مراحل تجویز سمعک

پس از تست شنوایی سنجی اولیه و مشخص شدن میزان افت شنوایی تان، با توجه به نوع زندگی، حوزه کاری، محیط فعالیت، افکار و سلیقه شما (همچنین اگر مایل نیستید اطرافیانتان متوجه مشکل کم شنوایی شما شوند یا این مسئله برای شما فرقی نمی کند) می توانید از مشاوران متخصص در زمینه شنوایی سنجی کمک بگیرید و بهترین انتخاب سمعک را داشته باشید. در صورتی که پس انجام تست شنوایی سنجی متخصص ارزیابی شنوایی (ادیو لوژیست) استفاده از سمعک را به شما توصیه کرد. پس از طی مراحلی باید سمعک مناسب خود را انتخاب کرده و خریداری کنید و در مرحله پایانی نیز تنظیمات آن را انجام دهید تا برای شما قابل استفده شود.

ارزیابی شنوایی

اگر با دیدن علائم ابتدایی متوجه وجود احتمال کم شنوایی شدید برای اطمینان از وجود یا اتفاقی بودن این موضوع بهترین راه مراجعه به متخصص ارزیابی شنوایی است. متخصص ارزیای شنوایی سنجی با انجام تست های گوناگون و با استفاده از دستگاه های تخصصی میزانی را به عنوان شنوایی شما بیان می کند که دارای درجه بندی متفاوتی هر چه میزان این عدد کمتر از حد معمول بیان شود. افت شنوایی شما عمیق تر است.

افت شنوایی چیست؟

به این درجه بندی، ( هر چند بسیار کم باشد) میان افت شنوایی گفته می شود زیرا از حد نرمال پایین تر است و افت در شنوایی محسوب می شود. در قدم بعدی با توجه به چند نکته دسته بندی سمعک برای شما مشخص می شود.

دسته بندی سمعک ها برای تجویز سمعک مناسب

1. میزان افت شنوایی :

برخی از سمعک ها قابل استفاده برای افت شنوایی عمیق تر یا بسیار شدید نیستند. در واقع هر چه میزان این افت شنوایی کمتر باشد ابعاد سمعک کوچکتر خواهد بود. مثلا برای افراد با شنوایی پرشیب (افت شنوایی با فرکانس بالا) سمعک های پشت گوشی کوچک با لوله باریک و کانال گوش باز مناسب است. همچنین نکته تخصصی دیگر بعد از ابعاد تعداد کانال های سمعک است که هرچه میزان کم شنوایی بیشتر باشد تعداد کانال ها نیز بیشتر خواهد بود.

2. سلامت گوش و پرده :

فاکتور بعدی، سلامت گوش و پرده صماخ است که هر دو این عوامل در انتخاب سمعک مناسب به صورت مستقیم تاثیر گذار هستند.

سمعک دو گوشی چیست؟

اصلا نگران نباشید ! خیلی ساده است. منظور از سمعک دو گوشی یعنی "شنیدن با دو گوش" دقیقا همان کاری که گوش هایتان ازابتدا انجام می داد. باید گفت در واقع شنوایی دو گوشی بسیار بهتر از شنیدن با یک گوش است. بسیاری از افرادی که دچار افت شنوایی هستند در ابتدا فکر می کنند وفق پیدا کردن با یک سمعک بهتر و با صرفه تر است. در حالی که استفاده از دو سمعک بسیار بهتر از یک سمعک است.

تنظیم سمعک

پس از ارزیابی شنوایی و خرید سمعک در یک جلسه به متخصص شنوایی سنجی کلینیکی که از آنجا خرید سمعک را انجام داده اید و یا ادیولوژیست خود مراجعه می کنید و او با کامپیوتر با توجه به میزان افت شنوایی شما سمعک را هماهنگ با گوش شما تنظیم می کند و آموزش هایی جهت تعویض باتری سمعک، تمیز کردن، روند استفاده مناسب از سمعک و.... را به شما آموزش می دهد.

مراحل تجویز سمعک پشت گوشی

اگر پس از ارزیابی شنوایی برای شما سمعک توصیه شود، متخصص شنوایی یا ادیولوژیست برای انتخاب سمعک مناسب به شما کمک خواهد کرد. این روند انتخاب، تجویز سمعک نامیده می شود که با ارزیابی های اولیه ی شنوایی شروع می شود و با جلسات تنظیم و پیگیری های بعدی به پایان می رسد.

ارزیابی های مورد نیاز

  • پس از ارزیابی های شنوایی اولیه، ادیولوژیست با انجام مشاوره با شما و کسب اطلاعات بیشتر در مورد شیوه زندگی، انتظارات، ترجیحات شخصی و افکار شما و همچنین تجارب قبلی استفاده از سمعک فرایند انتخاب سمعک مناسب را آغاز خواهد کرد. که این مراحل به اختصار توضیح داده می شود.
  • ادیولوژیست بر اساس نتایج ارزیابی شنوایی و معاینه ی گوش، سبک زندگی و ترجیحات شخصی فرد کم شنوا سمعک مناسب را تجویز می کند.
  • پس از انتخاب سمعک مناسب از گوش بیمار قالب اولیه تهیه می شود که خمیر مخصوصی است که پس از حدود ده دقیقه سفت شده و به شکل کانال گوش بیمار می شود. این مرحله بدون درد است و خطری برای گوش بیمار ندارد. بعد از این مرحله، قالب گرفته شده از گوش بیمار به لابراتوار ساخت ارسال می شود که معمولا یک هفته این مرحله زمان می برد.
  • پس از آماده شدن قالب سمعک پشت گوشی و یا ساخت سمعک داخل گوشی، جلسه ای برای تحویل سمعک تعیین می شود. در این جلسه سمعک بر اساس کم شنوایی بیمار تنظیم می شود.

معمولا عادت پذیری به سمعک چند هفته ای زمان می برد که فرد کم شنوا به شنیدن صداهای جدید عادت کند. مهم این است که فرد کم شنوا نگرش مثبت خود را حفظ کند. در این مرحله فرد باید صبور باشد، به تدریج شروع و تمرین کند. با سپری شدن زمان، صداهای محیطی و مزاحم که در ابتدا بلند شنیده می شدند در پس زمینه محو می شوند و با کدگذاری اصوات جدید در مغز، فرد کم شنوا از شنیدن صداهای گفتاری و جدید لذت خواهد برد.

برای آگاهی از قیمت انواع سمعک کلیک کنید.

همچنین بخوانید
ساکشن گوش یکی از راه های جرم گیری گوش است که روند انجام آن در اینجا گفته شده است. آیا ساکشن گوش دردناک است؟ مراقبت های بعد از انجام ساکشن گوش چیست
اصلا نگران نباشید این سمعک- این سمعک به معنای استفاده از دو گوش مانند کار یکه از ابتدا میکردیم است.باید بگوییم سمعک دوگوشی به جز هزینه خرید دو سمعک خیلی بهتر از تجویز یک سمعک است.
فن آوری Tinnitus SoundSupport: این تکنولوژی با امکان ارائه ی انواع اصوات پهن باند، باریک باند و اصوات پوشاننده با تم صدای اقیانوس امروزه در رده ی برترین تکنولوژی های سرکوب وزوز در دنیا قرار دارد.
مایکان زیمنس در فیلتر کردن نویزهای ناخواسته و ارائه ی صدایی طبیعی و با کیفیت سرآمد است. این فن آوری گفتار و سر و صدای زمینه را پردازش و از هم جدا می کند و وضوح گفتار را به حداکثر می رساند.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
تراب صادقپور
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 11 مرداد 1401

خیلی اطلاع کسب کردم دست مریزاد