پیرگوشی چیست و چه علائم و درمانی دارد؟

پیرگوشی چیست؟

پیرگوشی افت تدریجی و پیشرونده‌ی کم شنوایی حسی-عصبی است و رایج ترین علت کم شنوایی محسوب می‌شود. تقریبا همیشه، پیرگوشی هر دو گوش را به یک میزان درگیر می‌کند و معمولا از سن 50 سالگی شروع می‌شود. تقریبا 30 تا 35 درصد افراد 65 ساله و بالاتر درجاتی از پیرگوشی را دارا هستند. یکی از ویژگی های پیرگوشی این است که صداها در محدوده ی فرکانس‌های زیر نسبت به صداهای بم سخت تر شنیده می‌شوند. در نتیجه، درک و تشخیص کلمات تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در واقع، صداها شنیده می‌شوند ولی تشخیص و تفکیک داده نمی‌شوند. یکی از دیگر ویژگی های پیرگوشی، بدتر شدن تشخیص کلمات در محیط های نویزی و پر سر وصدا است. 

علت پیرگوشی چیست؟

پیرگوشی به دلایل متعددی به وجود می آید. معمولا، افرادی که متناوبا در معرض سر و صدای بلند قرار دارند، زودتر از دیگران پیرگوشی را تجربه می‌کنند. علت دیگر، داروهای اتوتوکسیک یا سمی برای گوش هستند. برخی از داروها به شنوایی آسیب می‌زنند و روند پیرگوشی را تسریع می‌دهند. همچنین، بین پیرگوشی و فاکتورهای خطری مانند سیگار کشیدن، فشار خون بالا و بیماری دیابت ارتباطات معناداری وجود دارد. روند افزایش سن بر سلول های مویی گوش داخلی و اعصاب گوش تاثیر می گذارد و عملکرد آنها را مختل می‌کند. به علاوه، فاکتور ارث و ژنتیک نیز عامل مهمی در پیرگوشی محسوب می‌شود. 

پیرگوشی چیست

برای درمان پیرگوشی با کلینیک سمعک نیک آوا در تماس باشید.

علائم و نشانه های پیرگوشی

نشانه های متعددی برای پیرگوشی وجود دارد که تشخیص و پیش بینی آن را آسان می‌کند. مهم ترین این علامت ها در زیر لیست شده است:

  • مشکل تشخیص کلمات : معمولا افرادی که پیرگوشی دارند صداها را به صورت نامفهوم می‌شوند و در تشخیص صداهای زیر یا سایشی مثل "س" و "ف" مشکل دارند. این مشکلات در سر و صدا تشدید می‌شوند.
  • فاکتور وراثت : پیرگوشی مانند دیگر بیماری ها می تواند ارثی باشد. مهم ترین سوالی که در این رابطه باید پاسخ داده شود این است که آیا اعضای نزدیک خانواده پیرگوشی دارند؟ اگر بله، پس شما نیز فاکتور ارثی پیرگوشی را دارا هستید
  • بیماری ها : برخی از بیماری ها مانند فشار خون بالا یا بیماری های قلبی می توانند بر گردش خون گوش داخلی تاثیر بگذارند و سبب پیرگوشی شوند. 
  • داروها : داروهای اتوتوکسیک یا سمی برای گوش نیز سبب کم شنوایی حسی-عصبی و پیرگوشی می‌شوند. اگر شما از این داروها استفاده می‌کنید یا قبلا استفاده کرده اید در معرض پیرگوشی قرار دارید.
  • کم شنوایی ناشی از نویز : پیرگوشی در افرادی که در معرض سر و صدای زیاد در محیط کار یا حتی در خانه هستند، بیشتر و زودتر رخ می دهد.
  • وزوز گوش : وزوز یا تینیتوس یکی از رایج ترین نشانه های پیرگوشی است. خیلی از افرادی که در شروع پیرگوشی قرار دارند از شنیدن صدای زنگ یا هیس در گوش هایشان شکایت دارند.

اگر شما یکی یا تمام علائم بالا را دارا هستید در معرض پیرگوشی قرار دارید و برای ارزیابی و تشخیص پیرگوشی بایستی به ادیولوژیست یا شنوایی‌شناس مراجعه کنید.

نشانه های پیرگوشی

برای ارزیابی شنوایی و آزمایشات تشخیصی پیرگوشی با ما در تماس باشید.

تشخیص پیرگوشی

در معاینه گوش این افراد معمولا پرده صماخ گوش و استخوانچه های گوش میانی سالم هستند که با معاینه اتوسکوپی و تمپانومتری ارزیابی می‌شوند. در ارزیابی شنوایی این افراد معمولا افت شنوایی دوطرفه و قرینه به خصوص در فرکانس‌های بالا مشاهده می‌شود. در ارزیابی های گفتار نیز درصد تشخیص کلمات ضعیف نشان داده می‌شود. 

زندگی با پیرگوشی

افرادی که مبتلا به پیرگوشی هستند حتما باید تحت درمان قرار بگیرند. مثلا همانند کسی که مشکل بینایی دارد و از عینک استفاده می‌کنند، پیرگوشی نیز با سمعک درمان می‌شود. درمان پیرگوشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چون پیرگوشی رها شده منجر به گوشه گیری، افسردگی، اضطراب و بدتر شدن شنوایی می‌شود. بنابراین، به محض دیدن علائم پیرگوشی، فرد باید تحت ارزیابی شنوایی و در صورت لزوم درمان قرار بگیرد.

شیوع پیرگوشی در افراد مسن

تقریبا 1 نفر در 25 نفر یا 4 درصد کل جمعیت ایران درجاتی از کم شنوایی را دارند. این درصد در افراد 65 تا 70 سال، 35-30 درصد و در افراد بالای 70 سال 50-40 درصد است. پیرگوشی به جنسیت و نژاد بستگی ندارد. البته چون مردان بیشتر در معرض محیط های پر سر و صدا قرار دارند، کمی پیرگوشی در آنها بیشتر مشاهده می‌شود و میزان پیرگوشی در مردان نسبت به زنان بیشتر در فرکانس‌های بالا است. 

پیرگوشی زودرس (در جوانی)

در بزگسالان 18 تا 49 سال شنوایی بایستی هنجار باشد ولی در جامعه امروز متاسفانه به واسطه استفاده بیش از حد از هدفون‌ها و گوش دادن موسیقی با صدای بلند، سن پیرگوشی کاهش یافته است. صدای بلند سبب آسیب به سلول های گوش و پیرگوشی زودرس می‌شود. هدفون‌ها می توانند صدایی تا 115 دسی بل ایجاد کنند که برای شنوایی بسیار مضر است. اجتناب از قرار گرفتن در محیط های پر سر و صدا و گوش دادن موسیقی با صدای آهسته سبب جلوگیری از پیرگوشی در جوانی می‌شود.

چگونه پیرگوشی را درمان کنیم؟

همان طور که گفته شد پیرگوشی باید حتما درمان شود، چون منجر به انزوا و افسردگی فرد سالمند خواهد شد. در درمان پیرگوشی ابتدا باید بیماری های تشدید کننده ی آن مانند فشار خون بالا، بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و ... کنترل شود. فرد نباید در معرض صداهای بسیار بلند قرار بگیرد و در این موقعیت ها باید از هدفون یا پلاگ های ضد صوت استفاده کند. مهم ترین و تاثیرگذارترین عامل در درمان پیرگوشی استفاده از سمعک است.

درمان پیرگوشی با سمعک

درمان پیرگوشی با سمعک

بهترین راه حل درمانی پیر گوشی استفاده از سمعک است. سمعک سبب جبران کم شنوایی حسی-عصبی ناشی از سن می‌شود و تشخیص گفتار را بسیار بهبود می‌بخشد. البته باید توجه داشت که هر چقدر سمعک زودتر تجویز و استفاده شود بهتر و بیشتر تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین، تجویز سمعک باید در اولویت قرار بگیرد. همچنین، سمعک سبب جلوگیری از پیشرفت پیرگوشی می‌شود.

جهت تجویز سمعک برای درمان پیرگوشی با ما در تماس باشید.

جهت آگاهی از قیمت انواع سمعک کلیک کنید

همچنین بخوانید
چگونه با کمک نرم افزار صدای سمعک خود را تنظیم کنیم؟ با مطالعه این مقاله از سایت نیک‌اوا، با بهترین روش تنظیم صدای سمعک با نرم افزار به طور کامل آشنا خواهید شد.
تست ECOG یا الکتروکوگئوگرافی چیست؟ هزینه آن چقدر است، چقدر زمان نیاز دارد و عوارض آن کدام است. برای پاسخ به تمام سؤالات خود، این مطلب را در نیک آوا بخوانید.
در این مطلب نیک آوا، تست OAE را خواهیم شناخت، با انواع و کاربردهای این آزمون آشنا خواهیم شد و نحوه انجام تست شنوایی OAE و دقت نتایج آن را بررسی می کنیم.
کم شنوایی یک طرفه چیست، اگر می خواهید اطلاعات کاملی از علت، علائم، تشخیص و درمان بیماری کم شنوایی یک گوش به دست آورید این مطلب را در نیک آوا از دست ندهید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
خداپرست
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 25 آبان 1400

من 65 سالمه، دچار افت و عدم تشخیص کلمات از فاصله هستم..مگر اینکه خیلی به مخاطب نزدیک بشم تا حرفها را بفهمم...دکتر گفت سمعک استفاده کنم..ولی سمعک خیلی گرونه، از 3/5(سه میلیون و پانصد هزار تومان )، به بالاست..با این فشارها و مصیبتهای اقتصادی و مالی، پرداخت این مبلغ بسیار سخته، اگر نگم غیر ممکنه...چه کار باید بکنم؟....

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 31 فروردین 1402

سلام دوست عزیز. اولین گامی که می‌توانید برای حل این مشکل انجام دهید، مراجعه به یک مرکز بهداشتی و درمانی است. برخی از این مراکز به صورت رایگان یا با هزینه بسیار کمتری خدمات سمعک‌ را ارائه می‌دهند. همچنین، شما می‌توانید به دنبال سمعک‌های دست دوم یا قدیمی باشید که با قیمت کمتری در دسترس هستند. به علاوه میتوانید به کلینیک نیک آوا مراجعه کنید و مناسب ترین سمعک با قیمت بسیار مناسب پیشنهاد میشود. ‌در نهایت، می‌توانید با خیرین و موسسات خیریه تماس بگیرید تا به شما کمک کنند.

پیرگوش جوان😞
ارسال شده در : پنجشنبه 20 شهریور 1399

خیلی ممنون بابت توزیحات خوبتون الان هفت هشت ساله همش دکترای مختلف رفتم ولی هیچ کدوم به اندازه شما دردمو برام توزیح ندادن😔😔

پرویز عابدینی
ارسال شده در : چهارشنبه 18 تیر 1399

باسلام من 81 سالمه و از کودکی گوش راستم بعلت بیماری شنوایی اش را دادم وحدود 50 سالگی گوش راستم 10% شنوایی را از دست دادم .یکسال پیش هم 60% ازدست دادم ودر حال حاضر 30% شنوایی دارم واز چند نوع سمعک استفاده کرده ام وخوب شنوایی ندارم ایا توصیه میفرمایید از یک سنعک جدید استفاده کنم شنوایی من بهتر حواهد شد مطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 27 تیر 1399

سلام. باید تست شنوایی و معاینه شوید تا بتونم راهنماییتان کنم.

صادق شادمند
ارسال شده در : جمعه 12 اردیبهشت 1399

سلام. بابا بزرگم پیری گوش داره سمعکم براش گرفتیم اما میگه سمعک سوت میزنه . مشکلش از چی هستش. ممنون میشم جواب بدید

مدیر سایت
ارسال شده در : جمعه 19 اردیبهشت 1399

سلام. ممکنه مشکل از قالب گوش یا تیوب قالب باشه. در مواردی هم سوت سمعک با تنظیم برطرف میشه.

ه.خ
ارسال شده در : پنجشنبه 14 فروردین 1399

سلام دکتر. ممنون از راهنمایی های شما. سوالی داشتم. من به نواختن ویولن بسیار علاقه مندم. اما در عین حال سلامتی گوش ها برام مهمتره. چکار کنم که استفاده از ویولن به دلیل نزدیکی باگوش نسبت به سایر سازها، سبب پیر گوشی من نشود؟؟؟

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 16 فروردین 1399

سلام. بهتره از محافظ های ضدصوت مخصوص استفاده کنید.

جلیل ریحانی
ارسال شده در : دوشنبه 31 تیر 1398

سلام مطالب جالبی بود .برایم اگاهی خوبی در مورد پیر گوشی داد خیلی خیلی ممنون.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 31 تیر 1398

با سلام و سپاس