میسوفونیا یا صدا بیزاری؛ علل، تشخیص و درمان

میسوفونیا یا صدا بیزاری ریشه در اختلالات روانی فرد دارد و ممکن است برخی از ناهنجاری‌های مغزی موجب آزار و اذیت فرد در برابر برخی از صداهای خاص شود. 

میسوفونیا یا صدا بیزاری چیست؟

میسوفونیا یا صدا بیزاری به معنی نفرت داشتن از صدای خاصی است. در این حالت افراد با شنیدن صداهایی که از آنها متنفر هستند عصبانی و مضطرب می‌شوند و روان آنها بهم می‌ریزد. همچنین در روابط شخصی فرد نیز اختلال ایجاد می‌کند زیرا ممکن است فرد به صدای نفس کشیدن و یا آدامس جوییدن اطرافیانش حساس باشد. جالب است بدانید که این مشکل بیشتر به صداهای ایجاد شده از طریق دهان برمی‌گردد.

علت میسوفونیا یا صدا بیزاری چیست؟

به دلیل کمیاب بودن این اختلال کمتر کسی درباره‌ آن مطلع است. با این حال تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که برخلاف تصور بسیاری از روانشناسان علت میسوفونیا یا صدا بیزاری ، تنها اختلالات عصبی و روانی نیست بلکه می‌تواند ژنتیکی نیز باشد. متخصصین این مشکل را به این شکل توجیه می‌کنند که مغز هنگام دریافت برخی از صداها، نمی‌تواند به درستی آنها را دریافت و پردازش کند و برای همین افراد چنین واکنش‌هایی از خود نشان می‌دهند.

نشانه ها و راه تشخیص اختلال میسوفونیا یا صدا بیزاری

برخی از نشانه‌های میسوفونیا یا صدا بیزاری عصبانیت شدید ، خشم ، نفرت ، وحشت ، ترس ، ناراحتی ، پریشانی و تمایل به فرار هنگام شنیدن صداهایی مانند جویدن آدامس، تخمه شکستن، صاف کردن گلو، هورت کشیدن، سرفه یا فین فین کردن مداوم، صدای تایپ، صدای تق تق مداوم، صدای باران یا صدای گریه بچه است. توجه داشته باشید که آزرده شدن از شنیدن صدای ناخن بر روی تخته‌ی گچی نمی‌تواند از علائم میسوفونیا یا صدا بیزاری باشد زیرا در این بیماری افراد به صداهایی واکنش نشان می‌دهند که برای دیگران عادی است.

میسوفونیا یا صدابیزاری چیست

چگونه با اختلال میسوفونیا یا صدا بیزاری کنار بیاییم؟

برای اینکه بتوانید با وجود این مشکل، زندگی راحتی داشته باشید و با آن کنار بیایید باید چند نکته را رعایت کنید از جمله:

  • گوش دادن به موسیقی
  • ترک محیط
  • تنفس عمیق
  • مطرح کردن شرایط خود برای دیگران در هنگام بروز مشکل
  • استفاده از نویز سفید
  • استفاده از هدفون
  • اقدام به درمان

آیا استرس با میسوفونیا رابطه دارند؟

متاسفانه میسوفونیا یا صدا بیزاری با استرس رابطه‌ی مستقیمی دارد به این صورت که میسوفونیا می‌تواند موجب افزایش استرس در افراد شود و همچنین استرس نیز می‌تواند موجب افزایش اختلالات میسوفونیا شود. بنابراین مدیریت استرس در افراد مبتلا به این بیماری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

راه درمان میسوفونیا یا صدا بیزاری

باید بدانید که درمان قطعی صدابیزاری وجود ندارد و تا آخر عمر زندگی فرد را مختل خواهد کرد اما می‌توان با برخی روش‌ها این مشکل را کنترل کرد از جمله:

  • درمان تی آر تی: در این روش افراد یاد می‌گیرند که تحمل بیشتری برای شنیدن صداهای آزاردهنده داشته باشند.
  • درمان شناخت رفتاری: در این حالت افراد یاد می‌گیرند که واکنش‌ها و عکس‌العمل‌های خود را هنگام شنیدن صداهایی که حساس هستند ، بشناسند. با داشتن شناخت کافی می‌توانند بهتر رفتار خود را کنترل کنند.
  • مشاوره: یکی از اصلی‌ترین راه‌های کنترل و درمان میسوفونیا یا صدا بیزاری رفتن به جلسات مشاوره است. در این جلسات علاوه بر فرد مبتلا باید اعضای خانواده نیز حضور داشته باشند زیرا این بیماری کل اعضای خانواده را درگیر می‌کند. در این روش با کمک مشاور فرد نحوه کنترل خود در برابر صداهای آزاردهنده را یاد می‌گیرد.

جمع‌بندی

میسوفونیا یا صدا بیزاری در دسته بیماری‌های پزشکی دسته بندی نمی‌شود. برای همین اگر به این اختلال دچار هستید نیازی به نگرانی نیست به راحتی می‌توانید با کارهای زیر شرایط را تحت کنترل بگیرید:

  • گوش دادن به موسیقی
  • ترک محیط
  • تنفس عمیق
  • مطرح کردن شرایط خود برای دیگران در هنگام بروز مشکل
  • استفاده از نویز سفید
  • استفاده از هدفون
  • اقدام به درمان (تی آرتی، مشاوره، شناخت رفتاری)

میسوفونیا یا صدا بیزاری به معنی نفرت داشتن از صدای خاصی است. صداهای جویدن احتمالاً رایج‌ترین محرک هستند، اما صداهای دیگری مانند خرخر کردن، صداهای دهان و ضربه زدن باعث ایجاد میسوفونیا می‌شوند.

میسوفونیا درمان قطعی ندارد، اما می‌توان با برخی روش‌ها (درمان تی آر تی، درمان شناخت رفتاری، مشاوره) این مشکل را کنترل کرد.

همچنین بخوانید
بررسی کامل بیماری وزوز گوش ضربانی را در نیک آوا بخوانید. از دلایل، علائم، عوارض و تشخیص آن گرفته تا نحوه درمان وزوز ضربانی گوش در مطلب توضیح داده شده است.
اتواسکلروز یا اتواسپونژیوزیس بیماری است که در اثر ترمیم غیرطبیعی استخوان گوش میانی اتفاق می‌افتد که زنان میانسال بیشتر در معرض این بیماری هستند.
خارش گوش علل متفاوتی دارد مانند خشکی گوش، عفونت گوش خارجی، درماتیت کانال گوش، ... که در صورت وجود این علائم بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.
تومور گوش یک عارضه غیر سرطانی است که در صورت رشد بیش از حد می‌تواند با فشار به عصب‌های گوش موجب کم شنوایی و یا از دست رفتن شنوایی شود.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
اصغر پیامی
ارسال شده در : پنجشنبه 24 اسفند 1402

سلام.من چندین سال است ازین مریضی دارم. خسته شدم. چندین سال پیش روانپزشک رفتم. و دارو خوردم. خیلی خسته شدم. ۴۰ سالمه و نمیتونم ازدواج کنم. چون همیشه در استرس هستم. ۲۵ سال میشه تنهایی غذا میخورم. در جمع نمیتونم بشینم. از خیلی صداها بدم میاد. هرزگاهی از خدا درخواست بعضی چیزها میکنم و قبول نمیکند. صدای حیوانات دیوانه ام می‌کند. صدای غذا خوردن. صدای خوردن چای. صدای پرندگان. صدای نمازخواندن پدر و مادرم. صدای خر و پوف. صدای نفس کشیدن. بخدا از خودم خسته شدم. بخدا خیلی خسته ام. همیشه در حال فرار یا دست به گوش کردن یا انگشت کردن به گوش با پنبه فرو کردن به گوش. خیلی خسته ام. خیلی خسته ام. خیلی خیلی خسته ام. بخدا فقط مونده یه اتفاقی برام بیفته. اونقدر فکر کردم فقط گریه میکنم.

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 24 اسفند 1402

سلام. متاسفانه از شرایط دشواری که توضیح دادید ناراحت شدم. باید به خودتان احترام بگذارید و به دنبال راه‌حل‌های مناسب برای بهبود وضعیتتان بگردید. اولین گام مهم، مراجعه به یک روانپزشک یا روانشناس حرفه‌ای است تا به شما کمک کنند. همچنین ممکن است نیاز به درمان‌های دیگری مثل درمان‌های صوتی یا تکنیک‌های مدیریت استرس داشته باشید. هرگز امید را از دست ندهید و به دنبال کمک‌های لازم برای بهبود وضعیت خود بگردید.

بماند...
ارسال شده در : یکشنبه 18 تیر 1402

من از ۸ سالگی شروع شد وقتی هم به مامان بابام میگم گوش نمیدن و کارشو نو انجام میدن یا میگن دیوونه ای بخاطر همین از مامان بابام بدم میاد لعنت به این بیماری لعنت

حسین ج‌ا
ارسال شده در : چهارشنبه 14 تیر 1402

سلام من 17 سالمه به بعضی صدا ها واکنش بسیار شدیدی نشون میدم مثل صاف کردن گلو بابام موقع صاف کردن گلو بابام (دقیقه ای ۱۰ بار) در حدی عصبانی میشم که اشک از چشمام سرازیر میشه هروقت اینجوری میکنه یا یه جای بدنمو فشار میدم یا خودم رو میزنم بعضی وقتا هم سرمو از عصبانیت میکوبم به دیوار واقعا نمیدونم دیگه چیکار کنم خسته شدم از این قضیه

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 16 تیر 1402

سلام، متاسفم که با این مشکل روبرو هستید. به نظر می‌رسد که شما در مواجهه با برخی از صداها واکنش‌های شدیدی نشان می‌دهید که می‌تواند به صورت عصبانیت، فشار دادن بر بدن یا خودزنی به خودتان بروز پیدا کند. این نوع واکنش‌ها ممکن است نشانگر یک وضعیت استرس زا یا اضطراب باشند. من توصیه می‌کنم که با یک متخصص روانشناس یا روانپزشک مشورت کنید تا بتوانند به شما راهنمایی لازم را بدهند. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا علت واکنش شدید خود را درک کنید و راه‌حل‌های مناسبی برای کنترل و مدیریت آن پیدا کنید. همچنین، تکنیک‌های تنفس عمیق و تمرینات آرامش و استرس می‌توانند به شما کمک کنند تا با این واکنش‌ها بهتر کنار بیایید. همچنین، مهم است که در صورتی که واکنش شدیدتان به حدی است که به خودتان و دیگران آسیب می‌زند، فوراً به پزشک مراجعه کنید. آنها می‌توانند تشخیص دقیق تری برای شما قرار دهند و در صورت لزوم، درمان‌های دارویی مناسب را تجویز کنند.

P
ارسال شده در : جمعه 27 اسفند 1400

سلام .من چهارده سالمه، چند وقتی خیلی حساس نسبت ب تلفظ بعضی حروف توسط مادرم مثلا س یا ز ک تیز تلفظ میشه اذیتم میکنه و من دیوانه به تمام معنا میشم با خودش هم‌مطرح کردم اما... ، خاستم ببینم این همون صدابیزاری هست؟ به صدای غذا خوردن هم حساسم و وااقعا نمیدونم چیکار کنم؟ وقتی میشنوم روانی کامل میشم

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 21 فروردین 1402

سلام. به نظر می‌رسد که شما احتمالا با یک نوع اختلال حسی روبرو هستید که به عنوان افزایش حساسیت صدا شناخته می‌شود. این اختلال می‌تواند در هر سنی شروع شود و ممکن است باعث ناراحتی و اضطراب شما شود. برای درمان این اختلال، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و احتمالا یک روانشناس نیز برای شما مفید خواهد بود. در مورد تلفظ حروف توسط مادرتان، بهتر است با او در مورد این مسئله صحبت کنید و ببینید آیا می‌تواند تلفظ خود را تغییر دهد تا شما را راضی کند.

ساناز
ارسال شده در : شنبه 30 بهمن 1400

سلام من 17سالم هست پدرم خیلی لجبازی می‌کند صدا های آزاردهنده ای درمیاره وقتی که بهش میگیم اون صدا رو بیشتر و بلند تر در میاره طوری که اشکم در میاد خیلی بدتر میکنه اخیرا یه عصا گرفته دستش تا میخایم بخوابیم بلند میشه و تو خونه راه میره و با تمام وجودش میکوبه رو زمین اعصاب و روانم و بهم میریزه عصبانی میشم اشکم در میاد خیلی به پدرم و صداهای الکی که در میاره حساسم اولا فقط یه صدای تنفس کوچیک بود که ازش بدم میومد وقتی بهش گفتم الان از قصد با صدای خیلی خیلی غیر طبیعی الکی میاد مثلا پشت در اتاق رو جارو کنه این صدا رو در میاره حتی وقتی اینکارو میکنه لبخندشو میبینم هربار بهش میگیم مشخصه از قصد اون کار رو انجام میده با درجه بالا تر دیگه خسته شدم چیکار کنم

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 25 فروردین 1402

سلام. متاسف و ناراحت شدم. این مشکلات خانوادگی بسیار پررنگ و پیچیده هستند و نیاز به راهنمایی و مشاوره دارند. من به شما پیشنهاد می‌کنم که با یک مشاور خانواده یا روانشناس مشورت کنید تا به شما کمک کند که چگونه با این مشکلات روبرو شوید و بهترین راه حل را پیدا کنید. همچنین، اگر شما یا دیگر افراد خانواده در معرض خطر قرار دارید، لطفاً با مراجع مربوطه تماس بگیرید.

اکرم داودی
ارسال شده در : چهارشنبه 22 بهمن 1399

سلام متأسفانه من ب این بیماری مبتلا هستم و واقعأ زجر میکشم کاش درمان داشت و من نجات پیدا میکردم

داودی
ارسال شده در : چهارشنبه 22 بهمن 1399

سلام متأسفانه من ب این بیماری مبتلا هستم و واقعأ زجر میکشم کاش درمان داشت و من نجات پیدا میکردم