تست ABR

ست ABR یک تست شنوایی است. ABR (Auditory Brainstem Response) به معنی تست عصبی عملکرد شنوایی مغز در پاسخ به محرک‌های شنوایی است. این تست اولین بار در سال 1971 معرفی شد. انجام و تفسیر این تست معمولاً توسط متخصص شنوایی انجام می‌شود. گرچه تست ABR اطلاعاتی در مورد عملکرد شنوایی و حساسیت شنوایی فراهم می‌کند، اما جایگزینی برای ارزیابی رسمی شنوایی نیست و نتایج آن باید در کنار دیگر آزمون‌های شنوایی مورد استفاده قرار بگیرد.

تست ABR چیست؟

تست پاسخ شنوایی مغز (ABR) آزمایشی است که برای سنجش میزان تشخیص صداها توسط هر گوش استفاده می‌شود. همچنین می‌گوید عصب شنوایی چگونه اطلاعات را به مغز ارسال می‌کند. این آزمایش معمولاً روی نوزادان و کودکان کوچک یا هر کسی که نمی‌تواند آزمایشات معمول را انجام دهد، تست می‌شود. بیشتر کودکان بالای 6 ماه به نوعی آرام بخش یا بیهوشی نیاز دارند تا بتوانند تست ABR را انجام دهند. آزمایش ABR روشی بی‌ضرر و بدون درد است.

تست ABR

اهمیت تست abr

تست abr برای افرادی که قابلیت انجام سایر تست‌های شنوایی سنجی را ندارند مانند نوزادان یا افرادی که احتمال مشکلات مغزی در آنها وجود دارد، به راحتی می‌توانند از این تست استفاده کنند و با تفسیر تست abr مشکلات احتمالی تشخیص داده می‌شود.

کاربردهای تست ABR چیست؟

این تست یک ابزار غربالگری مناسب برای ارزیابی آسیب شنوایی است. اطلاعاتی که از این تست به دست می‌آید اگر نشان دهنده‌ی مشکلاتی باشد در ادامه نیاز به انجام MRI از زاویه cerebellopontine است.

علائم بالینی این مشکل شامل موارد زیر است:

مطالعات نشان می‌دهند که موج ABR در بیماران مبتلا به افسردگی دو قطبی نوع 1 و بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی متفاوت است. یعنی این آزمون علاوه بر تست شنوایی می‌تواند در تشخیص این دو بیماری کمک کند. آزمایش‌های بالینی انجام شده، نشان داده‌اند که موج III و موج VII در بیماران اسکیزوفرنی و افسردگی دو قطبی بسیار بالاتر از افراد عادی است. بنا بر گفته محققان بیماری افسردگی دو قطبی می‌تواند به ناهنجاری در تالاموس مرتبط باشد.

برخی دیگر از کاربردهای این تست برای موارد زیر است:

  • عفونت گوش یا مغز
  • وزن کم هنگام تولد
  • زردی شدید
  • سابقه خانوادگی فقدان شنوایی دائم کودکی
  • یک سندروم یا ناهنجاری همراه با کاهش شنوایی دائمی یا تدریجی
  • تأخیر گفتار یا توسعه زبان
  • قرار گرفتن در معرض داروهایی که ممکن است باعث کم شنوایی شوند

عوارض تست ABR

جالب است بدانید که تست ABR بی‌خطر است و عوارض جانبی ندارد.

مدت زمان آزمون abr چقدر است؟

در صورتی که فردی که آزمایش می‌دهد، بزرگسال باشد و دستورالعمل‌ها را با دقت انجام دهد زمان انجام این تست برای هر گوش به ده دقیقه و حتی کمتر می‌تواند برسد و اما در صورتیکه بیمار، کودکی باشد که دارو اثر لازم را نداشته و وسط تست از خواب بیدار شود ممکن است زمان لازم برای انجام تست به دو ساعت نیز برسد. بنابراین می‌توان گفت که تست ABR در شرایط عادی نیم ساعت طول می‌کشد، اما قرار ملاقات حدود 2-1 ساعت طول می‌کشد.

آزمون abr چگونه انجام می‌شود؟

کودک در طی آزمون ABR از نزدیک توسط پرستار و کارکنان بیهوشی تحت مراقبت قرار می‌گیرد. از آرام بخش / بیهوشی استفاده می‌شود زیرا کودک باید در طول ABR در خواب بماند. پس از خواب رفتن کودک، سنسورهای کوچکی به آرامی بر روی پیشانی و پشت هر گوش قرار می‌گیرند. متخصص شنوایی سنج از طریق هدفون صداها را ارسال می‌کند و سنسورها پاسخ مغز به این صداها را اندازه می‌گیرند. این پاسخ‌ها توسط متخصص شنوایی سنجی بررسی می‌شوند تا ببینند، آیا گوش بیمار صداها را تشخیص می‌دهند یا خیر. کودک پس از اتمام آزمایش بیدار می‌شود. متخصص شنوایی در مورد نتایج آزمایش و هرگونه توصیه‌ای صحبت خواهد کرد.

تفسیر تست abr

هنگام تفسیر ABR، باید به دامنه (تعداد شلیک نورون‌ها)، زمان تأخیر (سرعت انتقال)، تأخیر interpeak (زمان بین قله‌ها) و تأخیر درون بینایی (تفاوت در تأخیر موج V بین گوش‌ها) نگاه کرد. ABR نمایانگر فعالیت آغاز شده از پایه حلزون گوش و حرکت به سمت راس آن طی یک دوره 4 میلی ثانیه است.

حساسیت abr در تشخیص تومورها

نتایجی که در مطالعات انجام شده با تست abr بر روی تومورها اعلام شده، به شرح زیر است:

  • در سال 1994 حساسیت abr 93 درصد برای تومور کوچکتر از 1 سانتیمتر اعلام شده است.
  • در سال 1997 حساسیت abr 89 درصد برای تومورهای کوچکتر از 1 سانتیمتر، 98 درصد برای تومورهای یک تا دو سانتیمتری و حساسیت 100 درصد برای تشخیص تومورهای بزرگتر از 2 سانتیمتر با این تست abr اعلام شده است.

در تمام پژوهش‌های مطالعاتی دیگر نیز به همین ترتیب حساسیت بالای 90 درصد تا 100 درصد برای این تست گزارش شده است. برای داشتن نتیجه‌ی قابل اطمینان لازم است دستگاه گیرنده‌ی تست نیز نویز نداشته باشد.

ارزیابی تست abr

با ارسال کلیک از طریق هدفون، الکترودها فعالیت الکتریکی را از مسیر شنوایی اندازه گیری می‌کنند. این پاسخ‌های الکتریکی توسط رایانه تجزیه و تحلیل می‌شود و یک شکل موج ایجاد می‌کند. قله‌های مختلف در شکل موج حاصل، اطلاعاتی را در مورد زمان پاسخ ساختارهای مختلف مسیر شنوایی برای پاسخ به محرک ارائه می‌دهند. زمان تاخیر این قله‌ها در شناسایی نوروم‌های صوتی (بزرگتر از 1 سانتیمتر) در طول مسیر شنوایی کمک می‌کند. حساسیت شنوایی را می‌توان با استفاده از ABR برای بیمارانی که نمی‌توان با استفاده از تکنیک‌های آزمایش رفتاری به طور قابل اعتماد آزمایش کرد (به عنوان مثال نوزادان یا بزرگسالانی که از نظر ذهنی دچار مشکل هستند)، امتحان کرد.

در پایان

به راحتی می‌توان گفت که تست ABR یک آزمایش بدون عوارض است که برای افراد مختلف قابل انجام بوده و همچنین نتایج ارائه شده توسط آن از دقت بالایی برخوردار است.

همچنین بخوانید
ساکشن گوش یکی از راه های جرم گیری گوش است که روند انجام آن در اینجا گفته شده است. آیا ساکشن گوش دردناک است؟ مراقبت های بعد از انجام ساکشن گوش چیست
اصلا نگران نباشید این سمعک- این سمعک به معنای استفاده از دو گوش مانند کار یکه از ابتدا میکردیم است.باید بگوییم سمعک دوگوشی به جز هزینه خرید دو سمعک خیلی بهتر از تجویز یک سمعک است.
فن آوری Tinnitus SoundSupport: این تکنولوژی با امکان ارائه ی انواع اصوات پهن باند، باریک باند و اصوات پوشاننده با تم صدای اقیانوس امروزه در رده ی برترین تکنولوژی های سرکوب وزوز در دنیا قرار دارد.
مایکان زیمنس در فیلتر کردن نویزهای ناخواسته و ارائه ی صدایی طبیعی و با کیفیت سرآمد است. این فن آوری گفتار و سر و صدای زمینه را پردازش و از هم جدا می کند و وضوح گفتار را به حداکثر می رساند.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha