر شسته نشد باید برین پیش متخصص حالا من چیکار کنم که نرم بشه؟

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 29 فروردین 1402

سلام، اگر جرم چسبیده ای در گوش شما مانده است، بهتر است به یک متخصص گوش و حلق و بینی حرفه ای مراجعه کنید. بعضی از روش های خانگی ممکن است باعث آسیب دیدن گوش شما شود و بهتر است از این روش ها استفاده نکنید. بهترین راه حل برای شستشوی گوش شما، استفاده از قطره های شستشوی گوش است. این قطره های شستشوی گوش باعث جذب آب و رطوبت در گوش شما می شوند و به راحتی تمام ذرات و ترکیبات بدون آسیب دیدن گوش شما را پاک می کنند. امیدوارم که بهترین حالت برای شما رخ دهد.

علی رستگار
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 17 فروردین 1400

با سلام من از مدتی که جرم گوشم کم شده گوش چپم صدا میده ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 19 اردیبهشت 1402

سلام، صدای گوش با کم شدن جرم گوش ارتباطی ندارد. ممکن است دلیل صدایی که از گوش چپتان می‌آید، عوامل مختلفی داشته باشد. برخی از دلایل ممکن عبارتند از: آسیب به گوش شما: اگر به گوش شما آسیب رسیده باشد، مانند ضربه، خراش و یا بریدگی، ممکن است صدایی که می‌شنوید ناشی از آسیب باشد. عفونت: عفونت در گوش شما می‌تواند باعث صدا در گوش شود بیماری منجر به کاهش شنوایی: بعضی بیماری‌های منجر به کاهش شنوایی هستند که ممکن است با صدایی که از گوش شما می‌آید، همراه باشند. بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید تا دلایل دقیق صدایی که از گوش شما می‌آید را تشخیص دهد و درمان مناسب را برای شما تجویز کند.

دکتر مهرداد
ارسال شده در : پنجشنبه 14 اسفند 1399

سلام . مطالب مفید و ساده بود . که برای عموم مردم قابل درک و تشخیص است. اکثر سایت ها از اصطلاحات تخصصی زیادی استفاده میکنن که به درد عوام نمیخوره. اما شما حرفه ای و ساده نوشتین. با تشکر

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 17 اسفند 1399

امیرحسین
ارسال شده در : پنجشنبه 23 بهمن 1399

سلام ببخشید می خواستم بگم من گوش سمت چپم کم شنوا شده بعد الان مدتی است صدای تق تق میده و احساس میکنم پر شده آیا با شست و شو بر طرف میشه

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 10 آبان 1402

سلام. جرم فشرده در گوش می‌تواند باعث کاهش شنوایی تا 30 دسیبل شود. این به معنای کاهش حدود 50 درصدی شنوایی است. بنابراین، اگر شما جرم فشرده‌ای در گوش خود دارید، بهتر است به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

mina
ارسال شده در : دوشنبه 27 مرداد 1399

سلام خسته نباشید . من حدود یک هفته بود که احساس پری و سنگینی در گوش چپم داشتم و هرازگاهی هم درد در هردوگوش . تا اینکه دیروز به دکتر متخصص مراجعه کردم و ایشون بعد از معاینه گفتن که گوشم جرم داره و کلا چربی زیاد ترشح میکنه و با استفاده از مکش جرمشو گرفتن . ولی از دیروز تا حالا خیلی احساس بهبودی ندارم و حس سنگینی و هر ازگاهی هم درد همراهم هست . میخواستم بدونم که این موضوع طبیعی هستش و یا مشکل جدی تری وجود داره ؟؟؟؟ ممنون میشم کامل پاسخ بدین .

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 04 مهر 1399

سلام. اگر مشکل در یکی دو روز آینده رفع نشد مجدد به پزشک خود مراجعه کنید.

طاهانوروزی
ارسال شده در : پنجشنبه 12 تیر 1399

سلام خسته نباشیدمیلخشیدپسرمن۸سالشه گوشش گرفته بردمش دکترک گفتن واکس گوشش زیاده وبایدساکشن بشه قطره ایرگل دادن۴روزه ک میزنم الان شنواییش بدتترشده وضعیت کورناهم بدترک میترسم ممنون میشم راهنماییم کنید

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 27 تیر 1399

سلام. برای شستشو و تخلیه ‌جرم گوش مجدد به پزشک مراجعه کنید.

زهرا
ارسال شده در : شنبه 24 خرداد 1399

سلام من هر سال گوشم جرم میگیره باید جرم گیری کنم علت چیست؟ قبلا این طوری نبود. آیا ربطی به جراحی زیبایی بینی انجام دادم دارد؟؟

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 27 تیر 1399

سلام. خیر ربطی ندارد.

Nj
ارسال شده در : شنبه 20 اردیبهشت 1399

با سلام خدمت شما و سایت خوبتون من هنگام دم و بازدم هوا خیلی وقته که انگار هوا در گوشم جریان پیدا میکنه و کم شنوا هم شدم آیا میتواند این از علائم کم شنوایی حسی عصبی باشد با تشکر از سایت خوبتون

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 09 خرداد 1399

با سلام و تشکر. موردی که عنوان کردید از علائم کم شنوایی حسی عصبی نیست.

میکائیل حافظی
ارسال شده در : یکشنبه 14 اردیبهشت 1399

سلام خوب هستید من گوشمو ۴ ماه پیش ساکشن کردم ولی دوباره پر از جرم شده به چه دلیل؟

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 19 اردیبهشت 1399

سلام. ممکنه جرم گوش کاملا تخلیه نشده یا گوش شما بسیار جرم ساز است.

Prs
ارسال شده در : یکشنبه 14 اردیبهشت 1399

سلام من گوشم موقعی نفس میکشم به صدایی درونی میاد البته گوش سمته راستی ممکن جرم گرفته باشه

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 19 اردیبهشت 1399

سلام. باید معاینه و اتوسکوپی شوید.

awd
ارسال شده در : دوشنبه 08 اردیبهشت 1399

سلام گوش من سوت میکشه ممکنه از جرم گوش باشه

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 08 اردیبهشت 1399

سلام. بله گاهی اوقات جرم گوش فشرده‌شده می‌تواند وزوز گوش را ایجاد کند.

گلناز
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 02 اردیبهشت 1399

سلام ممنون بابت توضیحات خوب وکاملتون. گوشای من تند تند پرازجرم میشن و سالی یکبار معمولا شست وشو میدم. تقریبا دوسالی هست به دلایلی نتونستم شست وشو بدم و جرمشون زیاد شده و خیلی خارش داره وگوشام گاهی درد میکنن ممکنه جرم زیاد به گوش یاحتی پرده گوش اسیب بزنه؟ از روغن زیتون‌میتونم استفاده کنم برای نرم شدن جرم؟ والان با شرایط ناشی از کرونا چطور میتونم به دکتر برای شست وشو مراجعه کنم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 05 اردیبهشت 1399

سلام. توصیه میشه که چیزی داخل گوش ریخته نشه و گوش دستکاری نشه. سرومن یا جرم گوش خطرناک و اورژانسی نیست، بهتره تا کاهش یا اتمام شیوع کرونا صبر کنید، سپس برای شستشوی گوش اقدام شود.

هستی
ارسال شده در : پنجشنبه 15 اسفند 1398

سلام من ۱۶ سالمه و گوشام هر سال پر از جرم میشه و من مجبورم بشورم میشه بگین چرا گوشام انقدر جرم سازی میکنن و چیکار باید بکنم و اینکه ایندفعه دکتر بعد از شست و شو قطره اوتیسپت رو تجویز کرده ولی من نه عفونت دارم و نه باکتری لطفا سریع جواب بدین

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 20 اسفند 1398

با سلام. در میزان جرم گوش فاکتور وراثت مهمه و فاکتورهای محیطی خیلی تاثیرگذار نیستن. در مورد داروی تجویزی هم حتما صلاحدید پزشک بعد از معاینه بوده که باید مصرف بشه.

alikrm
ارسال شده در : جمعه 09 اسفند 1398

سلام وقتتون بخیر ترکیبات جرم گوش چیست؟ با تشکر از سایت خوبتون

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 12 اسفند 1398

سلام. ترکیبی از چربی و باقیمانده سلول های پوستی مجرای گوش است.

Jewel
ارسال شده در : شنبه 30 شهریور 1398

سلام،مطالب خوب بود علت جرم گوشم رو متوجه شدم.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 30 شهریور 1398