اختلال عملکرد شیپور استاش

منظور از اختلال در عملکرد شیپور استاش این است که شیپور استاش عملکرد درستی ندارد یا مسدود شده است. این به معنی به وجود آمدن مشکلاتی در شنوایی گوش است. اگر در عملکرد شیپور استاش مشکلی رخ دهد، فشار هوا در بیرون از پرده گوش به آن فشار وارد می‌کند و عصب پرده گوش را تحریک و در نتیجه در گوش فرد مشکل ایجاد می‌کند که در ادامه بیشتر آن را توضیح خواهیم داد.

شیپور استاش چیست؟

شیپور استاش یک گذرگاه کوچک است که گلو را به گوش میانی شما وصل می‌کند. هنگامی که عطسه می‌کنید، چیزی می‌بلعید، یا خمیازه می‌کشید، لوله‌های استاش شما باز می‌شود. این باعث می‌شود فشار هوا و مایع از درون گوش شما خارج نشود. اما بعضی اوقات ممکن است یک لوله استاش وصل شود. به این کار اختلال عملکرد شیپور استاش گفته می‌شود. وقتی این اتفاق بیفتد، ممکن است صداها خفه شود و ممکن است گوش شما پر شود. همچنین ممکن است دچار درد گوش شوید.

اختلال شیپور استاش

علل شیپور استاش

دلایل مختلفی ممکن است موجب اختلال شیپور استاش شوند که به برخی از آنها در زیر اشاره می‌کنیم:

  • حساسیت‌های فصلی
  • وجود التهاب به دلیل بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و یا آنفولانزا
  • عفونت سینوس
  • تغییرات ارتفاع و فشار هوا
  • رانندگی در کوه
  • پرواز با هواپیما
  • استفاده از آسانسور در ساختمان‌های بلند

علائم اختلال شیپور استاش

اگر اختلال عملکرد شیپور استاش دارید، ممکن است با علائم و نشانه‌های زیر روبرو شوید:

  • ممکن است گوش‌های شما احساس پر شدن داشته باشد.
  • صداها ممکن است خفه کننده به نظر برسد.
  • ممکن است احساس خستگی کنید.
  • ممکن است در یک یا هر دو گوش درد داشته باشید.
  • ممکن است صدای زنگ در گوش‌های خود احساس کنید (سوت کشیدن گوش).
  • ممکن است بعضی اوقات در حفظ تعادل خود مشکل داشته باشید.

علائم شما ممکن است با تغییر در ارتفاع بدتر شود. این تغییرات ارتفاع شامل پرواز در هواپیما، سوار شدن در آسانسورها، رانندگی در کوهستان یا غواصی است.

تشخیص اختلال شیپور استاش

برای تشخیص اختلال شیپور استاش بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص با معاینه اولیه ممکن است از شما سوالاتی درباره‌ی میزان شنوایی، احساس فشار در گوش، درد گوش و غیره بپرسد و سپس با استفاده از دستگاه اتوسکوپ گوش شما را معاینه کند. در طی این معاینه التهاب گوش، عفونت، انسداد و هر گونه علادم دیگری قابل تشخیص است. پس از معاینه پزشک می‌تواند درمان مناسب را برای شما تجویز کند.

درمان اختلال شیپور استاش

علائم اختلال عملکرد شیپور استاش معمولاً بدون درمان از بین می‌رود. برای باز کردن لوله‌ها می‌توانید تمریناتی مانند آدامس جویدن، گرفتن نفس عمیق، بستن سوراخ بینی و بستن دهان و غیره انجام دهید. اگر فکر می‌کنید فرزند شما ممکن است به اختلال عملکرد شیپور استاش مبتلا شده باشد، او را تغذیه کنید. همچنین می‌توانید پستانک به آنها بدهید.

اگر این راهکارها کمکی نکنند، پزشک ممکن است گزینه‌های دیگری را پیشنهاد کند. این پیشنهادات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده از ماده ضدعفونی كننده برای كاهش تورم لوله‌ها.
  • مصرف آنتی هیستامین یا استفاده از اسپری بینی استروئیدی برای کاهش هرگونه واکنش آلرژیک.
  • ایجاد برش ریز در پرده گوش و از بین بردن مایعات در گوش میانی.
  • کاشت لوله‌های کوچک در پرده گوش. این مایعات ساخته شده می‌توانند از گوش میانی خارج شوند.

گزینه‌های درمان شیپور استاش به علت و شدت بیماری بستگی دارد و اغلب هیچ درمانی مورد نیاز نیست. اغلب اوقات ای تی دی خفیف از چند روز تا چند هفته طول می‌کشد. برای مثال شخص پس از سرماخوردگی بدون هیچ درمانی خوب می‌شود و علائم به زودی رفع می‌شوند. داروی درمان شیپور استاش می‌تواند شامل درمان‌های خانگی، داروهای بدون نسخه و داروهای با نسخه باشد. پیش از استفاده از هر گونه دارو یا مکمل آن را با پزشک خود بررسی کنید.

سخن آخر

با توجه به علائم و نشانه‌های ذکر شده در بالا بهتر است در صورت مشاهده آنها، به پزشک متخصص برای معاینه اولیه مراجعه کنید. درمان به موقع اختلال عملکرد شیپور استاش بسیار اهمیت دارد.

اختلال عملکرد شیپور استاش وضعیتی است که در آن لوله‌هایی که گوش میانی شما را به گلوی فوقانی متصل می‌کنند مسدود می‌شوند. این می تواند منجر به ناراحتی، مشکلات شنوایی و احساس پری گوش شود.

یک دوره معمول درمان اختلال عملکرد شیپور استاش استفاده از داروهای ضداحتقان یا آنتی هیستامین‌ها است. در برخی موارد، این درمان ممکن است وضعیت را بدتر کند. در صورت عدم بهبود، به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

همچنین بخوانید
بررسی کامل بیماری وزوز گوش ضربانی را در نیک آوا بخوانید. از دلایل، علائم، عوارض و تشخیص آن گرفته تا نحوه درمان وزوز ضربانی گوش در مطلب توضیح داده شده است.
اتواسکلروز یا اتواسپونژیوزیس بیماری است که در اثر ترمیم غیرطبیعی استخوان گوش میانی اتفاق می‌افتد که زنان میانسال بیشتر در معرض این بیماری هستند.
خارش گوش علل متفاوتی دارد مانند خشکی گوش، عفونت گوش خارجی، درماتیت کانال گوش، ... که در صورت وجود این علائم بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.
تومور گوش یک عارضه غیر سرطانی است که در صورت رشد بیش از حد می‌تواند با فشار به عصب‌های گوش موجب کم شنوایی و یا از دست رفتن شنوایی شود.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha