تست سرگیجه vng

شاید تا به حال چیزی در مورد تست سرگیجه VNG شنیده باشید. اما اگر به دنبال اطلاعات کامل و جزئی درباره این آزمایش هستید، باید بگوییم در جای درستی قرار دارید. در این مقاله تصمیم داریم درباره موارد زیر صحبت کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

  • تست سرگیجه VNG
  • کاربرد تست سرگیجه VNG
  • نحوه انجام تست سرگیجه VNG
  • عوارض تست VNG
  • و ...

تست VNG چیست؟

Videonystagmography (VNG) آزمایشی است که نوعی حرکت غیرارادی چشم به نام نیستاگموس را اندازه‌گیری می‌کند. این حرکات می‌توانند آهسته یا سریع، ثابت یا تند باشند. نیستاگموس باعث می‌شود چشم‌های شما از یک طرف به طرف دیگر، بالا و پایین یا به هر دو شکل حرکت کنند. این اتفاق زمانی می‌افتد که مغز پیام‌های متناقضی از چشم شما و سیستم تعادل در گوش داخلی دریافت کند. این پیام‌های متناقض می‌تواند باعث سرگیجه شود. اگر با حرکت‌ دادن سر خود به طریقی خاص یا با نگاه کردن به برخی از انواع الگوها دچار سرگیجه می‌شوید، ممکن است به نیستاگموس مبتلا شده‌باشید. اما اگر بدون آنکه حرکت خاصی به سر خود داده باشید، احساس سرگیجه می‌کنید یا اگر سرگیجه شما طولانی مدت است، ممکن است به این معنی باشد که دچار اختلال در سیستم دهلیزی هستید.

سیستم دهلیزی شما شامل اندام‌ها، اعصاب و ساختارهایی است که در گوش داخلی قرار دارند. گوش داخلی مرکز اصلی تعادل بدن شما است. سیستم دهلیزی با چشم‌ها، حس لامسه و مغز شما کار می‌کند. مغز شما با سیستم‌های مختلف بدن ارتباط برقرار می‌کند تا تعادل شما را کنترل کند.

کاربرد VNG چیست؟

کاربرد تست سرگیجه VNG برای تشخیص این است که آیا به اختلال سیستم دهلیزی (ساختارهای تعادل گوش داخلی) یا بخشی از مغز که تعادل را کنترل می‌کند، مبتلا هستید یا خیر.

موارد استفاده از تست سرگیجه VNG

در صورت مشاهده علائم اختلال دهلیزی ممکن است به تست سرگیجه VNG نیاز داشته باشید. علامت اصلی این اختلال سرگیجه است که به صورت اصطلاحی کلی برای علائم مختلف عدم تعادل استفاده می‌شود. سرگیجه به صورت احساس چرخش خود را نشان می‌دهد که شامل چرخیدن شما یا محیط اطرافتان است، هنگام راه رفتن می‌لرزید و احساس می‌کنید که سر شما سبک است یا احساس کنید که هر لحظه ممکن است غش کنید. علائم دیگر اختلال دهلیزی عبارت‌اند از:

  • نیستاگموس (حرکات غیرارادی چشم به چپ و راست یا بالا و پایین)
  • صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)
  • احساس فشار در گوش

در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده در بالا، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و تست سرگیجه VNG انجام دهید.

عوارض تست VNG در سرگیجه

در حقیقت تست VNG کاملا بی‌خطر بوده و هیچ گونه درد و عوارضی ندارد. به همین دلیل بدون نگرانی می‌توانید این تست را انجام دهید. 

نحوه انجام تست سرگیجه VNG

تست سرگیجه VNG ممکن است توسط یکی از انواع متخصصان زیر انجام شود:

  • شنوایی‌سنج (ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی متخصص در تشخیص، درمان و مدیریت کاهش شنوایی)
  • متخصص گوش و حلق و بینی (پزشک متخصص در درمان بیماری‌ها و شرایط گوش، بینی و گلو)
  • متخصص مغز و اعصاب (پزشک متخصص در تشخیص و درمان اختلالات مغز و سیستم عصبی)

نحوه انجام تست سرگیجه VNG

نحوه انجام تست سرگیجه VNG به این صورت است که شما در یک اتاق تاریک خواهید نشست و از عینک مخصوص استفاده خواهید کرد. این عینک‌ها دوربینی دارند که حرکات چشم را ضبط می‌کنند. درحقیقت این آزمایش سه بخش اصلی دارد:

آزمایش چشمی

در طول این قسمت از تست VNG، نقاط متحرک و غیر متحرک را روی یک میله مشاهده و دنبال خواهید کرد. در طی این قسمت، فرد متخصص سر و بدن شما را در موقعیت‌های مختلف حرکت می‌دهد و بررسی می‌کند که آیا این حرکت باعث نیستاگموس می‌شود یا خیر.

تست کالری

در طی این بخش، آب یا هوای گرم و خنک در هر گوش قرار می‌گیرد. وقتی آب یا هوای سرد به گوش داخلی وارد می‌شود، باید باعث وجود نیستاگموس شود. چشم‌ها باید از آب سرد آن گوش دور شده و به آرامی به عقب برگردند. هنگامی که آب یا هوا گرم در گوش قرار می‌گیرد، چشم‌ها باید به آرامی به سمت آن گوش و به آرامی به عقب حرکت کنند. اگر چشم‌ها به این طریق پاسخ ندهند، ممکن است به این معنی باشد که به اعصاب گوش داخلی آسیب رسیده است. فرد متخصص همچنین بررسی می‌کند که آیا یک گوش متفاوت از گوش دیگر پاسخ می‌دهد یا خیر. اگر یک گوش آسیب دیده باشد، پاسخ ضعیف‌تر از گوش دیگر است، یا ممکن است هیچ پاسخی وجود نداشته باشد.

آمادگی قبلی برای تست  VNG

ممکن است لازم باشد یک یا دو روز قبل از آزمایش، در رژیم خود تغییراتی ایجاد کنید یا از مصرف برخی داروها خودداری کنید. اگر دستورالعمل خاصی با توجه به شرایط شما لازم باشد، پزشک به شما اطلاع خواهد داد.

هزینه تست  VNG

با توجه به این که تست سرگیجه VNG در کلینیک‌های مختلفی قابل انجام است، ممکن است با قیمت‌های متفاوتی روبرو شوید. اما به طور کلی هزینه تست پایین بوده و در صورتی که خدمات دیگری به شما ارائه شود، به هزینه تست افزوده خواهد شد.

خطرات تست VNG

با انجام این آزمایش ممکن است برای چند دقیقه احساس سرگیجه داشته باشید. ممکن است بخواهید هماهنگی‌هایی را انجام دهید تا درصورتی که سرگیجه مدت زمان بیشتری طول بکشد، شخصی شما را به خانه برساند.

در پایان

اگر دچار سرگیجه‌های طولانی مدت می‌شوید و یا دارای علائم نیستاگموس هستید (که در بالا توضیح داده شد)، می‌توانید با کمک متخصص و پزشک خود، تست سرگیجه VNG را انجام دهید. هزینه این تست پایین بوده و نحوه انجام آن بسیار ساده و راحت است و هیچ درد یا عوارضی ندارد.

همچنین بخوانید
ساکشن گوش یکی از راه های جرم گیری گوش است که روند انجام آن در اینجا گفته شده است. آیا ساکشن گوش دردناک است؟ مراقبت های بعد از انجام ساکشن گوش چیست
اصلا نگران نباشید این سمعک- این سمعک به معنای استفاده از دو گوش مانند کار یکه از ابتدا میکردیم است.باید بگوییم سمعک دوگوشی به جز هزینه خرید دو سمعک خیلی بهتر از تجویز یک سمعک است.
فن آوری Tinnitus SoundSupport: این تکنولوژی با امکان ارائه ی انواع اصوات پهن باند، باریک باند و اصوات پوشاننده با تم صدای اقیانوس امروزه در رده ی برترین تکنولوژی های سرکوب وزوز در دنیا قرار دارد.
مایکان زیمنس در فیلتر کردن نویزهای ناخواسته و ارائه ی صدایی طبیعی و با کیفیت سرآمد است. این فن آوری گفتار و سر و صدای زمینه را پردازش و از هم جدا می کند و وضوح گفتار را به حداکثر می رساند.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha