نوار گوش چیست؛ انواع نوار گوش کودکان و بزرگسالان

اگر جزو افرادی هستید که به مراکز شنوایی‌سنجی مراجعه کرده‌اید و ادیومتری شنوایی‌سنجی انجام داده‌اید؛ حتما برای‌تان سوال پیش آمده که این فرم دقیقا به چه معناست و چه وضعیتی را در مورد شنوایی شما نمایش می‌دهد. اهمیت نوار گوش بسیار زیاد است، بنابراین ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم اطلاعات جامعی را پیرامون نوار گوش یا ادیوگرام در اختیار شما عزیزان قرار دهیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

نوار گوش یا ادیوگرام چیست؟

آستانه‌های شنوایی یک انسان با استفاده از نوار گوش یا ادیوگرام نمایش داده می‌شود که به نوعی یک فرم طراحی‌شده است. به عبارت دیگر نوار گوش بیانگر نوع و میزان کم شنوایی در یک فرد است. این پارامترها تعیین می‌کنند که فرد باید تحت چه نوع درمان یا مراقبتی به لحاظ شنوایی قرار بگیرد.

تفسیر نوار گوش - چگونه یک ادیوگرام را بخوانیم؟

در طول ارزیابی شنوایی یک فرد، متخصص این عمل، صداهای مختلف با فرکانس‌های گوناگون را دائماً منتشر می‌کند. نخست روی نمودار برحسب فرکانس و شدت آن، آهسته‌ترین صدایی که انسان قادر است در یک فرکانس بشنود، نشانه‌گذاری می‌شود که به این صوت، آستانه شنوایی نیز می‌گوییم. در وهله نخست باید بگوییم که در بالای ادیوگرام یا همان نوار گوش، اطلاعات بیمار و تاریخ ارزیابی و مدل دستگاه به نگارش در می‌آید. این فرم دو محور متعامد X  و Y دارد. محور عمودی بیانگر شدت است و محور افقی نشان‌دهنده بسامدهای ارزیابی است. در برخی موارد این دو محور جابه‌جا ترسیم می‌شوند (یعنی در این حالت محور افقی نشان‌دهنده شدت است و محور قائم بیانگر بسامد ارزیابی خواهد بود.) اما آنچه که متداول است،‌ به این ترتیب است. در مورد شدت صورت یا شدت اکوستیکی باید بگوییم که واحد اندازه‌گیری این کمیت، دسی‌بل است. اندازه این شدت از منفی ده تا مثبت ۱۲ دسی‌بل متغیر است. واحد اندازه‌گیری بسامد یا فرکانس هم هرتز است. با ادیومتر بسامدهای ۲۵۰-۵۰۰-۱۰۰۰-۲۰۰۰-۴۰۰۰ و ۸۰۰۰ هرتز ارزیابی می‌شوند. در حالت کلی دو راه انتقال صدا در ارزیابی شنوایی‌سنجی واکاوی می‌شوند؛ این دو روش استخوانی و هوایی هستند.

در مورد مفهوم دسی‌بل اگر بخواهید بیشتر بدانید. در واقع دسی‌بل بیانگر میزان بلندی صدا است. هرچه صوت بلندتر باشد، عدد دسی‌بل بیشتر است. در جدول زیر، میزان شنوایی بر حسب واحد دسی‌بل مشخص شده است.

میزان کم شنوایی دسی‌بل
نرمال: اگر آستانه شنوایی زیر ۲۰ دسی‌بل باشد شنوایی انسان در محدوده نرمال قرار گرفته است. 20
ملایم: اگر آستانه شنوایی انسان بین ۲۶ تا ۴۰ دسی‌بل باشد. 26 تا 40
متوسط: اگر آستانه شنوایی انسان بین ۴۱ تا ۵۵ دسی‌بل باشد. 41 تا 55
متوسط تا شدید: اگر آستانه شنوایی انسان بین ۵۶ تا ۷۰ باشد. 56 تا 70
شدید: اگر آستانه شنوایی انسان بین ۷۰ تا ۹۰ دسی‌بل باشد. 70 تا 90
عمیق: اگر آستانه شنوایی انسان بیش از ۹۰ دسی‌بل باشد. 90

راه هوایی، مسیر مجرای شنوایی خارجی و پرده گوش و در انتها گوش میانی و رسیدن به گوش داخلی است. برای ارزیابی راه هوایی، یک هدفون روی گوش قرار می‌گیرد و سیگنال صوتی به گوش ارسال می‌شود. راه هوایی را با نماد اختصاری AC نشان می‌دهند.

راه استخوانی مربوط به جمجمه و استخوان ماستویید است. ارزیابی راه استخوانی با کمک یک وسیله به نام بن ویبراتور انجام می‌شود. این وسیله روی استخوان ماستویید پشت گوش گذاشته می‌شود. راه استخوانی را با نماد اختصاری BC نشان می‌دهند.

با توجه به اطلاعات ذکرشده در بالا، تفسیر نوار گوش نباید کار سخت و پیچیده‌ای باشد. باتوجه به این اطلاعات ذکر شده می‌توانید به نوع کم شنوایی خود پی ببرید. انواع کم شنوایی در زیر توضیح داده شده است:

کم شنوایی انتقالی (CHL)

در کم شنوایی انتقالی اختلاف بین آستانه‌های راه هوایی (AC) و آستانه‌های راه استخوانی (BC) در حدود ۱۵ دسی‌بل است. با این وجود آستانه‌های راه استخوانی و هوایی هر دو در محدوده نرمال قرار گرفته‌اند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که بین این دو راه، گپ وجود دارد. این نوع کم شنوایی به دلیل شکل‌گیری اختلال در گوش خارجی و میانی به وجود می‌آید.

کم شنوایی حسی عصبی (SNHL)

کم شنوایی حسی عصبی به دلیل شکل‌گیری اختلال در عملکرد حلزون و عصب هشتم به وجود می‌آید. افرادی که به نوع کم شنوایی مبتلا می‌شوند؛ در واقع هر دو آستانه راه هوایی و راه استخوانی‌شان در محدوده غیرنرمال قرار می‌گیرد ولی در این وضعیت اختلاف زیادی بین دو آستانه‌های این دو راه وجود ندارد. اگر دقیق‌تر بخواهیم بیان کنیم اختلاف بین آستانه‌های راه هوایی و راه استخوانی کمتر از ۱۰ دسی‌بل است.

کم شنوایی آمیخته (MHL)

کم شنوایی آمیخته تلفیقی از کم شنوای انتقالی و کم شنوایی حسی عصبی است. یعنی در واقع نوار گوش افراد مبتلا به این عارضه هر دو مشکل را نشان می‌دهد. آستانه‌های راه هوایی و راه استخوانی دارای گپ هستند و بین آن‌ها اختلاف وجود دارد و اینکه هر دو در محدوده غیرنرمال قرار گرفته‌اند. 

انواع نوار گوش کودکان و بزرگسالان

انواع نوار گوش بزرگسالان

نتایج تست‌های شنوایی بزرگسالان به صورت ادیوگرام گزارش می‌شود. دو تست بسیار مرسوم وجود دارد که در زیر هر دو مورد را به طور کامل توضیح داده‌ایم:‌

  • تست شنوایی با تون خالص

در این تست فرد بزرگسال به یک اتاقک اکویستیک وارد می‌شود و به او یک هدفون مخصوص داده می‌شود. ادیولوژیست در هر گوش او اصواتی با فرکانس و بلندی مشخص پخش می‌کند. پس از پخش هر صدا فرد از طریق فشار دادن یک دکمه در درون اتاقک مشخص می‌کند که صدا را شنیده یا نشنیده است. (هر بار که صدایی شنید می‌بایست دکمه را فشار بدهد) پس از آن ادیولوژیست تعیین می‌کند که فرد به چه نوع بیماری شنوایی‌ای دچار شده است و اگر از اختلال کم شنوایی رنج می‌برد این افت شنوایی در حدود چند دسی‌بل است.

  • تست شنوایی abr یا نوار گوش abr

این تست شنوایی برای کسانی که درکی از کم شنوایی خود ندارند، مناسب‌تر است. در تست ABR از سه الکترود استفاده می‌شود که یکی را به پیشانی وصل می‌کنند و یکی دیگر را به محل بین ابروها وصل می‌کنند و همچنین الکترود سوم را به پشت گوش وصل می‌کنند. این الکترودها امواج مغزی عصبی و ساقه مغز را ردیابی می‌کنند. این تست بسیار دقیق و کامل است و درد آسیب‌زدگی هم ندارد.

انواع نوار گوش کودکان

در روزهای تولد نوزدان غربال‌گری‌های شنوایی‌سنجی برای آن‌ها انجام می‌شود و در صورتی که نیاز به تست شنوایی باشد به والدین آن‌ها گزارش داده می‌شود. این تست‌های شنوایی غربالگری دو نوع دارند:‌ تست OAE و تست AABR.

  • تست تمپانومتری

تست تمپانومتری میزان کم شنوایی را تعیین نمی‌کند ولی به کمک آن می‌توان نوع کم شنوایی را تشخیص داد. تست تمپانومتری کمک می‌کند که اطلاعات مفیدی در مورد پرده گوش و یا پارگی آن و ... حاصل شود. در این تست یک لوله در گوش گذاشته می‌شود. برای انجام تست تمپانومتری می‌توانید به مراکز ادیولوژی مراجعه کنید.

  • تست OAE

این تست با سرعت زیاد انجام می‌گیرد و بسیار حساس است و همچنین مخصوص نوزدان سه روزه (پس از گذشت سه روز از تولد) است. گاهی به دلیل وجود مایع در گوش این ارزیابی در این سن صورت نمی‌گیرد و پس از دو هفته می‌توان برای این تست یا تست ABR اقدام کرد. در تست OAE پاسخ سلول‌های مویی خارجی حلزون ثبت می‌گردد.

  • تست ABR

تست ABR یک تست بسیار دقیق است که به کمک آن می‌توان میزان کاهش شنوایی گوش را تعیین کرد. نوار گوش ABR بهترین گزینه برای شنوایی سنجی نوزادان و کودکانی است که همکاری نمی‌کنند و یا در ارزیابی‌های غربالگری رد شده‌اند. به مانند روش به کار برده شده برای بزرگسالان‌، این روش بدون درد و آسیب‌زدگی است و در این حالت نیز از سه الکترود استفاده می‌شود که یکی را به پیشانی وصل می‌کنند و یکی دیگر را به محل بین ابروها و الکترود سوم را به پشت گوش وصل می‌کنند. 

این الکترودها امواج مغزی عصبی و ساقه مغز را ردیابی می‌کنند. در حقیقت تست ABR پاسخ مغز به اصوات شنیداری را ارزیابی می‌کند. در صورتی که فرزند شما کمتر از ۶ ماه سن دارد باید در حالت چرت زدن این تست از او گرفته شود. در غیر این صورت یعنی اگر فرزندتان ۷ سال یا بیشتر سن دارد می‌توان  این تست را در حالت بیداری و آرام و دراز کشیده انجام داد.

علامت‌های ادیوگرام چه مفهومی دارند؟

برخی از علائم اختصاری در قسمت‌های قبلی گفته شده است و توضیحات کامل‌تر در این قسمت قرار گرفته است. آستانه‌های گوش راست با رنگ قرمز و آستانه‌های گوش چپ با رنگ آبی نمایش داده می‌شود. برای آستانه‌های راه هوایی گوش راست علامت دایره قرمز و برای آستانه‌های راه هوایی گوش چپ علامت ضربدر آبی قرار گرفته می‌شود. آستانه‌های راه استخوانی گوش راست را با < که به سمت راست است و آستانه‌های راه استخوانی گوش چپ را با > که به سمت چپ است، نشان داده می‌شود. همچنین همانطور که گفته شد راه هوایی را با نماد اختصاری AC نشان می‌دهند و راه استخوانی را با نماد اختصاری BC نشان می‌دهند.

قیمت نوار گوش

به مانند ساير تست‌هاي پزشکي هزينه تست‌هاي شنوايي نیز طبق تعرفه وزارت بهداشت و درمان تعيين مي‌شود. نرخ تست‌های شنوایی در مراکز دولتي قاعدتا کمتر است. در کلينيک‌ها و بيمارستان‌هاي خصوصي قيمت تست‌های شنوايي به شرح زير است:

  • تست اديومتری (نوار گوش): با اين تست میزان کم شنوايی و نوع کم شنوايی تعيين می‌گردد. تست گفتار: با اين تست میتوان ميزان درک گفتار بيمار را مشخص کرد. هزينه اين دو تست ۳۶ هزار تومان است.
  • تست تمپانومتری: در اين تست سلامت پرده گوش و استخوانچه‌هاي گوش مياني و عفونت گوش مياني ارزیابی می‌گردد. هزينه اين تست ۲۸ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
  • تست وزوز گوش: در اين تست وزوز گوش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. هزينه اين تست ۳۸ هزار تومان است.
  • تست OAE: در اين تست سلامت حلزون گوش در نوزادان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و هزينه اين تست نیز ۳۰ هزار تومان است.
  • تست ABR و تست ASSR: در اين تست سلامت عصب گوش و ميزان کم شنوايی با توجه به امواج شنوايی مغزی در نوزادان و کودکان و حتی بزرگسالان مورد بررسی قرار می‌گیرد. هزينه هر يک از این تست‌ها ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
  • تست ECOGH: در اين تست فشار حلزون گوش در بيماری منيير و سرگيجه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. هزينه اين تست ۱۳۰ هزار تومان است.
  • تست VNG: در اين تست دلایل سرگيجه و عدم تعادل بررسی می‌شود و هزينه اين تست هم  ۲۰۰ هزار تومان است.

مرکز نوار گوش کلینیک نیک آوا در تهران

نیک آوا یکی از مراکز معتبر برای انواع نوار گوش در تهران است. مرکز نوار گوش کلینیک نیک آوا ارائه دهنده خدمات به کم شنوایان و تجویز انواع سمعک همه روزه از شنبه تا چهارشنبه، بین ساعت ۱۰ صبح لغایت ۷ عصر آماده خدمت‌رسانی به مراجعین گرامی است.

همچنین بخوانید
چگونه با کمک نرم افزار صدای سمعک خود را تنظیم کنیم؟ با مطالعه این مقاله از سایت نیک‌اوا، با بهترین روش تنظیم صدای سمعک با نرم افزار به طور کامل آشنا خواهید شد.
تست ECOG یا الکتروکوگئوگرافی چیست؟ هزینه آن چقدر است، چقدر زمان نیاز دارد و عوارض آن کدام است. برای پاسخ به تمام سؤالات خود، این مطلب را در نیک آوا بخوانید.
در این مطلب نیک آوا، تست OAE را خواهیم شناخت، با انواع و کاربردهای این آزمون آشنا خواهیم شد و نحوه انجام تست شنوایی OAE و دقت نتایج آن را بررسی می کنیم.
کم شنوایی یک طرفه چیست، اگر می خواهید اطلاعات کاملی از علت، علائم، تشخیص و درمان بیماری کم شنوایی یک گوش به دست آورید این مطلب را در نیک آوا از دست ندهید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
محسن شاهی
ارسال شده در : دوشنبه 10 آبان 1400

سلام. میشه بگین تست وزوز گوش چطوریه و چه چیزی رو می سنجه؟

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 31 فروردین 1402

سلام. تست وزوز گوش یک تست شنوایی است که با استفاده از فرکانس های مختلف صورت می‌گیرد. در این تست، فرد به صورت دقیق و با دقت بالا باید بتواند صدای وزوز را شناسایی کند و از آن با خبر شود. این تست فرکانس و شدت صدای وزوز را مشخص می‌کند.

عبدالرول دهستانی
ارسال شده در : دوشنبه 30 تیر 1399

بسیار عالی